De skrev att mina privata tillgångar var för stora, men utan specifikationer. Men jag gör ett nytt försök sen, då min inkomst kanske sänks.
Men troligen bör AFA och LÖF öka upp ersättningen lite.
Har pratat med försäkringsbolagen nu.
AFA har upp till 6 veckors handläggning.
Kopior på beslut skickades in digitalt.
LÖF inväntar beskedet från AFA.
Jag ska meddela AFAs beslut till min handläggare när det kommer.
Folksam svarade att det är biten med ekonomisk invaliditet som eventuellt kan bli aktuell. Den delen finns på det äldre fotskadeärendet.
Ska posta in kopior på FKs beslut imorgon.
Länsförsäkringar är det bolag som har största ansvaret för påkörningsolyckan och hjärnskadedelen. Det är förarens försäkring som gäller där. Det ärendet är fortfarande öppet och eventuellt kan de bedöma ekonomisk invaliditet via det ärendet.
Ska posta in kopior på FKs beslut till dom också imorgon.
Tror AFA och LÖF kan ge besked innan oktober, men det andra kan ta längre tid.
Men de första kontakterna med försäkringsbolagen är klara nu.
Imponerad över att du orkade ta tag i det här så bra. Inspirerande. Jag har duckat försäkringsbolagets utskick med frågor ett tag. Borde ta tag i det jag med.
Det underlättar att jag fick göra ungefär samma saker för 8 år sen. Men helt ärligt så är myndighets och försäkringsbolagskontakter bland det tråkigaste jag vet.
Men vet också att det inte blir roligt bara för att jag skjuter upp det.
Men nu är grovjobbet gjort, så jag kan göra enklare saker i veckan.
Har du övervägt att kanske sänka sparande i fonder o spara mer i fysiska saker som konst, ädelmetaller, är man fast i sjukersättning permanent kommer sparkvoten aldrig bli tillräckligt hög för att nå 100% självförsörjandegrad till den nivå attt man kan klara sig utan bostadstillägget helt, men kanske med stort arv…
Månadssparandet blir väl mindre o mindre ju mer kapitalet växer pga reducering av bostadstillägg?
Du kan helt öppet bo i ett obelånat slott värt många tiotals miljoner och fortfarande få bostadstillägg så länge slottet är din huvudsakliga bostad. Så på vilket sätt skulle det vara att undanhålla kapital genom att äga annat som är undantaget?
Men är lite trött på ”tips” om hur jag ska ha rätt till bostadstillägg. Främst från min egen familj och tyvärr tips som rent krasst är olagliga.
Redan idag har jag på gränsen till för stort kapital, både i sparande och i min kolonilott. Känner också att jag vill ge mitt kapital ett bra ställe att växa. Guld känns mer värdebevarande. Konst känns som lotto och antikviteter äger jag redan.
Troligen gjorde mina tidigare tips att jag svarade snorkigt. Ber om ursäkt för det.
Jag har inte läst igenom alla inlägg ovan men är i en liknande sits så skriver lite allmänt om mina erfarenheter.
jag fick sjukersättning på 100% 2021, vilket var en enorm lättnad efter många års bråk med FK. Eftersom jag har gått direkt från student på psykologprogrammet till att vara för sjuk för att jobba har jag den lägsta ersättningen, garantiersättning på omkring 12 000kr före skatt. Det är väldigt mycket mer än när jag inte fick nån ersättning alls alla åren mellan att jag var 22 och 30år, men fortfarande en oerhört låg summa som ska täcka allt när man också har extra kostnader för mediciner och vårdbesök.
Som tur är har jag haft en förälder som hjälp mig med att ta ett lån och köpa en bostadsrätt som jag bor i. Normalt sätt har man ju rätt till bostadstillägg som är skattefritt och ska göra att inte hela ens sjukersättning går till att betala hyra och lån om man har det. Jag fick dock en utbetalning från min privata sjukförsäkring som ska täcka en del av min förlorade arbetsförmåga, och den har jag dels på ett sparkkonto och dels i fonder. Denna summan är mina enda trygghet för framtiden, och eftersom jag har den så har jag ingen rätt till bostadstillägg och sjukersättningen som blir ca 9000 efter skatt ska alltså täcka min månadsavgift på 3000, mina räntebetalningar och amorteringar som just nu också ligger på 3000. Kvar finns ca 3000 kr som ska täcka allt annat. Det är inte en lätt situation men ända sättet att återfå rätten till bostadstillägg är om jag använder upp mitt sparkapital vilket jag inte vill, så jag föredrar ändå detta.
Angående dina tankar om att ha några timmars sysselsättning i veckan så är det något som ja också försöker, i den mån det går. För att gå helt själv varje dag med sin sjukdom och känna sig helt utanför samhället har åtminstone för mig varit helt fruktansvärt. Jag har gjort det i många år nu och det är oerhört svårt att inte bli deprimerad och isolerad. Dock så är det oerhört svårt att hitta något som fungerar för mig och som försäkringskassan inte har invändningar emot. Det enda jag har lyckats göra är att jag målar och illustrerar hemma de dagar jag mår bättre, och sen säljer jag det vilket ger en liten och helt oberäknelig inkomst. Jag har försökt få svar från FK vad de tycker om det, men när du har fått godkänt sjukersättning så har du inte längre en personlig kontaktperson som följer ditt fall så det är oerhört svårt att få svar på personliga frågor. Så är intresserad av att höra om du lyckas få något svar. Jag har själv inte startat en egen firma dela för att jag är rädd att FK ska tycka att jag då plötsligt är arbetsför, och dels för att det rör sig om små summor.
Jag hade önskat att det fanns mer möjligheter för dem som får sjukersättning, men tyvärr så ordet lite som att man blir uträknad ur systemet och sen bara ska leva på sin sjukersättning livet ut och får klara sig själv. Och eftersom man förlorar rätten till bostadstillägg om man sparat pengar till en buffert så gynnar det sig mer att slösa och använda upp allt man har.
Hur som helst, grattis till din sjukersättning, jag förstår att det måste vara en stor lättnad. Blir spännande att höra vad du får för svar från FK och vad du tar dig för.
Jag tycker också det är svårt att få klara besked. Mina frågeställningar tycker jag de borde kunnat svara på, eller kunnat hänvisa till information på FKs hemsida.
Att jag inte fick ett skriftligt svar tyder på att detta är ett grusigt område och kanske finns inte några nerskrivna regler som gäller för alla.
Jag har tidigare jobbat i företag som samarbetat med FK och har en del personliga kontakter som jag kan vända mig till, om de fortsätter att inte ge tydliga besked. Jag har också vänner som jobbar inom välfärdsguiden, så kanske att de kan trycka på. Men det kan säkert ta tid. Om de idag inte har ett tydligt regelverk, så borde de införa det!
När jag vet mer så skriver jag det här i tråden!
Hoppas det kan vara besked som förbättrar min, din och andras sits något!
Efter 40 min telefonkö till FK så fick jag tag på en tjej som hade lite koll.
Så företagande är 100% kört, tydligen går det inte driva ett företag på 5h per vecka! Så allt företagande är otillåtet när man har sjukersättning på 100%.
5h per veckas sysselsättning är ok, enligt reglerna ska det vara uppdelat på 1h per dag. Men det lät som det kan finnas dispans i vissa fall. Tänker också att det går att föra en dialog med arbetsgivaren om schema, var uppgifterna kan utföras och kring rapportering.
Sen hade jag missuppfattat taket för ersättning. Jag trodde det man inte fick tjäna mer 1/8 av min sjukersättning, så cirka 1600kr per månad.
Det som gäller är 1/8 av den ”normala” ersättningen för arbetet jag utför. Så det handlar snarare om 400-600kr per månad. Om jag inte hittar ett jobb med väldigt hög normal lön.
Så jag kan rent krasst bli Sveriges billigaste anställd, med cirka 20-30kr i timmen.
Men kanske det går att hitta ett minijobb som betalar i presentkort, livsmedel, glass eller choklad.
Nej, men det blir nog att kanske hitta ett minijobb på 2h per vecka, för det sociala och fortsätta sälja mina Traderaprytlar.
Ja hoppas detta blir bra, bostadstillägget är viktigt.
De som har barn och sparar i eget namn eller som har pengar i sitt namn som ska tillhöra andra kan ju med stor fördel fixa till det innan ansökan så att det inte straffar dem.
Det har blivit något missförstånd i ert samtal om vad du får tjäna och hur det beräknas.
Det är inte tänkt att någon ska jobba för 20 - 30 kr per timme.
Troligtvis är det så att om du t ex skulle arbeta fem timmar på en vecka så får du inte tjäna mer än en åttondel av vad du hade tjänat på samma arbete om du arbetat full 40-timmars vecka.
Det finns också ett tak om 52 500 kr per år (2023) som du kan tjäna utan att sjukersättningen påverkas.
(Men som alltid - kolla med källan - i detta fallet försäkringskassan :))