Jag fyller snart 25 och mina föräldrar pratade med mig om att de fått info från försäkringsbolaget om att den barnförsäkring de har på mig automatiskt kommer övergå till en vuxenförsäkring. Vi diskuterade om saken och kom i stort fram till att varken jag eller de har så bra koll på vad det innebär och att ingen av oss har så stort intresse av att lägga tid på att förstå oss på det. Det verkade dock som att den skulle gälla för om jag skadar mig. De sa också att det fanns en variant från ett försäkringsbolag med premie på 4000 kr/år och en variant från ett annat försäkringsbolag med premie på 7000 kr/år. Jag misstänker starkt att det inte är samma villkor på dem.
Jag är student, har flyttat hemifrån och bor på annan ort. Jag håller inte på med några extremsporter men spelar fotboll regelbundet och cyklar till och från skolan. Det är typ det.
Istället för att försöka förstå försäkringarna och dess nytta själva söker vi råd från alla kloka människor i forumet och svar på följande frågor:
Oavsett priset, ser ni ett värde i att ha en vuxenförsäkring?
Med priset i åtanke, anser ni att en sådan försäkring skulle vara värt det?
Finns det andra typer av skydd (t.ex. från staten) eller försäkringar som ersätter den eventuella nyttan med en vuxenförsäkring?
Man ska försäkra sådant man inte klarar av att betala själv. Att t ex köpa en extra försäkring för en mobiltelefon som kostar 10k är inte värt det om du har 10k.
Om du har en bil för 100k behöver du inte försäkra den om du har 100k, etc.
En sjuk- och olycksfallsförsäkring (aka personförsäkring) ger stora ekonomiska skydd vid allvarlig sjukdom eller olycka som förhindrar dig från att kunna jobba. Har man kanske >5 Mkr är ju även det en onödig försäkring då du klarar dig utan löneinkomst.
Klarar du dig inte utan lön, teckna försäkring tycker jag. Men jämför flera försäkringsbolag, kan skilja sig en del i premier.
Du får ju alltid något från staten om du blir sjuk, men antagligen inte mycket. Särskilt om du studerar och inte har en hög lön.
Ang de olika premierna du fått från samma försäkringsbolag gissar jag beror på att de erbjuder olika ersättningsbelopp. Läs ersättningsbeloppen och jämför.
Oavsett tycker jag 4k eller 7k per år låter dyrt. Tror jag betalar ca 2k / år. (Länsförsäkringar)
När du börjar jobba finns det nog billigare grupplivförsäkringar att gå med i.
4000 eller 7000 per år låter dyrt, för mig kostar det 1500 per år och dras direkt från lönen.
Det lät rätt dyrt. Jag ger ca 2000kr för sjuk/olycksfall hos LF. Sen har vi via jobbet med så de överlappar något. Har övervägt att säga upp min privata men det är lite knöligt att teckna igen om jag bytar jobb.
Sen är det lätt att säga “granska villkoren noga” men det är inte så jäkla lätt. Man behöver nästan en advokat närvarande. Om jag kollar via mitt jobbs försäkrings portal så att säga så ska jag få följande om jag blir sjuk:
Sjukdom 91-360 dagar:
Försäkringskassan: 24 625Kr
Alecta sjukförsärking: 12 317Kr
Totalt 36 942Kr vilket ju ändå är helt ok.
361+ dagar:
Försäkringskassan: 23 086Kr
Alecta sjukförsärking: 9 143Kr
Totalt 32 229Kr vilket också, imo, är helt okej. Fan varför jobbar jag ens?!
Om jag sedan blir “permanent” sjuk, antar att de menar nedsatt
Försäkringskassan: 19 040Kr
Alecta sjukförsärking: 14 895Kr
Totalt: 33 935Kr
Det står inget om olycksfall ersättning här men jag vet att vi har en sådan som enbart gäller för arbetstid.
Så utöver detta har jag då LF sjuk&olycksfall och kollar man hemsidan så handlar det främst om ersättning vid t ex sjukhusbesök (men ärligt talat, vi snackar hundralappar här, det är egentligen orelevant för mig), ärr (jag fick massiva ärr som barn i en olycka och fick 11 000Kr i ersättning vilket fan bara vart skamligt så det ger jag inte mycket för) samt då ersättning om man blir invalid på något vis. Men sen finns det ju massa undantag där, får du ALS och det ena och det andra så får man ingenting alls. Så med största sannolikhet är det pengar rakt ut i sjön.
Tack så mycket för svaren hittills! Precis som ni säger reagerade vi också på att det låter väldigt dyrt. Funderingen blev då om det finns någon faktisk nytta som vi inte tänker på.
Hmm, efter att ha sneglat lite på länsförsäkringars hemsida ser det inte ut som att den hemförsäkring jag har innehåller någon olycksfallsförsäkring eller liknande… Ajdå…
Precis, rese- och allriskförsäkring (aka drulle) är ofta en del av hemförsäkringen, men sjuk- och olycksfallsförsäkring (aka personförsäkring) är en separat försäkring.
Dock ingår olycksfall hos lf om man han har ung hemförsäkring (tror det är upp till 29 år) och den gäller för alla i hushållet och är billig, 1000kr om året.
Misstänker att du menar länsförsäkringar när du skriver “lf” ? Lätt att blanda ihop försäkringsbolagen när man inte ser skillnad på ett l och ett I.
Jag och sambon är båda under 29 och vi har en hemförsäkring för studenter. Känns ju spontant som att det är den försäkringen som vi har. Dock betalar vi snarare kring 700-800 kr/år för den.
Som jag ser det så är hemförsäkring nästan ett måste och sjuk-/olycksfallsförsäkring är troligtvis bra att ha. Borde finnas minst ett bolag som har någon form av rabatt eller bra variant för studenter.
Läget som det är nu är att ni har hjälpt mig bli övertygad om att vuxenförsäkringen som mina föräldrar pratar om inte är värd 4000 eller 7000 kr, men att sjuk-/ olycksfallsförsäkring för ett lägre pris är väldigt rimligt att ha. Jag håller på att ta reda på om det ingår i hemförsäkringen. Mina föräldrar verkar fortfarande vara intresserade av vuxenförsäkringarna trots de höga priserna och att de följt denna tråden och verkar vara intresserade av att kolla närmare på flera försäkringsbolags utbud.