Avdragsgill medlemsavgift på A-kassan från 1 Juli

Unionen höjde rejält inför covid men sänkte sen igen, men givetvis inte till samma nivå som innan… :face_with_raised_eyebrow:

Blev även smått irriterad när de sänkte medlemstiden flr att bli berättigad utbetalning från 12 mån till 3 mån(eller vad det nu var). Ett stort långfinger åt oss som betalat år ut och år in utan att använt det.

Fast nu är det ju inte facken vi snackar om här, utan A-kassan?

I övrigt häpnadsväckande påståendet att facket är för de svaga. På gränsen till oförskämt. Jobbar själv på en större myndighet med sjukskrivna och facket drar ett stort lass för sina medlemmar gentemot arbetsgivarna som med alla knep försöker undkomma sitt ansvar som arbetsgivare. Även mot oss som myndighet är de bra att ha ibland, eftersom de kan företräda en i juridiska spörsmål vid ex ett avslag. Det kan bli en rätt dyr historia annars.

Men visst är det svårt att se varför avgifterna är så höga till facken.
A-kassan däremot - bästa och billigaste försäkringen!

Tack, jag ska definitivt kolla upp detta!

Nu vet jag inte hur deras avtal ser ut, men dom där kineserna svarar alltid på teams oavsett tid på dygnet. Få svenskar skulle acceptera deras villkor. Dock har det givetvis blivit mycket bättre än det brukade vara.

Mm. Detta störde jag mig också nått oerhört på. Förhoppningsvis kan väl de sänkta avgifterna via denna subvention göra att fler går med i en a-kassa och motverka att vi hamnar i en sån situation igen.

Akassan får du genom fackförbunden i majoriteten av fallen, så facken är högst relevant.

På vilket sätt skulle det vara häpnadsväckande? Hela poängen med fackrörelsen var att arbetare utan någon vidare möjlighet till förhandling genom sin låga kompetensgrad skulle kunna förhandla om dom gemensamt gjorde det.

Denna bilden gör sig påmind.

Du har helt missförstått min poäng. Avgiften skall vara högre!

Hade varit ett stort fan av akassa om det faktiskt var så att man kunde välja att betala in till den. Samt inte behövde gå genom facken. (vilket det tydligen finns undantag jag inte kände till, men majoriteten sker genom facklig verksamhet)

Du kan välja att bara vara med i en A-kassa utan att vara med i facket. Även om A-kassan kanske har en koppling till ett av fackförbunden.

2 gillningar

Ja, men det är ju kopplingen till fackförbunden jag inte vill ha

Jag gick ur facket under förra året, jag borde gjort det så fort jag blev uppsagd och sjukskriven för flera år sedan. Men man lär sig av sina misstag.

Är dock kvar i samma facks a-kassa!

Kommer troligen gå med i facket igen om jag i framtiden får en anställning.

Men får se om jag har råd, kommer jag tillbaka till arbetsmarknaden så blir det troligen på 25%.

Men jag är glad för den nya ändringen, men hade inte varit ledsen om den förblivit densamma.

Men tänker att avgiften kanske höjs igen framöver, om arbetslösheten blir högre än idag. :thinking:

1 gillning

Inga problem att separera fack och a-kassa är min erfarenhet, om man nu vill välja bort facket och dess försäkringar.

1 gillning

Då finns Alfa-kassan, så klart. Men kopplingen till fackförbunden är i princip bara namnen. De är två fristående organisationer.

Jo, ursprungligen var det som du beskriver. Men du sätter likhetstecken mellan lågutbildade och svag. Det är enligt mig två olika saker.

Högutbildade har minst lika stor anledning att organisera sig. Jag kan ta min egen arbetsplats som exempel - masterutbildade och jurister - höga krav, hög produktion men en ledning (staten…) som behandlar sin personal som skräp. Utan facket hade situationen varit totalt ohållbar med chefer som mobbar, fryser ut samtidigt som de är helt vingklippta uppifrån.

Men det beror väl på arbetsplats. Med mina erfarenheter utifrån vad jag ser i det jag jobbar med, dvs i ärendena jag arbetar i, så hade jag ej velat vara utan facket om skiten träffar fläkten. Att processa mot arbetsgivare är svårt och dyrt.

3 gillningar

Det var inte min intention att mitt inlägg skulle bli missförstått på det viset, givetvis är lågutbildad != svag.

Jag har jobbat som konsult under hela min karriär och har ett flertal gånger stött på individer i blåkläder som varit helt fenomenala på sitt jobb, människor som bär upp en hel produktionslina. Ett exempel är när jag var på ett bolag som hade en liten sublina om ~4 personer där en kvinna stod för 55% av produktionen. Det tråkiga där är att hon skulle lätt kunna ha argumenterat för dubbla lönen och vinsten per detalj skulle fortfarande vara högre för bolaget på allt hon producerade än för resterande 3. Tyvärr hade hon “slått i taket” för vad facket hade förhandlat fram och därmed fick hon nöja sig med samma lön som sina kollegor som gjorde väldigt lite i förhållande till henne.

Så även om facket hjälper svaga, upplever jag att dom står i vägen för dom starka. Jag har sett detta ett flertal gånger. Finns alltid någon på varje bolag.

Edit:
Kan även säga att jag har memoriserat alla deras namn för om jag någonsin hamnar som chef över en produktionslina kommer jag anställa dom allihopa och ha den bästa produktionslinan i Sverige.

2 gillningar

Jag tänker inte gå in i en diskussion kring hur bra eller dåligt fackförbund fungerar - jag orkar helt enkelt inte. Blir mitt enda inlägg.

Men du måste förstå att du omöjligt kan bedöma alla fackförbund och alla deras lokala representanter
och allt de åstadkommit senaste hundra åren baserat på vad du sett i ditt begränsade arbetsliv.

2 gillningar

Givetvis har facken historiskt gjort mycket och vi har mycket att tacka dom för.

Vi har kommit långt men resan är inte färdig! Facket har inget incitament att fortsätta utöka våra rättigheter och förmåner när vi inte betalar dom.

Om en tjänst är gratis är det du som är produkten.
Dvs
Du blir medlem
Facken får pengar från staten
Du får hjälp med rådande förmåner med mera.

Alla är glada.

Förutom att inget incitament för vidare kamp existerar.

Gäller samma för arbetsgivarorganisationerna som får bidrag från staten?

Tycker faktiskt det är rätt tungt att motivera 410kr/mån för fack+a-kassa. Men än så länge är jag fortfarande medlem.

Det är väl lite som andra försäkringar, det stora flertalet behöver sällan eller aldrig någon ersättning från försäkringsbolaget men för de som drabbas av olycka betalas det ut ersättning.

1 gillning

detta hade jag missat tack :smiley:

Känner inte igen så höga snittlöner :thinking: Kanske det dras upp av den ansenliga gruppen med höga löner. Jag tror dock inte att kassörskan på Family Mart eller städaren i tunnelbanan tjänar så mycket.

Medianlön som jag kommer ihåg det är mer runt 10 KRMB, dvs runt 15 KKR brutto. Netto blir inte så mycket lägre.

Dock ska shanghaineser hantera extrema bostadspriser vilket är OK för de som är födda i stan dvs det finns lägenheter i familjen pga enbarns politiken.

Men nu driver vi från ämnet om facken :slight_smile:

Om tjänsten är gratis är du produkten.