Byta till Hedvig från Folksam?

Hedvig har precis sänkt sina priser ut mot kunder och jag testade att ta fram ett kostnadsförslag.
För min villa så kan jag sänka mina kostnader med 2500kr/år enligt Hedvig, från Folksam Stor som jag har idag.

Det känns lockande. 2500kr extra att investera istället :slight_smile: Tänkte kolla med er här på forumet om det är någon som har erfarenhet av Hedvig och kanske gjort bytet själv?

Hej! Jag har ingen erfarenhet av att vara kund hos Hedvig, däremot gick jag i samma tankar som du när vi flyttade senast. Efter att ha läst villkoren inklusive allt finstilt, så var det helt enkelt bättre villkor hos vårt nuvarande bolag (If) än Hedvig. Priset är inte allt, kolla villkoren också innan du/ni bestämmer er.

1 gillning

jag tog en titt på Hedvig, men bestämde mig för att villkoren är riktigt skumma för husägare. Läs igenom deras villkor ORDENTLIGT. Annars kan du ha en helt värdelös försäkring.

Det finns så många fallgropar som invaliderar ersättningar att man inte skulle kunna sova gott om natten.

t.ex. om du reser bort mer än 7 dagar så måste du stänga av vatten helt och hållet.
t.ex. badrum måste ha kvalitetsintyg från byggare. spelar ingen roll om det är byggt enligt alla standarder ifall du inte har dokumentet.
t.ex. du måste ha ett säkerhetslarm, och den måste vara installerad av firman. Använder du ett larm där man installerar det själv så täcks du inte.

1 gillning

Från deras villkor:

Några begränsningar jag borde hålla koll på?
B. Din villa
Skada på villa eller tomtmark orsakad genom:
Hedvig ersätter dig om din villa eller tomtmark blir skadad av storm, vind, hagel, snötryck,
översvämning eller markrörelser. Observera att skador på tomtmark gäller med vissa
begränsningar.

Försäkringen gäller inte för skador på villan orsakade av storm, vind, hagel och snötryck om
ingrepp i bärande stomme, försummat underhåll, angrepp av röta, korrosion eller insekter har
varit bidragande orsak till att skadan uppstått.

Vidare så gäller inte försäkringen för skador på puts och skorstensbeklädnad om de inte träffats
av föremål som en storm blåst omkull eller ryckt loss.

Slutligen så gäller din försäkring inte för skador orsakade av snötryck om taket inte byggts

enligt gällande byggnormer vid tidpunkten för uppförandet av villan.

Försäkringen gäller inte för skador på villan orsakade av markrörelse som är orsakad av
sprängning, markarbete, gruvdrift, vatten- eller vägerosion.
Försäkringen ersätter heller

inte sprickor i fasaden om sprickorna inte är så allvarliga att de markant minskar funktions-

dugligheten. Ytligare sprickor omfattas därför inte av försäkringen.

Försäkringen gäller inte för skador på brygga, sjöbod, badhus, växthus, simbassäng,
utomhusbad, mur eller staket.

Tack. Jag läste precis igenom villkoren själv och det finns väldigt mycket tolkningsutrymme. De är skrivna som om att de vore för en mindre vetande på något vis… De känns på tok för mycket förenklade. Ibland är det kanske bättre med funktion före utseende. Här verkar utseendet vara det viktiga. Men det faller kort.

Tack för att ni tog er tid att kika på detta! Sover gott med Folksam Stor Plus Delux även om jag tappar lite investeringsmån på det. Får väl dricka mindre öl i sommar som kompensation… Eller inte :innocent: :partying_face:

3 gillningar

Framför allt kan du sova bättre med vetskapen av att ha ett riktigt bra försäkringsbolag :slight_smile: Det är en bra investering tycker jag.

1 gillning

Kolla med Länsförsäkringar också. För mig var LF billigare än Hedvig.

1 gillning