Fackligt ansluten som egenföretagare?

Hej forumet,

Nu har jag efter tio år som anställd konsult tagit klivet att bli egen.

Situationen ser ut så att jag egentligen har jobbat på samma sätt under många år med egna kunder (samtliga följer med mig), hög arbetsbelastning och god lönsamhet. Egentligen borde jag ha tagit klivet för länge sedan men jag har varit lojal mot min chef som har lärt mig allt jag kan (och hjälpt mig att få min kundbas).

Av olika skäl har jag varit ansluten till Akacia, mest som en säkerhet för inkomstförsäkringen. Nu är frågan om det finns någon anledning att vara ansluten till dem fortsättningsvis? De har ett egenföretagarpaket.

Någon som är ansluten som tycker det är värt det? Kostnaden är 410 kr i månaden, skattade pengar.

1 gillning

Jag läser att själva a-kassan ger upp till 26400 kr/månad i 300 dagar. Lägger man på inkomstförsäkringen hos Akavia så går det upp till 64000 kr/månad de första 120 dagarna. Är 410 kr/månad inklusive Akademikernas A-kassa eller är det bara för Akavia? Om det är för båda så låter det nog som ett rimligt pris i alla fall. Eftersom Akavia inte förhandlar kollektivavtal så borde deras fackliga verksamhet vara billigare än fackförbunden.

Det hela kokar ner till om du klarar dig på den lägre ersättningen från enbart a-kassan eller om du vill komplettera med den högre inkomstförsäkringen också. Eller om du vill skippa a-kassan helt och hålla en buffert själv istället.

A-kassan motsvarar en buffert på ca 300t kr.
Akavia + A-kassan motsvarar en buffert på ca 400t kr.

Ja, A-kassan ingår och den kostar 280 kr per månad.

Arbetsförmedlingen skriver att “Du kan få upp till 80 procent av din tidigare lön, och högst 26 400 kronor per månad före skatt om du är medlem i en a-kassa sedan minst ett år.”

Jag kommer sannolikt inte ta ut lön över brytpunkten så mer än så om jag mot förmodan skulle bli arbetslös så kommer jag få 36 000 kr per månad i A-kassa. Det skulle jag nog klara mig på i vart fall tills jag hittar ett nytt jobb.

1 gillning

Det man ska veta är att man behöver avskilja sig från anställning i det egna bolaget (typ återkalla f-skatt, sätta som passiv verksamhet) innan man som egenföretagare kvalificerar sig för a-kassa. Vad jag vet kan man inte ex.vis gå utan uppdrag i 2 mån och bara få ut ersättning och sedan hoppa på ett nytt uppdrag i egen regi utan att göra ovanstående.

Någon får rätta mig om jag har missat något.

2 gillningar

Nej, det är rätt, företaget måste sättas i konkurs eller “pausas”.

Så här skriver Akavia

Detta räknas inte som paus

Exempel på situationer där man som företagare inte anses ha sin verksamhet vilande.

• Man minskar antal dagar och/eller timmar som verksamheten är öppen.
  • Man har färre antal kunder eller pågående uppdrag.
  • Man har ett eller flera pågående uppdrag men där det finns perioder utan sysselsättning, exempelvis ett uppdrag i vilket du har en halv dags sysselsättning en gång i månaden.
  • Man arbetar med anbud eller aktiv marknadsföring.
  • Man har uppdrag som inte är avslutade eller pausade av uppdragsgivaren även om du inte arbetar med uppgiften för tillfället.
  • Man förbererder verksamhet med exempelvis inköp av varor, tjänster, inventarier och maskiner.

Detta räknas som paus

Exempel på situationer där man som företagare anses vara arbetslös och ha sin verksamhet vilande.

• Samtliga uppdrag är avslutade och det finns inte några kommande uppdrag.
  • Samtliga uppdrag är avslutade och det finns avtal om kommande uppdrag som inte är en fortsättning på något av de avslutade uppdragen.
  • Din uppdragsgivaren avslutar uppdraget innan det är färdigt och det finns inte någon överenskommelse om att återuppta uppdraget i framtiden.
  • Din uppdragsgivaren pausar ditt uppdrag, exempelvis med anledning av pandemin, och avsikten är att fullfölja uppdraget längre fram. Det finns inte några andra aktiva uppdrag.

Ganska strikta regler mao.

1 gillning

För mig skulle ovanstående bli något av moment22, hur ska man få nya gig om man inte aktivt arbetar med att sälja sig själv :thinking:? Fast sedan kan man ju göra det i smyg kanske, för det är väl svårt att kolla upp om man under tiden säljer sig själv…

Nåväl, tack för klargörande info!

Jag tror att även denna a-kassan utgår från att du ska skriva in dig på arbetsförmedlingen och söka anställning. Du kan alltså använda a-kassan när det inte finns förutsättningar att fortsätta driva ditt företag.

1 gillning

Ah, då verkar du inte ha så stor nytta av Akavia. Från a-kassan får du ut 80% upp till en lön på 33000 kr. Om du tar ut 36000 kr så ger Akavia dig 80% av 3000 kr/månad = 2400 kr/månad de första fyra månaderna = 9600 kr totat. Motsvarande summa tar ca 6 år att spara ihop på egen hand om du sparar 130 kr/månad.

Jämför det med de drygt 300t kr som a-kassan är värd. Om du sparar 280 kr/månad så tar det närmre 90 år att spara ihop a-kasse-delen.

@emilv
Tror TS menar att lön på 45k tas ut och det motsvarar 36k från a-kassan.

1 gillning

Aha, då motsvarar det ca 4 ggr så mycket i ersättning (9600 kr/månad eller 38400 kr totalt) som tar ca 25 år att spara ihop med 130 kr/månad. Känns som att man borde kunna spara ihop även denna bufferten på egen hand?

Info om nån undrar:

“Den skattereduktionen för fackföreningsavgift som fanns tidigare togs bort den 1 april 2019. Det innebär att du inte längre kan få någon skattereduktion för att du betalar fackföreningsavgift.”

Beror på hur man ser på ett medlemskap.
Är det endast en inkomstförsäkring eller får man något mer?

Man kan få rådgivning, rabatter på olika försäkringar, rabatt på bankkonto etc.
Vad är det värt?

1 gillning

Lyfter upp den här frågan då det är aktuellt för mig. En stor poäng för mig att gå med i facket är att man under de tre första månaderna som yrkesverksam kan teckna en rad försäkringar med enda villkor att man är fullt arbetsför. Hade tänkt att teckna sjukvårdsförsäkring via Euro Accident (och min tjänstepension hos Avanza) men den var rätt mycket dyrare, nu fick jag en hel radda försäkringar utöver sjukvårdsförsäkringen till i stort sett samma kostnad. Det här är de högsta nivåerna som gick att teckna mot att man är “fullt arbetsför”:
Livförsäkring, 10 pbb, 38 kr
Sjukförsäkring, 1 400 kr, 8 kr
Trygghetskapital, 10 pbb, 14 kr
Sjuk och olycksfallsförsäkring, 50 pbb,121 kr
Vårdförsäkring, -, 359 kr

Om jag inte minns fel så kostade vårdförsäkringar från Euro Accident 552 kr för min ålders “bracket”.

2 gillningar