Hej av ren nyfikenhet är det någon här som vet hur det funkar rent praktiskt med inkomstförsäkring om man skulle behöva använda den.
Om jag förstått det rätt så ska den kompensera mellanskillnaden mellan a-kassa och 80% av din bruttolön? Jag läste någonstans att beloppet är skattefritt om det stämmer är det då baserat på 80% av din nettolön och vet någon om beloppet är pensionsgrundande?
Nu var det många år sedan men hade inkomstförsäkring via dåvarande CF.
Fungerade smidigt när det var dags för för utbetalning. Helt klart i mitt fall en väldigt lönsam medlemsförmån.
Jag har via Akavia (facket) får kolla där annars tänkte mest om någon här visste, jag var egentligen mest intresserad av om det är efter skatt man får ersättning och om det påverkar pensionen.
Inkomstförsäkringen kompenserar för mellanskillnaden mellan a-kassan och din nettolön.
Ersättning från inkomstförsäkringen är skattefri (80 % av nettolön, sen tar man bort nettoersättningen från a-kassan, sen är resten ersättning från inkomstförsäkringen).
Jag kommer få ett avgångsvederlag när jag slutar. Försöker nu lista ut hur det räknas ut hur jag först ska använda upp detta innan jag får rätt till min inkomstförsäkring.
Tar jag beloppet före skatt / på min månadslön = att det räcker till 3 månader och först efter det får jag rätt till inkomstförsäkring.
Hur aldrig varit arbetslös Tänkte att när jag har möjlighet att få 80% av min lön ett antal xxx dagar ska jag nu använda detta som kanske enda gång i livet.