Från helförsäkring till halvförsäkring av bil?

Jag tycker det är billigt att betala några tusenlappar till helförsäkring i stället för att när som helst behöva hosta upp till en ny bil. Det skiljer inte jättemycket mellan trafik och helförsäkring i mitt område.

Så resonerar jag med, det märkliga är dock att det säljs försäkringar för t ex tv-apparater eller andra struntsummor

Vad jag har förstått så får man ersättning direkt om man har helförsäkring, innan det är avgjort vem som var vållande. På så sätt kan helförsäkring vara bättre, även om det var motparten som var vållande.

Anekdotiskt har jag hört att det med halvförsäkring kan ta skapligt lång tid att få ersättning om den vållande motparten kört ett utländskt fordon.

Hmm då förlorar man räntepengar som värst. “Not a big deal”.
Jag har fått min bil lagad pga annan vållande 3 gånger på 40+ år. Det gjordes utan att det tog speciellt mycket tid. Deras F-bolag tog på sig reparationen snabbt. Det är väl inte många % utlandsreggade bilar. Inte värt en hög helt säker premie kan jag tycka om bilen inte har högt värde.

Jag kan köpa både en ny bil och ett nytt hus kontant om nuvarande skulle explodera imorgon. Likväl är jag försäkrad…

1 gillning

Beror väl på priset. Vår helförsäkring kostar 1800kr om året och vi har en relativt ny bil så känns som en no brainer.

1 gillning

Fast jag tänker inte dra det hur långt som helst.

Brukar göra det. Betalar 6000 om året med 2500 mil. Tycker det är rätt ok. Vet inte vad bara trafik kostar.

Fast med bilar kan bogseringen kosta mångdubbelt bilens värde om du krockar vi t.ex vatten eller en klippkant. Är ett misstag att stirra sig blind på bilens värde istället för vilka kostnader som kan drabba dig.

1 gillning

Har en 10+ år gammal bil med 6000mil. Bilsvärdering 90 000kr. Jag kör runt 600-700mil per år. Jag betalar halvförsäkring 3000kr per år och har aldrig krockat, aldrig stenskott, aldrig ansökt pengar från bolaget. Jag ser i mitt försäkringsbolag offert för trafikförsäkring 1900kr per år. Skulle jag ta den? Vad är viktigaste skillnad mellan halvförsäkring och trafikförsäkring vid olycka?

Det här har jag aldrig ens tänkt på…

Undrar vad det kostar att få bilen bärgad till skroten efter ett haveri i fjällen. Från en plats jag brukar besöka är det 15 mil till närmsta skrot. Jag undrar vad 30 mil bärgare kostar.

Såhär står det på Compricer, men det skiljer säkert mellan olika försäkringar.

I en halvförsäkring ingår utöver trafikförsäkringen även stöld-, brand-, glas-, maskin-, räddnings- och rättskyddsförsäkring.

1 gillning

Halvförsäkring tycker jag man bör ha som minst. Jag har helförsäkring även om bilen bara är värd 25-30 tkr. Prisskillnaden mellan hel och halv var inte så stor. Kanske för att bilen är värd så lite att dom bara löser in den om det händer något?

Jämför priserna och avgör själv om du tycker det är värt eller inte. Jag skulle inte lita på min egen eventuella körskicklighet, precis vad som helst kan hända.

1 gillning

Jag tycker glasförsäkringen. Stenskott kan hända närsomhelst, och svårt att påverka själv med sin körning.

På min bil kostar ett utbyte 15K, så det är rätt många års premie att spara in om man väljer bara trafik (1500 i självrisk)

I mitt fall kom stenskottet “lägligt” då rutan börjat få väldigt många mikrostenskott som försämrar sikten ordentligt vid motljus.

Men jag bor där man han ha nyckeln i bilen också, på andra ställen kanske stölddelen är viktigare.