Hej. Jag söker råd och tips från ni med erfarenhet av att vara eller icke vara med i fackförbund som statligt anställd. Gäller fackförbundet ST.
Allt jag hör är hur säker ens anställning är inom staten. Av kollegorna runtom mig så säger alla, att när man väl börjar här så är man kvar till pensionen.
Så därför har jag börjat fundera på om min avgift på runt 300kr i månaden, hade gjort sig bättre i en indexfond.
i medlemskapet ingår en inkomstförsäkring, som är det enda som är vettigt att få på köpet. Men den gäller ändå inte mig då den kommer igång först över 34000 i inkomst, som är taket för a-kassa.
Ps, gäller endast fackmedlemsskap, a-kassan går jag aldrig ur.
Jag har också hört att det kan finnas värdelösa chefer som beter sig illa och vuxenmobbing på vissa arbetsplatser. Facket är en försäkring, tror man att börsen är en bättre försäkring när livet skiter sig så kör man på det. Själv är jag med i facket, har hem/bilförsäkring och känner mig ganska nöjd med att veta att jag har stöd om jag blir utbränd och inte orkar ta en fight med min arbetsgivare om denne skulle vara kass/bil kass i framtiden.
Jag har på nära håll sett hur statliga uppdrag plötsligt försvinner eller minimeras, och personal behöver sägas upp. Det var kanske en sanning förr att den statliga anställningen var säker, men så är det inte nu för tiden. De som är med i facket får hjälp på ett helt annat sätt, är du inte medlem behöver du hantera allt själv i en uppsägningssituation, så det beror på hur bekväm du känner dig.
Jag vet inte hur väl du känner dig förankrad i fackföreningens historia och tillhörande solidaritetsperspektiv kontra hur mycket det egoistiskt är ett “what’s in it for me” perspektiv för dig. I ärlighetens namn vacklar jag själv en del (är medlem idag och har varit det i 10+ år).
Om du vill ta dig an utgiften rationellt så kan du förstås räkna på det. Utnyttjar du någon förmån som medlemskapet ger dig? Exempel på det brukar vara;
rabatt på andra försäkringar (olycksfall/liv osv) hos någon av de större ÅF på marknaden
“hyra en av våra boenden i [destination A] eller [destination B] till medlemspris”
någon eller några timmar …stöd (juridisk rådgivning, psykiskt välmående, pensionsrådgivning) per år
någon typ av samlad kunskap (tidning, databas med statistik etc) som är “exklusiv” för medlemmar
Ganska snabbt kan det summeras i ett kalkylblad och du kommer nästan alltid se att över 20 år kommer dina premier ha vuxit till ett totalbelopp som i normalfall inte gett dig nytta av förmånerna i samma utsträckning…
Sen bör du omvandla risken att något faktiskt inträffar och där medlemskapet “räddat dig” till ett belopp som du för in på en rad i din beräkning.
Ofta är inte förmånerna du erbjuds genom medlemskapet särskilt förmånliga (åtminstone inte sett till totala kostnaden inkl medlemsavgiften), dvs du kan ofta matcha erbjudandet på den öppna marknaden.
Tillbaka till dig @ForzaDIF . Jag tror du måste värdera fackföreningens relevans om du ska hitta argumenten för att vara medlem i fackföreningen ST när du är statligt anställd, om du vill få ekvationen att vara netto-positiv för dig själv.
Bra input allihop.
Ja jag har fått bra saker ifrån facket, de ger mig en liten liten rabatt på hemförsäkringen, 15 i månaden tror jag det är.
Fick även rabatt i 12 månader på elavtal via vattenfall vilket sänker min el i månaden några kronor, hade eon förut.
Och så har jag fått två månader gratis bookbeat, hade dock inte använt det annars, för jag har ett bibliotek via jobbet där jag kan få tag på det mesta. Men ändå trevligt att det finns.
Dock är rabatten från vattenfall giltig i 12 månader, oavsett om jag fortsatt är med i facket eller ej.
Jag är ofta omtyckt av kollegor, vad jag får höra iaf, och har varit med i fackförbund senaste 15 åren, i flera olika, byggnads, ST, Seko och Unionen. Men har aldrig behövt använda facket på något sätt.
Så min egna erfarenhet är att de runt om mig som använt facket har sällan fått hjälp iaf, och resten har aldrig behövt hjälpen.
På en statlig arbetsplats jag känner till gav arbetsgivaren fackligt anslutna högre semesterersättning än icke fackligt anslutna även om de icke fackliga fick vara med på alla andra förmåner.
Det tror jag inte på. Semesterersättningen baserar sig på kollektivavtalet. Däremot hade medlemmar i saco högre semesterersättning än st och Seko för några år sedan, men nu har alla samma ersättning.
Engagerade mig lite mer än vanligt i vad mitt medlemskap innebär, tack för att ni tillrättavisade mig.
Har nu precis beställt en helt gratis rådgivning av mitt CV, kostar 350kr annars, men får det gratis via ST. Ska bli spännande att se vad de säger om CV:t. Så jäkla nice!
Fanns även, som också ingick, samtal med expert för att få råd i karriären, och linkedin profil etc.
Jobbar också statligt och har aldrig behövt utnyttja facket fullt ut men använt de som kunskapsstöd när jag inte riktigt hållit med arbetsgivarens syn på vissa saker. Får på så sätt inte valuta för pengarna man betalar MEN är med av solidariska skäl - alla förmåner och arbetsrättsliga frågor som jobbats fram till ens fördel har facket drivit. Kommer ej gå ur.
Jag postade följande i en annan tråd men det passar bra här också så ursäkta dubbletten.
Jag aldrig betalat in till varken A-kassa eller facket under mina 25 verksamma år. Kanske en kortare period i unga år som bleknat i minnet.
Okonventionellt och osolidariskt kanske någon tycker men så har jag gjort. Har haft trygga statliga anställningar och tyvärr fått en negativ bild av våra moderna fackförbund även om jag har respekt för den roll de har spelat historiskt.
En snabb uträkning med dagens kostnad så har jag i alla fall sparat 160 000 kr.