Inkomstförsäkring värt det?

Jag håller på att ifrågasätta olika löpande utgifters vara eller inte vara. Nu har jag kommit till medlemsskap i Sveriges Ingenjörer, där den stora anledningen att jag motiverat mitt medlemskap varit inkomstförsäkringen.

Kostnaden är nu 340 kr per månad. Det är en tillfällig pandemihöjning från 240 kr. Så vi kan räkna på 240 kr istället. Det blir alltså strax under 3 000 kr om året.

För det toppar dom upp lönen till 80% under 150 dagar vid arbetslöshet. Det innebär att man totalt max kan få ut följande ersättning vid olika lönenivåer enligt denna kalkylator (alltså inte per månad utan totalt under 150 dagar) :

Lön 30 000 kr, total maxersättning ca 3 000 kr
Lön 35 000 kr, total maxersättning ca 15 000 kr
Lön 40 000 kr, total maxersättning ca 35 000 kr
Lön 45 000 kr, total maxersättning ca 55 000 kr

Såhär fortsätter det, med ökningar av maxersättningen med 20 000 kr per 5 000 kr hopp i lön. Här är en graf över detta upp till lön på 100 000 kr.

Det är uppenbart att man absolut inte borde betala 3 000 kr om året om man tjänar 30 000 kr i månaden, då man max kan få ut 3 000 kr. Det är också, för mig, rätt uppenbart att inkomstförsäkringen är ett bra beslut om man har en jättehög månadslön, eftersom det är samma kostnad att ha försäkringen oavsett vad man tjänar (varför är det så!?).

Men var drar ni gränsen? Är det värt att ha den om man tjänar 40 000 kr och kan få ut max 35 000 kr? Tjänar 45 och kunna få ut 55? Tjänar 50 och kunna få ut 75?

@janbolmeson brukar ju ha argumentet att man kan minska bufferthinken med den summan som man kan få ut från inkomstförsäkringen. Det är också intressant att väga in i beslutet. Om jag exempelvis kan investera 35 000 kr mer och få ut en rätt säker avkastning på 4% över tid så blir det rätt mycket efter några år.

1 gillning

Är det inte tak på den också ?

Jag var medlem där, men har även ett samhällsbärande yrke så jag bytte till Trafik & Järnväg som även är ett SACO-förbund. Det är under all kritik att Sveriges Ingenjörer måste höja avgifterna. Dåligt planerat. Jag har samma inkomstförsäkring, men slipper avgiftshöjningen.

Upp till lön på 100 000 kr täcker dom.

Sedan är det väl inte bara inkomstförsäkringen som man får ut av medlemskapet, de förhandlar ju bland annat lön/förmåner/rättigheter, agerar stöd i olika situationer och erbjuder föreläsningar/tjänster etc, sen kan man ju få rabatt på annat för att man är medlem.

Är rätt glad att jag var medlem när företaget fick för sig att ”omstrukturera”, fick igen ett antal års medlemsavgift tack vare det… :money_mouth_face:

5 gillningar

Precis, man glömmer ofta att man inte får förhandla för sig själv i Sverige. Alla förändringar, omstruktureringar, nedskärningar mm avtalas enbart mellan fack och arbetsgivare. Dvs är man inte ansluten till facket är risken större att man offras. Varken fack eller arbetsgivare har något incitament att inte skära bort en. Även värdet av det bör du ta med i din kalkyl @hampelusken. Det är också en form av försäkring av typen inte-få-sparken-som-offerbonde :slight_smile:

Sen tycker jag du räknar lite snett @hampelusken - annat än du också tänkt gå ut a-kassan? Rekommenderar verkligen inte att gå ur a-kassan, speciellt inte i dessa tider. Till a-kassan måste du ändå betala 140 kr (höjt från 110 kr pga Corona) så det är inte så mycket du spar på att dumpa SI medlemskapet.

I själva inkomstförsäkring så är det lätt att bara tänka på nuvarande lönen, man bör snarare räkna ut snittvärdet av försäkringen över tid. Tex räkna med 2-3% löneökning under resten av karriären och sedan värdera inkomstförsäkringen på snittlönen. Värdet av inkomstförsäkringen går ju upp men man betalar inte högre avgift bara för att man tjänar mer.

Sen är det ju många andra saker man kan ha nytta av ett medlemsskap. Själv var jag medlem i SI i nästan 30 år och var mycket nöjd. Sedan jag startar eget, och inte har arbetsgivar-risken (litar på mig själv :slight_smile: ) så gick jag ur SI men är kvar i a-kassan.

2 gillningar

Gjorde samma beräkning för en tid sen; rationellt har jag svårt att motivera att betala 10-20 % av möjligt försäkringsbelopp. Lägger jag till att jag ser det som väldigt osannolikt att jag skulle bli arbetslös giver min arbetsituation så blir det ju inte lättare att motivera. Vidare så räknade jag som du på maximal möjlig utbetalning, men det förutsätter ju worst case senario där man är arbetslöt förhållandevis länge; vid kortare arbetslöshet gör ju försäkringen också mindre skillnad.

Som andra säger finns det såklart andra värden med fackligt medlemskap, men när det gäller ingenjörskollegor och Sveriges Ingenjörer så upplever jag att de flesta hänvisar till just inkomstförsäkringen som anledningen till medlemskap. Om det inte redan framgått så gäller det även mig.

Till den irrationella människan, jag är fortfarande medlem. Varför har jag svårt att svara på, siffrorna säger att jag borde gå ur och jag gillar
Günther Mårders paroll om att man inte ska försäkra det man har råd att ersätta själv(självklar med ett perspektiv på risk). Men fortfarande är jag med, kanske finns ett mervärde i att bidra extra till skyddsnätet vi har i sverige? Kanske kan se det som välgörenhet som jag om jag har otur får ta del av själv?

Men jag tycker att det tyder på dålig plannering att premien behövde(?) höjas av Sveriges Ingenjörer, lite dåligt försäkringskoncept att öka avgifter när den väl behövs. Tycker att de verkar lite vaga i sin kommunikation om den höjda premien:

Citat
I beräkningarna inför höjningen räknade förbundet med att arbetslösheten för ingenjörer kunde bli 3,8 procent. Men så hög har den inte blivit. Under hela hösten har den i stället legat på 1,6–1,7 procent och det har fått en del medlemmar att undra: Kan inte höjningen avslutas nu?

Citat
Ambitionen är att utnyttja möjligheten att ta ut högre avgift så kort tid som möjligt. Men det är komplext vilken tidpunkt det är lämpligt att bryta.

Sen listas några visserligen relevanta faktorer, källa: https://www.ingenjoren.se/2021/02/26/osakert-nar-beslut-om-att-sanka-medlemsavgiften-kommer/, men inget som jag tycker svarar för att man fortsatt ska räkna på en dubbelt så hög förhöjd arbetslöshet hos ingenjörer som det bevisligen varit. Give me some numbers! Kommer följa denna tråden, kanske leder den till att jag går ur, men troligtvis inte.

Medans jag skrev mitt långa utlägg skrev @JFB ett inlägg med bra perspektiv på saken, viktigt att lyfta detta faktiskt. Jag som jag tror många här och ingenjörer vill ju gärna kvantifiera det mesta. Jag själv som jobbar på en arbetsplats utan facklig anslutning/kollektivavtal ser mig kanske lite som en free agent eller vad man ska kalla det. Men min lönesättning påverkas ju i högsta grad av vad facken förhandlar fram och t.ex. jag får tjänstepension i linje med kollektivavtal.

Med det sagt så ställer jag mig skeptisk till hur höjningen av medlemsavgiften, 240 - > 340, hanteras.

@JFB, @hampelusken har bara räknat på fackavgiften, A-kassan är utöver de 340 kronorna? EDIT: här hade jag fel, der är räknat på ordinarie medlemsavgift 240 kr.

Kul du tycker det :slight_smile:

Men nej det har väl inte @hampelusken gjort va? Se ovan. Kostnaden för SI är beräknad på 240 kr/m dvs hela SI kostnaden i normaltider.

Jag menar att man borde räkna på kostnaden = 240 kr - 110 kr (normal a-kassa) = 130 kr/m och sätta det mot värdet av medlemskapet (annat än tanken är att även lämna a-kassan)

Däremot håller jag med om att SI borde kunna dra tillbaka höjningen de gjorde tidigare än Dec 2021. Lite väl lång :slight_smile:

Ja, jag var lite snabb med att det var 340, helt rätt att det har räknats på ordinarie avgift, 240 kr. Men denna inkluderar inte a-kasseavgiften, så dessa 140 är utanför det 240 och alltså utanför diskussionen.

Citat
Yrkesverksam: 340 kr/mån (ord. 240 kr)
Akademikernas a-kassa: 140 kr/månad

Länk: https://www.sverigesingenjorer.se/medlemskap/medlemsservice/betalsatt/

Sorry, så är det inte. SI medlemskapet inkluderar avgiften i AEA/a-kassan. Merkostnaden för medlemskapet, inkomstförsäkringen mm är 240 - 110 kr i normaltider och i Corona tider 340 - 140 kr.

Det som står på länken är att om man enbart ska vara med i AEA så kostar det 140 kr i Corona medan om man ska vara med i SI (inkl AEA och inkomstförsäkring mm medlemsförmåner) så kostar det 340 kr i Corona.

Nu måste jag stå på mig, jag betalar i varje fall fackavgift + akassa (allt via SI) och kan inte se vart det står att medlemskapet inkluderar AEA i den länken jag skickade? Men jag kanske är missar något…

Även jag är med i SI, och nu i coronatider så kostar det för mig 480kr/m inkl. A-kassa.

1 gillning

I så fall tar dom ut för mycket för mej. Jag betalar 340+140=480:

1 gillning

@hampelusken @_Kalle @Gulketchup I stand corrected! Jag pudlar. Ni har rätt. :grimacing::+1: Det har blivit sjukt mycket dyrare sedan jag gick ut för ca 1 år sedan. Jag förstår varför ni ifrågasätter/räknar på värdet av medlemskapet.

3 gillningar

Ja det blir faktiskt riktigt mycket pengar, det tar emot lite att vara kvar faktiskt.

Kan du inte byta till ett annat sacoförbund?

Har funderat på att byta till unionen men inte orkat, verkar ju som de lär hålla i den där avgiftshöjningen. Verkar som skillnaden är att SI har inkomstförsäkring upp till 100k medan Unionen till 60k. Så tjänar man mindre än 60k vore det ju läge, finns det annat som skiljer?

Annat som skiljer är att du får tillgång till TCOs lönestatistik istället för SACOs, och Sveriges Ingenjörer blir ett svagare fackförbund i förhandlingar. Förr ingick en prenumeration på Ny Teknik i medlemsskapet hos Sveriges Ingenjörer men det kanske det inte gör längre?

Det ingår en digital prenumeration på Ny Teknik. D.v.s. man får det som ligger bakom paywall också.