Jag fyller snart 25 och mina föräldrar pratade med mig om att de fått info från försäkringsbolaget om att den barnförsäkring de har på mig automatiskt kommer övergå till en vuxenförsäkring. Vi diskuterade om saken och kom i stort fram till att varken jag eller de har så bra koll på vad det innebär och att ingen av oss har så stort intresse av att lägga tid på att förstå oss på det. Det verkade dock som att den skulle gälla för om jag skadar mig. De sa också att det fanns en variant från ett försäkringsbolag med premie på 4000 kr/år och en variant från ett annat försäkringsbolag med premie på 7000 kr/år. Jag misstänker starkt att det inte är samma villkor på dem.
Jag är student, har flyttat hemifrån och bor på annan ort. Jag håller inte på med några extremsporter men spelar fotboll regelbundet och cyklar till och från skolan. Det är typ det.
Istället för att försöka förstå försäkringarna och dess nytta själva söker vi råd från alla kloka människor i forumet och svar på följande frågor:
Oavsett priset, ser ni ett värde i att ha en vuxenförsäkring?
Med priset i åtanke, anser ni att en sådan försäkring skulle vara värt det?
Finns det andra typer av skydd (t.ex. från staten) eller försäkringar som ersätter den eventuella nyttan med en vuxenförsäkring?
Man ska försäkra sådant man inte klarar av att betala själv. Att t ex köpa en extra försäkring för en mobiltelefon som kostar 10k är inte värt det om du har 10k.
Om du har en bil för 100k behöver du inte försäkra den om du har 100k, etc.
En sjuk- och olycksfallsförsäkring (aka personförsäkring) ger stora ekonomiska skydd vid allvarlig sjukdom eller olycka som förhindrar dig från att kunna jobba. Har man kanske >5 Mkr är ju även det en onödig försäkring då du klarar dig utan löneinkomst.
Klarar du dig inte utan lön, teckna försäkring tycker jag. Men jämför flera försäkringsbolag, kan skilja sig en del i premier.