Om man jobbar som nätverksingenjör med en rätt hög lön (>70.000).
Och är medlem i Unionen (självklart även a-kassa) och funderar på att skaffa tilläggsförsäkring för att man funderar på att trygga sig mer.
Unionens tilläggsförsäkring:
”Teckna Unionens tilläggsförsäkring för 50 extra ersättningsdagar och möjlighet att försäkra lön upp till 150 000 kr/mån.”
Om vi tänker oss att man blir arbetslös med många års jobberfarenhet inom nätverk. Känns det verkligen rimligt att ha medlemsskap för 400kr per månad (tilläggsförsäkringen kostar 150kr utöver medlemsavgiften på 230kr)? Detta då man troligtvis rätt snabbt skulle få en ny tjänst och då vann man inte något på den försäkringen?
Jag är senior frontEnd utvecklare, runt 75k lön, det kommer alltid finnas efterfrågan för min kunskap så jag valde bara enkel a-kassa. Skippade vanligt medlemskap då jag inte har kollektivavtal förövrigt.
Om jag vet att mitt yrke och erfarenhet kommer bli mindre betraktad då kan jag nog tänka om men sålänge efterfrågan finns så finns det ingen anledning.
Jämför med Sveriges ingeniörer. Låter för mig att du får mer valuta där. Jag valde bort Unionen för att standard max lönenivå var för lågt. Sen kan du med extra pengar förlänga försäkringstiden hellre om du vill.
Många argumenterar att man inte behöver ha en inkomstförsäkring i eftertraktade yrkesroller. Jag var inte med i A-kassan väldigt länge ens, men har noterat väldigt nära mig nu att det kan nuförtiden även träffa såna som en blixt och det viktigaste i detta läge är att kunna hålla lugnet och se till att man vid jobbsökningen inte behöver sälja sig under sitt värde. Annars får man byta flera gånger innan man hamnar rätt igen och sånt kostar mycket livskvalité under lång tid.
Därför är längden på försäkringen mer värd ju mer erfaren man är - tycker jag.