Anställd eller aktiebolaget

Vet inte hur jag skall göra i denna fråga?
Vad som blir mest lönsamt för mig ekonomiskt?
Tacksam för råd och input kring min situation!

Arbetar som läkare. Har arbetat 30 år i regionen, sparat till pension och har en bruttolön på 83000 kr /månaden.

Nu är jag i färd med att byta jobb.
Jag har fått erbjudande om en anställning med en bruttolön på 120 000 kr/månaden, inom privat sjukvård.

Jag har ett AB. Har med mitt nya jobb möjlighet att välja

1. vara fast anställd med 120000 kr/månaden eller
  2. fakturera och ta all inkomst via mitt AB. Det innebär att jag själv behöver pensionsspara, betala sociala avgifter mm.

Mina funderar är.

• borde jag välja fast anställning, pga pensionen? Den tickar tydligen på i samma system även om jag byter jobb. Förlorar säkert mycket på att gå ur systemet. Har 15 år till pension. Eller kan jag spara själv i samma omfattning via mitt AB?

• Hur mycket borde jag minst fakturera i timmen om jag tar det via mitt AB?

• Vad finns det för fördelar och nackdelar i stort som jag inte ser? Finns det något av dessa val som är uppenbart bäst ur ekonomisk synvinkel.

Så tacksam för era kloka synpunkter!

1 gillning

När du sätter ditt arvode som frilansare så ska det inkludera alla förmåner och säkerheter du skulle ha som anställd; pension, sjukförsäkring, olycksfall, ansvarsförsäkring, ev friskvårdsbidrag, kostnad för bokföring osv osv. Dessutom behöver du ta höjd för osäkerheten det innebär att vara frilans jämfört med anställd - beroende på hur avtalet mellan dig och din uppdragsgivare ser ut kan du ju bli friställd med omedelbar verkan.

De pensionsavsättningar som redan finns kommer inte att påverkas av att du blir frilans. Du ”förlorar” s.a.s. inget.

Företagarna rekommenderar timlönen (som anställd) multiplicerat med 2 + moms som tumregel.

1 gillning

Grattis till bra jobberbjudande! När det gäller pensionen kan det få en rejäl negativ effekt om du du hoppar av nuvarande pensionsavtal om det är så att du tillhör KAP-KL då den förmånsbestämda pensionen baserar på att ju jobbar ända in i kaklet. Slutar du tidigare blir det betydligt lägre.

Vilket pensionsavtal tillhör du?

Å om du skulle välja att fakturera: hur mkt får du kunna fakturera?

1 gillning

Tack för svar! Jag tillhör KAP- KL…
Men vill verkligen inte jobba kvar i regionen mina sista 15 år, pga pensionen.
Undrar hur mycket jag förlorar och om det går att ersätta med eget sparade via mitt AB.
Eller blir det en sjukt dålig affär.

Det verkar som jag kan fakturera 1350 kr/timme.

Är det ok att ha en uppdragsgivare ? Har inte Skatteverket synpunkter på att det skulle kunna vara istället för en anställning ? Detta är vad jag hört, har ingen källa på det…

1 gillning

Intressant, har inte tänkt på det. Måste jag kolla upp… Tack för input!

1350*160=216000
Bruttolön 120000 → total kostnad för AB 157700.
Fortnox har en smidig kalkylator, kolla här: Räkna ut din lön efter skatt | Fortnox lönekalkylator

Det borde bli lite över till tjänstepension tycker jag :slight_smile:

Personligen hade jag lagt mer på pension och mindre på lön, men alla bidrag till statskassan är välkomna :grin:

1 gillning

Jag arbetar som konsult åt olika bemanningsföretag. En fördel med eget AB är att du kan ta ut lön till brytpunkten för statlig skatt, ca 50 K och 35 K efter skatt och istället ta utdelning och enbart skatta 30 % Det är skattemässigt mer fördelaktigt att spara i fonder i företaget än pensionsspara. Så det kan vara bra att dela upp sparandet. Jag har revisor, det är värt kostnaden.

Förutom olycks- och sjukdomsförsäkring behöver du även ansvarsförsäkring. Kontakta facket, de kan erbjuda ansvarsförsäkringar.

Enkelt räknat betalar du ca lika mycket i skatt som det du tar ut rent i lön, innan brytpunkten. Ex 50 000 kr innan skatt, kan du ta ut 35 000kr rent med nuvarande brytpunkt för statlig skatt och ca 35 000kr i skatt inklusive sociala avgifter.

1 gillning

Ansvarsförsäkring skaffar man hos försäkringsbolag inte facket.

Tar man lön till brytpunkten ska (bör) man plocka ut låg beskattad utdelning vilket har 20% skatt (+bolagsskatt på 20,6%). 30% skatt är bara om man plockar ut för mycket utdelning.

1 gillning

Ok, om du ändå inte hade tänkt att jobba kvar i systemet till 65 så hade du nog tjänat på att välja AKAP-KR när du erbjöds det i våras. Be din pensionshandläggare att räkna ut vad du skulle få för pension om du slutar nu. Se om du kan luska och se vad pensionen skulle bli om du hade 120 i lön och slutar när du nu vill sluta (annars får du räkna ut det själv).

Om du vill ta anställning så kan du se om du kan få tillhöra AKAP-KR istället då skulle du få ca 305 tusen per år i tjänstepenion. Räkna och se vad som skulle vara lönsammast för dig.

Bara lönen och en AKAP-KR avsättning inkl. arbetsgivaravgifter och särskild löneskatt gör att du landar på en kostnad på 2,2 miljoner. Den timlön du kan fakturera täcker knappt detta.

1 gillning

Nja, när jag var med i läkareförbundet så var ansvarsförsäkringen en av försäkringarna som man fick teckna som grundskydd.

Det gäller visst fortfarande, go figure…

Klickar du vidare märker du att det är Folksam som säljer försäkringen inte facket.