Saker att tänka på vid långvarig sjukskrivning eller sjukersättning

Jag tycker det är svårt att få överblick på vad man bör tänka på om man råkar ut för en långvarig sjukskrivning eller sjukersättning. Särskilt sådant man bör veta tidigt/innan vissa saker händer. Finns det några bra listor man kan läsa? Annars hoppas jag kunna samla kortfattad information här med länkar till relevanta sidor (men finns det redan en bra sida vore det toppen, så jag har inte börjat fylla i än).

Saker jag har snappat upp på forumet och funderar kring:

• A-kassa (gå ur vid sjukersättning?)

• Bidrag (bostad, hjälpmedel, tandvård)

• CSN (anstånd, avskrivning)

• AFU

• SGI (vad påverkar, när används det)

• Överklagan/omprövning av läkarutlåtanden och beslut från Försäkringskassan (?, anhörig sköta vissa kontakter)

• Anhöriga (stöd, ekonomiskt bidrag, vård av den som är sjuk, kan de ha delvis kontakt med Försäkringskassan åt den som är sjuk?)

• Försäkringar (vilka kan man använda, arbetsgivare, privat. Bör/kan man teckna några nya?)

• Pension (efterlevandeskydd, privat sparande)

• Samordningsförbund ( https://samordning.org/ )

• Arbeta/volontär (hur mycket? hur hitta?)

• Mediciner/Apotek (fullmakt att hämta ut medicin)

• Grupper/föreningar (finns de? hur hittar man dem?)

• Vilket stöd är samhället tvunget att erbjuda (stat, region, kommun)

• Mer?

Bubblare:

• KALP, lån

• Bostadstillägg

• Premiebefrielse, avgiftsbefrielseförsäkring

• Färdtjänst

Försöker gör ett ganska kortfattat uppslagsverk nedan. Trycker dit skriftliga källor där jag har det, men dubbelkolla det du läser! Mycket bra information finns också i resten av tråden (tack till alla som svarar!). Funderar på att strukturera om mer efter vilken fas man är i (tidigt/sent, sjukpenning/sjukersättning).

Faser:

https://www.forsakringskassan.se/om-forsakringskassan/vart-uppdrag/om-socialforsakringen/rehabiliteringskedjan

OBS! Informationen nedan har jag samlat från olika ställen. Kontrollera alltid informationen!

Innehåll:

Innehåll:

A-kassa

Uppdaterad 2024-02-17.

A-kassa är en frivillig arbetslöshetsförsäkring som ger ersättning till personer som blir arbetslösa.

OBS! Fackens inkomstförsäkring gäller bara om man är med i A-kassan. Det låter dock som att liknande villkor om att ha arbetat inom de senaste månaderna gäller.

Se te x:

Unionens inkomstförsäkring - Unionen

Inkomstförsäkring - DIK

Aktivitetsersättning

Uppdaterad 2024-02-17.

Se även Sjukersättning, för 30 år eller äldre.

Anhörigstöd

Uppdaterad 2024-02-14.

Arbetsförmåga

Bedömningsstöd:

Försäkringsmedicinskt beslutsstöd | Rekommendationer och indikatorer

Se också AFU.

AFU

AFU kan din arbetsgivare eller FK göra om man vill veta vilken förmåga du har och vilka anpassningar som behövs.

Försäkringsmedicinska utredningar - Försäkringskassan

Arbetsträning

Inför återgång till arbete.

Ställer mer krav än att bara besöka arbetsplatsen (vilka??).

Bostadsbidrag

Uppdaterad 2024-02-17.

Du kan få bostadsbidrag om du är under 29 år eller har barn.

Bostadsbidrag - Försäkringskassan

Bostadstillägg

Uppdaterad 2024-02-17.

Facklig avgift

Uppdaterad 2024-02-17.

Många fackförbund har lägre avgift om man får lägre inkomst, t ex om man är sjukskriven eller får sjukersättning. Man måste anmäla det själv.

T ex:

Avgiftsnedsättning - tillfälligt sänkt avgift - Unionen

Försäkringar

Uppdaterad 2024-02-17.

TGL: Tjänstegruppliv: För anställda. Betalas ut till anhöriga om man dör.

TFA: Trygghetsförsäkring vid arbetsskada: Kompletterar den lagstadgade arbetsskadeförsäkringen. Ersätter för skada eller sjukdom p g a arbetet eller resa/till från arbetet.

Kontakta din arbetsgivare för att höra vilka försäkringar du har. Du har troligen också fått årliga försäkringsbrev utskickade.

Kollektivavtalade (AFA, AGS, AGS-KL)

Försäkringar för arbete och sjukdom för anställda med kollektivavtal

Försäkringshandboken

Så fungerar kollektivavtalade försäkringar

Matris över kollektivavtalade försäkringar

Sjukförsäkring

Efterskydd

Inkomstförsäkring

Se även A-kassa.

Ej kollektivavtal

Privata arbetsgivare har ofta sjukförsäkringar som går in efter 90 dagar.

Privata försäkringar

Försäkringskassan

Ett bemannat kontor kan ibland ge bättre svar/hjälp än telefon.

Information om olika ersättningar vid funktionsnedsättning finns på

Funktions­nedsättning - Försäkringskassan.

Överklaga beslut

Försäkringskassans beslut kan överklagas hos Förvaltningsrätten.

Läkarbedömning

Kan överprövas av rådgivare och Socialstyrelsens beslutsstöd.

Merkostnadsersättning

Uppdaterad 2024-02-17.

Ersätter handikappersättning från och med 2019.

Närståendepenning

Pensionärsrabatt

Uppdaterad 2024-02-14.

En del företag erbjuder pensionärsrabatt som även kan gälla om man har sjukersättning.

Rehabkoordinator

Uppdaterat 2024-02-17.

Kan tilldelas av din region.

Rehabkoordinator - Region Stockholm

SGI

Avgör hur stor din sjukpenning blir (påverkar ej sjukersättning). Skyddas genom att ha inkomst minst 6(?) månader.

Minskar om man är arbetslös, föräldraledig, (?).

SGI-Guiden - Försäkringskassan

Sjukersättning

Kallades tidigare sjukpension. Ges ut när man aldrig kommer kunna arbeta heltid. Vanligtvis går man flera år på sjukpenning först innan man får sjukersättning. Kan vara på hel- eller deltid.

Sjukersättning - Försäkringskassan

Se också A-kassa.

Se också Aktivitetsersätting, för dig som är under 30 år.

Sjukpenning, Sjukskrivning

Ges ut när man är sjukskriven. Betalas de två första veckorna av arbetsgivaren om man är anställd. Kan ges på hel- eller deltid.

Beloppet baseras på SGI.

Sjuk - Försäkringskassan

Förebyggande sjukpenning

Kan användas när man delvis arbetar men behöver avstå viss arbetstid för rehabilitering eller behandling.

Sysselsätta sig

Uppdaterad 2024-02-17.

Om du har sjukersättning:

• Senaste beslut taget innan 1 juli 2008: Du kan ha en viss inkomst utan att få nedsatt sjukersättning. Ideellt arbete är OK.

• Senaste beslut taget 1 juli 2008 eller senare: Du kan ansöka om vilande sjukersättning för att arbeta. Visst ideellt arbete kan göras utan att pausa sjukersättningen om man har 100% sjukersättning.

Kontakta Försäkringskassan om du tänker börja eller öka omfattningen av arbete.

Sjukersättning - Försäkringskassan

Man kan generellt inte arbeta (den del av tiden) man är sjukskriven från arbete. Se dock Förebyggande sjukpenning.

Volontärbyrån

Volontärarbete. Finns möjlighet till olika omfattning och upplägg.

https://www.volontarbyran.org/

Kompis Sverige

Bidra till integrationenen och även få sociala kontakter. Många gratis kulturella evenemang.

https://kompissverige.se/

Kommunen

Din kommun kan ha olika verksamheter för att träna inför arbete eller träffa andra.

4 gillningar

Att skydda sin SGI är #1
Den skyddar du genom att ha en inkomst i minst 6 månader, blir du av med jobbet måste du söka jobb och delta i din rehab tbx mor arbetet. Studera går också bra.

AFU kan din arbetsgivare eller FK göra om man vill veta vilken förmåga du har och vilka anpassningar som behövs

A-kassa är inte aktuellt om du har sjukersättning då din arbetsförmåga bedöms som varaktigt nedsatt, sjukpenning däremot är en omställningsförsäkring i en rehab

AFA försäkring kan din offentliga arbetsgivare tecknat som ger dig extra inkomst om du blir sjuk

Överklagan görs via förvaltningsrätten

1 gillning

När man har skaffat barn och varit föräldraledigt och fått upp ögonen för detta med SGI och hur himla viktigt det är, då ställer jag mig frågan, varför är det så himla svårt för FK att någonstans på sin portal med stora bokstäver i stil med en game scoreboard visa din SGI, samt vilka villkor som gäller för den, t.ex. när den är på väg att ta slut om man är föräldraledig, arbetslös eller liknande, eller få ett sms med nån sorts “varning din SGI kommer att halveras om du inte gör ditten och datten inom 2 veckor”.

Noll och inget, det är till och med svårt att hitta exakt vilka regler som gäller, vilka tidsgränser man kan vara “mellan jobb” utan att SGI påverkas. Ofta har jag hittat svar när man googlat och FK har svarat i någon facebook-tråd. Sen vet man ju inte om bäst före datumet har passerats för detta svaret.

Jättemärkligt, med tanke på vilka enorma resurser FK lägger på IT, att inte få till en “SGI-scoreboard”. Det tror jag hade minskat på stressen för väldigt många som helt plötsligt får höra en massa olika varningar om “se upp för om din SGI tar slut, ojojoj”

Bara en tanke… det är ju inte jag som är produktägare på FK…

/

13 gillningar

När det gäller volontärarbete är väl Volontärbyrån ett bra ställe att titta på. Där finns också ofta möjlighet att förhandla/diskutera om omfattning etc. Det är alltså inte ett givet format där du måste passa in i en mall utan det finns utrymme även för dig att påverka.

Kompis Sverige är en bra förening att gå med i när man har gott om tid. Dels kan man bidra till integration av “nya svenskar” men det är också ett bra ställe att bara få lite sociala kontakter. Det är öppet och tillåtande. Ingen kommer att se ner på dig för att du har ont om pengar. Det kommer många inbjudningar till kulturella evenemang som normalt är gratis. Har man inte råd att gå på sådana på vanligt sätt och gott om tid är det här ett utmärkt format att göra det i. Man kan så att säga både ge och ta i det här formatet och det är trevligt.

2 gillningar

Liten input kring SGI, om man får sjukersättning så bestäms ersättningen inte efter vilken SGI man har. FK använder någon typ av beräkning av senaste årens median inkomster, tror jag. Sjukersättning beviljas oftast först efter flera år av utredningar och efter långa perioder av sjukpenning.

SGI används för sjukpenning.

AFA och andra försäkringar är viktiga. Men det är svårt att försäkra bort det faktum att blir du långvarigt sjuk eller skadad och förlorar din arbetsförmåga, så påverkas din inkomst kraftigt negativt.

Sen kan det vara vettigt att se över sina försäkringar och kanske en plan B vid arbetslöshet och långa sjukperioder. Men att sen lägga sin energi på att leva så bra man kan.

För dyker problem upp, så är det oftast inte de du oroat och förberett dig för.

Väldigt mycket går att lösa när det väl sker och då vet man exakt vad man behöver lägga energi på. :blush:

8 gillningar

Statligt anställd? Då finns ingen AFA försäkring att stötta dig emot…

AFA Försäkring är kollektivavtalad för statligt anställda när det gäller personskadeförsäkring (PSA).

Förebyggande sjukpenning skulle jag vilja lyfta fram. Jag kände inte till det förrän min handläggare föreslog det för mig.
En läkare behöver skriva en behandlingsplan (vad är det du behöver göra och hur ofta/enligt vilket upplägg), därefter ansöker du hos FK om förebyggande sjukpenning.
Efter att du genomfört aktiviteten ansöker du om ersättning för förlorad arbetsinkomst… lite drygt att fylla i, en kan göra det efter varje tillfälle eller klumpa ihop flera, men varje enskilt tillfälle ska ändå registreras manuellt (men digitalt).

Det kan vara tillfälligt för tex psykoterapi, men jag har haft beviljat för kroppsterapi och även fått föreslaget att jag kan ansöka för träning då jag är beroende av den men inte orkar/får ihop det efter jobb (men jag har större behov av träning än många andra pga vissa sjukdomar jag har, går inte att nyttja som friskvårdstid).

Länken är för de som är anställda men finns även för de med enskild firma.

1 gillning

Min fackliga avgift, och säkert många andras, är lägre vid sjukskrivning, men jag behöver själv anmäla detta.

Rutinen första åren med sjukskrivning för mig var;

Läkarbesök,

Skicka läkarintyg till arbetsgivare - ha samtal med chef (och gärna besöka arbetsplatsen för FK gillar att en håller kontakt med jobbet/kollegor)

Samtal med FK (om nuläget och intyget för ställningstagande om det beviljas). Ofta har FK fått intyget digitalt av läkaren.

Meddela fackförbundet att jag är fortsatt sjukskriven - lägre avgift

Meddela AFA för fortsatt utbetalning.

Sjukskrivningen var alltid en begränsad tidsperiod, så när intyget gick ut började processen om hos samtliga.

Eftersom ens KALP räknas som 0 kr vid sjukpenning (hos de allra flesta banker, men jag kunde flytta befintligt bolån inom storbanker) är det svårt att få bolån, oavsett hur ekonomin i övrigt ser ut.

1 gillning

Detta är till för de som inte är sjukskrivna men riskerar att bli det, insatsen är rent proaktiv och kräver en tydlig plan och kan inte göras på fritiden.

Tack för alla svar! Har plockat lite här och där och börjat uppdatera mitt inlägg. Får se om jag strukturerar om.

Jag började misstänka att det var att SGI bara användes till sjukpenning, på grund av namnet, men bra att höra att det stämde.

Är det så att de tar “SGI-värdet” i början på en sjukskrivning och sen används samma under hela sjukskrivningen? (eftersom sjukskrivning inte räknas in som inkomst till SGI).

Angående 6 månader. Läste det här på försäkringskassan nu och de pratar om att räkna på ett helt år?

Den årsinkomst du ska fylla i när du ansöker är:

30 000 kronor/månad x 12 = 360 000 kronor.

(Från SGI-Guiden - Försäkringskassan . Behövde klicka igenom alla stegen, sen “Inkomster att räkna med i årsinkomsten när du ansöker om ersättning”)

Fattar inte hur de kan ha så dålig information :frowning:

Har frågat hur man överklagar om AFU:n skulle bli konstig, men fick bara svaret att kontakta dem om det specifika ärendet. Ingen allmän information som man kan läsa för att få veta.

Just specifikt för beslut från Försäkringskassan eller även t ex läkarbedömningar?

Hade ingen aning om detta!

Fick för mig att AFA bara gällde ett tag (ett år eller två?). Hade för mig att jag grävde runt för kommunanställd. :thinking:

1 gillning

Jag hade varit heltidssjukskriven, var därefter deltidssjukskriven och hade förebyggande sjukskrivning under den perioden för att gå hos fysioterapeut.
Jag är fortfarande deltidssjukskriven och ifall partiell sjukersättning inte beviljas är förslaget från handläggaren att jag ansöker om förebyggande sjukpenning istället för att kunna få in den träning jag behöver. Det är på arbetstid, men behöver vara minst 25% av arbetsdagen och ersättningen blir därmed för förlorad arbetsinkomst… men vi kanske menar samma sak, men att det blev en missuppfattning?

1 gillning

Precix!
Läkarbedömningarna kan överprövas av rådgivare och socialstyrelsens beslutsstöd.
I regel finns det några givna förutsättningar i rehab.
Dag 90 (samma arbetsgivare), 180 (hela marknaden) och 550 (post festum)

Sedan kan verkligheten se annorlunda ut, vissa sjukdomar blir sjuka och friska i olika perioder.

https://www.forsakringskassan.se/om-forsakringskassan/vart-uppdrag/om-socialforsakringen/rehabiliteringskedjan

1 gillning

Syftet är detsamma, att undvika mer sjukskrivning.
Oftast en kortvarigare medicinsk insats.

Du har rätt, jag skrev lite slarvigt ”mina första år…”
Men såhär skriver AFA
Vi betalar ut dagsersättning från dag 91 i din sjuk­period, och som längst till och med den 360:e dagen i din sjuk­period. Vid smittbärar­penning betalas ersättning från dag 1 i sjukperioden.

Efter tre år fick däremot en stor klumpsumma via facket.
Och jag tror att vid sjukersättning är det möjligt att återigen få utbetalning från AFA, men det vet nog @Melwa bättre.

1 gillning

Menar du att det inte passar in här i tråden? ”Oftast kortvarig”. Men kan ju även gälla långvarigt, som i mitt fall.

Du får gärna berätta vad som blivit fel för jag förstår inte.

Försöker bara definiera genom FK djungeln :grinning:
Jag menar att en förebyggande sjukpenning är en insats för att proaktivt undvika att man blir sjuk eller sjukare eller mer begränsad av sin sjukdom.

Det är en förebyggande insats, sjukpenningen är en reaktiv insats. Båda har gemensamt att det finns en omställningspotential=prognos att bli bättre.

1 gillning

Problemet att fråga på ett forum är att de svar man får kanske inte är korrekta
Kan ju även vara så när man ringer fk att msn får fel information
Får när man kommer till kundtjänst så tror många att det finns en kundtjänst på fk
Vilket inte stämmer där sitter handläggare som ofta jobbar med något helt annat än dom kunden har frågor om
Många vill inte avslöja att de inte kan svara så de drar till med ett svar som låter bra
Det är säkrare att googla än att ringa fk och sitta i lång kö

Jag har inte 100% koll på Afas regler och tror det kan skilja sig mellan olika avtal. Men jag har fått löpande från AFA senaste åren, tror även jag fick för den delen jag hade sjukpenning. På grund av pandemin så förlängdes min sjukpenning längre än den troligen gjort annars, då jag inte kunde börja min arbetsträning förens jag blev vaccinerad.

Men är som sagt inte 100 på hur uppdelningen varit, då jag hade 50% sjukersättning och 50% sjukpenning under 5+ år, tror inte det är normen. Men jag både opererades och hade utredningar under dessa år, så mycket drog ut på tiden.

Ofta på större arbetsplatser brukar det finnas någon som har ok koll på hur avtalen ser ut för AFA, så kan vara värt att höra efter om den personen finns i din verksamhet. AFA är inte kända för att ha världens bästa kundtjänst om man säger så. :see_no_evil:

1 gillning