Anställd eller aktiebolaget

Vet inte hur jag skall göra i denna fråga?
Vad som blir mest lönsamt för mig ekonomiskt?
Tacksam för råd och input kring min situation!

Arbetar som läkare. Har arbetat 30 år i regionen, sparat till pension och har en bruttolön på 83000 kr /månaden.

Nu är jag i färd med att byta jobb.
Jag har fått erbjudande om en anställning med en bruttolön på 120 000 kr/månaden, inom privat sjukvård.

Jag har ett AB. Har med mitt nya jobb möjlighet att välja

1. vara fast anställd med 120000 kr/månaden eller
  2. fakturera och ta all inkomst via mitt AB. Det innebär att jag själv behöver pensionsspara, betala sociala avgifter mm.

Mina funderar är.

• borde jag välja fast anställning, pga pensionen? Den tickar tydligen på i samma system även om jag byter jobb. Förlorar säkert mycket på att gå ur systemet. Har 15 år till pension. Eller kan jag spara själv i samma omfattning via mitt AB?

• Hur mycket borde jag minst fakturera i timmen om jag tar det via mitt AB?

• Vad finns det för fördelar och nackdelar i stort som jag inte ser? Finns det något av dessa val som är uppenbart bäst ur ekonomisk synvinkel.

Så tacksam för era kloka synpunkter!

1 gillning

När du sätter ditt arvode som frilansare så ska det inkludera alla förmåner och säkerheter du skulle ha som anställd; pension, sjukförsäkring, olycksfall, ansvarsförsäkring, ev friskvårdsbidrag, kostnad för bokföring osv osv. Dessutom behöver du ta höjd för osäkerheten det innebär att vara frilans jämfört med anställd - beroende på hur avtalet mellan dig och din uppdragsgivare ser ut kan du ju bli friställd med omedelbar verkan.

De pensionsavsättningar som redan finns kommer inte att påverkas av att du blir frilans. Du ”förlorar” s.a.s. inget.

Företagarna rekommenderar timlönen (som anställd) multiplicerat med 2 + moms som tumregel.

1 gillning