Fråga till er med sjukersättning

Hejsan.

Är på väg att bli sjukpensionär (sjukersättning). Och kollade upp mina försäkringar om någon av dom kan tillhöra sjukersättning.

Om jag förstår det rätt, så kan jag få komplement på mitt bidrag från sjuk och efterlevandeförsäkring.

Men om man får det. Får man även få från afa också. Eller har jag missförstått något?

Tror man bara kan få från Försäkringskassan inte från flera håll samtidigt men är inte säker

Försäkring och kollektivavtal kan ge komplement till ersättningen upp till 66 år gammal

1 gillning

Prova att ringa in till din valcentral och/eller valda pensionsbolag i lösningen.

Det skadar aldrig att fråga kring vad som gäller i just din situation.

1 gillning

Ja får nog göra det. Och respektive försäkring. Ai säger det går. Men vågar inte lita på ai

1 gillning

Jag får idag livränta eller motsvarande från AFA och LÖF. Hade dock en försäkring via Länsförsäkringar som LÖF tog över ärendet ifrån, i och med att min skada övergick i en vårdskada/vårdskador.

Kolla med alla försäkringsbolag du har och kolla även upp om dina arbetsgivare om de haft försäkringar, fristående eller via kollektivavtal.

Vet inte hur det fungerar när det är andra fall än skador. Men det kostar inget att fråga.

Jag fick en klumpsumma för en diagnos som ung, men tror inte det var tänkt att täcka framtida förlorad arbetsinkomst.

3 gillningar

Sant. Största risken är nog kollektivavtal. Hade det vid anställning. Men blev officiellt arbetslös den 26 januari. Läst något om efterskydds försäkring. Men vet ej om det gäller mig

Ändå värt att kolla upp. Min senaste anställning avslutades 2016 och jag fick full sjukersättning först 2023 (tror jag det var).

Men hade också ersättning från AFA under tiden jag var sjukskriven, så blev aldrig ett glapp.

1 gillning