Avdragsgill medlemsavgift på A-kassan från 1 Juli

Något mer förmånligt att vara med i A-kassan igen:

Den 1 juli infördes ett skatteavdrag på 25 procent på medlemsavgiften till a-kassan . Du behöver inte aktivt göra något själv, a-kassan meddelar Skatteverket och avdraget kommer automatiskt i samband med deklarationen.

9 gillningar

Är det fjärde eller femte gången detta införts och avskaffats?

1 gillning

Det var väl avdragsgillt för fackföreningsavgifter en kort period för några år sedan. Dock inte A-kassan.

2 gillningar

Ska man gissa på att avgiften till a-kassan kommer höjas med 25% nu? För att ”kompensera” för inflation och lågkonjunktur :slight_smile:

4 gillningar

ASEA höjdes med 30% för att täcka ökade kostnader med COVID under 2020. Skulle på allvar fundera på att byta A-kassa om de höjer med 25% igen.

Som endast A-kassemedlem och tillhörandes AEA så har jag fasen aldrig sett anledning att gnälla över den avgiften. Men visst, jag drar gärna av ett kvartal ändå såklart.

1 gillning

Avgifterna brukar följa arbetslösheten.

Se på historiken för AEA där man 2007 var uppe i 240 och sen 2009 gick ner till 90kr

AVGIFT SEDAN 90-TALET

Avgift i kronor per månad till AEA/Akademikernas:
2018-2020: 110
2015-2018: 100
2009-2014: 90
2009 jan-juni: 140
2008 maj-dec: 150
2008 jan-april: 170
2007 aug-dec: 225
2007 jan -aug: 240
2004-2006: 90
2003: 86
1999-2002: 72 (motsvarar 94 kronor år 2020)

4 gillningar

Inga stora pengar månadsvis. Hoppa över 1 pizza i månaden :partying_face::partying_face::joy::joy::person_tipping_hand:. Det har man råd med och ingetting att klaga på .:see_no_evil: . Det blir även nyttigare för kroppen 1 pizza mindre i månaden :rofl:

Du mennar som när man höjde ISK-skatten :rofl: :innocent: :man_shrugging: :blush: :innocent: :smiling_face_with_three_hearts:

1 gillning

A kassa avg är knappast dyrt och tjafsa om det ska kosta 25kr dyrare eller billigare i månaden är det knappast du kan köpa en Magnum glass på Ica :nerd_face: .
Själv tjänar jag vanlig arbetar lön ganska ekonomisk men skulle aldrig tjafsa om en hundring eller 140kr i mån till a-kassa.
Jag är med i IF Metall sedan 1998 kostar en hel del men inget jag funderar lämna. :+1::ok_hand:

3 gillningar

Går det att jämföra historiskt på ett rättvist sätt? Fackförbundsavgiften var ju kopplat till A-kassemedlemskap tidigare.

Tyvärr stämmer det inte då höjningen i A-kassan från 2007 var politisk för att finansiera jobbskatteavdraget.

Från den 1 januari 2007 höjdes avgifterna till arbetslöshetskassorna kraftigt, bland annat för att finansiera jobbskatteavdraget.[7] Från 1 juli 2008 skedde en tydligare koppling mellan avgiften och arbetslösheten bland medlemmarna i en arbetslöshetskassa. Skälet uppgavs vara att påverka lönebildningen. Tanken var att fackförbund knutna till kassor med hög arbetslöshet skulle bli återhållsamma med sina lönekrav.[7] Ett år senare införde regeringen en 50-kronorsrabatt på avgiften, men långtifrån alla kassor kunde sänka avgiften. Den djupa lågkonjunktur som särskilt under 2009 drabbade Sverige medförde att flera a-kassor istället tvingades höja avgiften kraftigt.

4 gillningar

Man lär sig nya saker hela tiden :smiley:
Hade dessutom förträngt vissa delar :person_facepalming:

…och 130 nu om nån undrar. :slight_smile:

1 gillning

Att a-kasseafgifterna höjdes kraftigt 2007 för att räkna hem jobbskatteavdraget var Anders Borgs bebis. Det var en del debatt om det då som många jobbskatteavdragivrare sällan nämner.

1 gillning

Sorgligt att det blir såhär igen.

Vad menar du?

Poängen med ett fackförbund är att det skall representera medlemmarna och strida för deras intressen. Och det svenska folket är såpass tafatta idiotiska och inkompetenta att dom inte inser vilken ynnest dom har på sim arbetsplats, hur oerhört bra vi har det i förhållande till andra länder. Jag har en kinesisk kollega som höll på att trilla av stolen när han hörde att jag skulle vara ledig 4 veckor i sommar samt även vara ledig under vintern. Jag hade inte hjärta att berätta att jag även har lön under denna tiden.

När han har sin långa ledighet är det 1 vecka inklusive 2 helger dvs 9 dagar.

Han har vissa vissa “röda dagar” under året. Som kompenseras med att han måste jobba lördag istället.

Vi har det så oerhört bra och ändå gnälls det av alla om olika saker, arbetsmiljö, 6 timmars arbetsdag med mera. Och där har du facket vars primära uppgift är att driva den typen av frågor. Och då skall du i din enfaldhet, flytta över transferationerna från din plånbok till att ta vägen genom staten.

Detta gör att facken hamnar i en beroendeposition hos staten där du som konsument är en siffra på ett papper för att dom ska få löner och bidrag. Dom har ingen abledning att ta någon fajt för dig över huvudtaget. Men du fick ju lite pengar tillbaka på skatten så det är ju najs.

Patetiskt!

Kan även inflika att jag inte gillar dom svenska facken, och om det gick att ha en inkomstförsäkring utan att vara med i ett fack skulle jag det. Facken är för dom svaga. Men det är också just dom som behöver det som mest som allra helst säljer ut sin möjlighet till representation. Det är sorgligt.

Edit:
Pga missförstånd längre ned i tråden, svag är givetvis inte samma sak som lågutbildad och stark är inte synonymt med högutbildad.

Jag kan hålla med dig att det gnälls rätt mycket i Sverige, tyvärr.

Det är kanske inte riktigt så synd om din kinesiske kollega som du först kanske tror, menar jag efter många år i landet

• Det är två längre vecko ledigheter under året - i oktober och i februari. Plus rätt många röda dagar i övrigt under året. Inte så stor skillnad mot Sverige
  • ibland flyttas jobbdagarna till Lö/Sö för att man ska få längre sammanhängande ledighet för att tex kunna resa långt för att hälsa på familj i andra delar av landet. Alltså inte av elakhet.
  • Lagstadgad semester är 1-3 veckor beroende på tjänstetid hos arbetsgivaren. Många västerländska företag erbjuder 2-3 v direkt från start. Alltså inte långt ifrån situationer i tex USA
  • 13e månadslönen kom kanske inte upp till diskussion eller att i snitt betalar kinesen 3% inkomstskatt. Först vid riktigt höga löner närmar sig inkomstskatten svensk kommunalskatte nivå.
  • Kinesiska löner har rasslat på rejält de senaste åren. I en hel del fall för duktiga tjänstemän så pass att nettolönen omräknat i SEK (Svenska Pesos) är så pass hög och med så mycket bättre köpkraft att många inte ens vill flytta till tex Sverige för att jobba.

Sen är det ju också så att de flesta kineser vill jobba mer för att tjäna mer, inte nödvändigtvis vara lediga :slight_smile: I alla fall är det så jag upplevt det

3 gillningar

Finns inga krav på fackförbund bara att söka direkt oss Accept,
https://www.accept.se/app/inkomst/?cookieThirdparty=1

Medianlönen i Shanghai är 41 000 sek/månaden kontra Svenska medianlönen på 33 200 sek/månaden, skulle inte säga att det är låga lönen i de kinesiska storstäderna :thinking:.