Om man jobbar som nätverksingenjör med en rätt hög lön (>70.000).
Och är medlem i Unionen (självklart även a-kassa) och funderar på att skaffa tilläggsförsäkring för att man funderar på att trygga sig mer.
Unionens tilläggsförsäkring:
”Teckna Unionens tilläggsförsäkring för 50 extra ersättningsdagar och möjlighet att försäkra lön upp till 150 000 kr/mån.”
Om vi tänker oss att man blir arbetslös med många års jobberfarenhet inom nätverk. Känns det verkligen rimligt att ha medlemsskap för 400kr per månad (tilläggsförsäkringen kostar 150kr utöver medlemsavgiften på 230kr)? Detta då man troligtvis rätt snabbt skulle få en ny tjänst och då vann man inte något på den försäkringen?
Jag är senior frontEnd utvecklare, runt 75k lön, det kommer alltid finnas efterfrågan för min kunskap så jag valde bara enkel a-kassa. Skippade vanligt medlemskap då jag inte har kollektivavtal förövrigt.
Om jag vet att mitt yrke och erfarenhet kommer bli mindre betraktad då kan jag nog tänka om men sålänge efterfrågan finns så finns det ingen anledning.
Jämför med Sveriges ingeniörer. Låter för mig att du får mer valuta där. Jag valde bort Unionen för att standard max lönenivå var för lågt. Sen kan du med extra pengar förlänga försäkringstiden hellre om du vill.
Många argumenterar att man inte behöver ha en inkomstförsäkring i eftertraktade yrkesroller. Jag var inte med i A-kassan väldigt länge ens, men har noterat väldigt nära mig nu att det kan nuförtiden även träffa såna som en blixt och det viktigaste i detta läge är att kunna hålla lugnet och se till att man vid jobbsökningen inte behöver sälja sig under sitt värde. Annars får man byta flera gånger innan man hamnar rätt igen och sånt kostar mycket livskvalité under lång tid.
Därför är längden på försäkringen mer värd ju mer erfaren man är - tycker jag.
Jag har Unionens tilläggsförsäkring med lön på 82k. Ingen vet om det lönar sig och vad som händer på arbetsmarknaden. Men med så hög lön är väl några hundralappar i månaden oväsentligt och då slipper jag fundera på det.
Jag har valt Ledarna, med tilläggsförsäkring för ytterligare tid. När jag blev uppsagd pga arbetsbrist i höstas var det väldigt skönt med både hängslen & livrem c även om dessa inte kommer behöva användas
Om jag tolkar den nya lagen om arbetslöshetsförsäkring rätt, så kommer man fr.o.m. 2025-10-01 inte längre kunna kombinera ersättning från inkomst-/tilläggsförsäkring med ersättning från a-kassa:
8 § Om en sökande har fått ersättning på grund av arbetslöshet från någon annan än arbetslöshetskassan under samma månad som sökanden ansöker om arbetslöshetsersättning för, ska arbetslöshetsersättningen minskas. Ersättningen ska minskas endast om summan av den arbetslöshetsersättning som sökanden har rätt till och den ersättning som har betalats ut från någon annan än arbetslöshetskassan överstiger det belopp som sökanden skulle ha kunnat få i arbetslöshetsersättning om de föreskrifter som regeringen kan meddela enligt 5 kap. 2 § tredje stycket inte beaktas. Ersättningen ska minskas med det belopp som överstiger den arbetslöshetsersättning som sökanden hade kunnat få.
Tack att du delar. Jag funderar på Unionens tilläggsförsäkring just nu, så ställde frågan om det nya laget och hur den påverkar a-kassas utbetalningar med tilläggsförsäkringen. Återkommer när jag har fått svar.
Jag ser på min privata inkomstförsäkring som jag ser på mina andra katastrofliknande försäkringar, som brandförsäkring, försäkring mot inbrott och trafikförsäkring. I bästa fall så går jag back på försäkringen, händer något dåligt så har jag i alla fall försäkringspengarna. De är inte till för att skydda mot troliga händelser utan för att skydda mot osannolika händelser med stora effekter.
Därför har inkomstförsäkring. Tips, försäkringen är billigare genom Sveriges Ingenjörer om du kan bli medlem – ingenjörer har lägre arbetslöshet.
Avsikten med den nya lagen är i alla fall att begränsa möjligheten att försäkra sig mot nedtrappningen av ersättningnivån i a-kassan.
När frågan debatterades i riksdagen för ett år sedan svarade arbetsmarknadsministern såhär:
Regeringen anser att det i en omställningsförsäkring är rimligt att arbetslöshetsersättningen trappas ner för alla som får ersättning. Med hänsyn till nedtrappningens syfte så anser regeringen att det är rimligt att den sökande inte ska kunna kompenseras från en privat inkomstförsäkring på ett sådant sätt att konsekvenserna av nedtrappningsbestämmelsen neutraliseras.
Nej, du kommer fortfarande kunna kombinera a-kassa och inkomstförsäkringar (finns motsvarande skrivningar i nuvarande lagstiftning). Däremot kan du inte få mer än sammanlagt 80 % av din tidigare lön, då sänks a-kassan. Procentsatsen sänks varefter du är arbetslös.
Hej, över 1.3 milj årsinkomst. 36 år. Storbolag. Har aldrig varit medlem till någon akassa/facket/tilläggförsäkring. Jag tycker det är inte värt.
Det finns alfa-kassan med grundersättning 510kr per dag (+extra om man har barn). Jag tycker det räcker om nan bli arbetslös tills man hittar nästa jobb.