Brytpunkt i ersättning mellan valet att vara konsult och anställd?

Hur resonerar ni som är eller har varit konsult i eget AB kring brytpunkten i ersättning mellan att vara konsult eller anställd?

Det finns förstås kvalitativa fördelar med att vara anställd (anställningstrygghet o.s.v.) och andra fördelar med att vara konsult (t.ex. frihet). Men kvantitativt?

Om man är konsult i en eftertraktad bransch och bedömer det relativt lätt att ha den önskvärda beläggningen, vilken årsfakturering tycker ni motsvarar 50 000 kr i månadslön (med kollektivavtal)? Vilken fakturering motsvarar 100 000 kr i lön?

1 gillning

Jag antar att du menar konsult i eget aktiebolag kontra anställd konsult i större företag.

Jag tänker att jag är beredd att offra lite pengar för att få friheten att förhoppningsvis bestämma lite mer över min tid. I gengäld så kan arbetet vara något mer osäkert avseende beläggningsgrad så det vill man ju ha betalt för.

Men ditt förslag med att fakturera dubbelt så mycket som den lön du tänkt ta ut tror jag är bra. Det ska ju täcka skatt och arbetsgivaravgifter och försäkringar för dig och företaget och dator och sånt.

Vad är det i ditt kollektivavtal som du värderar?

2 gillningar

Tack, förtydligade frågeställningen, menar 50 tkr respektive 100 tkr i lön. Är framförallt tjänstepensionen i kollektivavtalet (och sjukförsäkringsdelen) som har ett värde som jag ser det.

Om man kör eget och har ett uppdrag i Sverige så räcker det att ha 90-100 tkr i fakturering (motsvarar ca 600kr/h heltid) för att det ska vara detsamma som 50 tkr i bruttolön som anställd. Inräknat semester och tjänstepension.

Om du däremot vill jämföra mot 100 tkr i lön som anställd så ligger gränsen runt 150 tkr i faktuering (motsvarar 900 kr/h). Observera att det inte är dubbla i faktuering. Detta är för att du kan ta ut utdelning som egen.

Du får gärna testa min “frilanskalkylator” där man kan just jämföra lönen som anställd vs egen. OBS: Beläggningen lägger jag på 80% för att räkna med tjänstepension, semester, sjukdagar samt dagar utan uppdrag. Justera gärna det också.

Optimerarna

14 gillningar

Spännande, den ska jag testa!

1 gillning

Med ett eget aktiebolag kan du ta ut både lön och utdelning. För att få ut ca 50k netto så kostar det bolaget ca 1m per år (lön till brytpunkt + schablonutdelning). Så säg att det ibland är uppehåll i uppdrag, semester och liknande samt att du vill ha lite marginaler för kostnader i bolaget bör du fakturera minst 100k/mån, helst lite mer.

2 gillningar

Man bör ju även ha tjp, försäkringar, adm kostnader, etc.

1 gillning

Det beror ju på vad du anser att du har i kostnaden och vad du anser det “värt” att slippa vara anställd. Finns ingen brytpunkt.

Om du menar vad du exakt i kronor bör faktura för att kunna väga din lön lika då ska du inte bli konsult. Det är ju helt fel tänk. Börja om direkt :slight_smile:

Som konsult ska du tänka på vad ditt värde är, vad är det värt för kunden om du löser en uppgift på en vecka? Det kanske är värt 3000 kr i timmen? 20 Kr?

2 gillningar

Tusen tack för denna kalkylator! Jag står inför ett konkret val nu och vill bara dubbelkolla så att jag tänker rätt. Jag är konsult i eget AB och har ett uppdrag där jag fakturera 750 i timmen och uppdraget är på 75%. Jag har nu fått frågan om att istället bli anställd hos samma uppdragsgivande. Lönen skulle vara “runt 50.000 kr” för en heltid men jag skulle fortsätta jobba 75% eftersom jag vill det. Jag tror att detta skulle vara en rätt dålig deal ekonomiskt för mig? Håller ni med? (bortse från andra argument än de ekonomiska) Jag vore så tacksam om någon ville hjälpa mig lite med resonerandet här. :pray:

1 gillning

Ja det låter som en dålig deal från arbetsgivaren. Fördelen är förstås eventuell tjänstepension, men 75% av 50 000 kr i lön gör att du inte kommer få särskilt mycket insättningar. Andra försäkringar som TGL, sjukförsäkring, bättre a-kassa osv kan förstås också vara argument, liksom att du värderar tryggheten med en anställning högt.

MEN: Rent ekonomiskt kommer det vara bättre att jobba 75% som konsult med 750 kr/h än att vara anställd och tjäna 75% av runt 50 tkr.

1 gillning

När det gäller anställningstryggheten så är den inte alltid så trygg.

En anställd fick gå men jag som konsult fick vara kvar. Jag kunde enkelt gå ner i timmar under en period vilket skulle vara väldigt svårt att få till med den anställde. Jag har tillräckligt bra timpenning så jag kunde fortfarande behålla min lön. Märkte bara av det på lägre vinst.

En annan skillnad är att om du tar en anställning på 75% så är du bara deltidsanställd enligt “systemet”. Sånt ger säkert problem med a-kassa, sjukskrivning och annat. Jag jobbar heltid i mitt företag men mitt uppdrag är inte 100%.

Tjänstepensionen är mer flexibel om du kör eget. Du väljer vart, hur och hur mycket du vill spara. Finns många options.

Det finns ett problem med att köra eget och det är ifall man inte riktigt uppnått en seniornivå. Det kan vara svårare att hitta nya uppdrag men det finns alltid något. Mitt tips är att alltid hålla koll efter något nytt. Utnyttja att du bara jobbar 75% och hoppa på något annat på resterande 25% under en tid för att sedan växla över. Inget uppdrag är säkert oavsett vad man skrivit på. Det är i princip alltid en månads ömsesidig uppsägning.

3 gillningar

Brytpunkten går en bra bit över 100kkr i bruttolön per månad så handlar det bara om pengar finns inte en chans att gå över till anställd.

Brytpunkten för andra värden, så som att tillhöra något eller arbeta som chef eller i ledningen på ett företag, är något helt annat. Som frilansare är man utanför allt sådant på gott och ont (om man gillar sådant).

2 gillningar

Nja, med 750k i Tim, på ett år blir det ca 1.3m med normal semester på heltid. En anställd med 100k/mån +itp kostar ju ett bolag avsevärt mkt mer, runt 1.7 m+ 240k, dvs närmare 2m. Den stora fördelen är dock att du kan ta lön till brytpunkt och sen utdeln. Men i ditt fall med 75% (ca 850k/år in) så antar jag att du kan ta ungefär lön till brytpunkt och sen betala omkostnader? I sådana fall skulle jag säga att det motsvarar catt ha en lön på 50-55k på 75%, dvs 70-75k som heltid.

Som konsult hade jag samma uppdrag i 3 år. Det gjorde att jag hade sådana marginaler att när uppdraget tog slut kunde gå hemma i 6 månader med full lön. Var rätt nice ledighet med barnen ändå som jag ej hade kunnat ha som anställd.

Nu är jag anställd och…usch nej det blir inte långvarigt. Massa tramsig företagskultur, utvecklingssamtal, lönesamtal osv är inget för mig. Sämre pension och lön är det också.

2 gillningar

:rofl: det var precis så jag också kände!!! Jag hade eget, gick tillbaka till en anställning efter lite mer än ett år men klarade bara av 6 mån innan jag körde eget igen.

Det var faktiskt en av de stora anledningarna. Bägaren rann över på ett månadsmöte när någon av de anställda skulle vara präktig och diskutera hur vi skulle källsortera. Sånt pallar jag inte med.

Sen dess ångrar jag mig inte en millisekund! Mår så mycket bättre när jag själv får bestämma exakt hur jag vill ha det. Dessutom jobbar jag mellan 60-80% beroende på hur kunden tar det och kan ha en lön precis innan brytgräns samt en skön utdelning :wink:

2 gillningar

Har drivit eget konsultbolag i cirka 3 år, skulle säga att den kalkylatorn nedan stämmer rätta bra, jag hade dock lagt på iaf 5000 kr i månaden för tjänstepension, de 3000 kr som ligger i kalkylen täcker typ det mest andra försäkring och en redovisningskonsult (räkna cirka 24 000 kr per år för något som sköter allt kring ekonomi, bokföring, bokslut, betala rätt skatter allt, gör det inte själv inte värt energin)

Viktigt att veta också att överskottet som står i kalkylen nedan kommer du på sikt att kunna få ut som utdelning till hyfsat låg skatt, antingen så fortsätter du dela ut utdelning upp till cirka 220 tkr per år till 20% eller så kan man sätta bolaget i en träda under 5 år (ev. snart 4 år pga regeländring) och sen ta ut hela vinsten till 25% skatt om jag minns rätt, ju högre intäkt i bolaget desto större blir biffen mot lön, lön har ju marginalskatt om 55% på allt över cirka 53 k i månaden medans i bolaget har du 20% genom utdelningssksatt.

Så låt säg du drar in 1.8 miljoner per år då blir det snabbt väldigt förmånligt med egenkonsult vs liknande anställning

Jag har lagt otaliga timmar på räknande, men ett nyckeltal jag kom fram till var att ungefär 50% av det du fakturan innan moms kan du räkna med att få ut netto i handen efter att du betalt teknik, redovisningskonsult, konferenser, netto i handen är då kombo av utdelning idag (och många år efter du slutat driva bolaget) plus lön, skulle säga att den siffran stämmer rätta bra i intäktsintervallet 1,5-2 MSEK däri man bör ligga om det ska vara ekonomiskt värt med eget, när jag räknat på det har ekonomiska uppsidan varit mer begränsad med lägre timerates och beläggningsgrad (utifrån min lön då anställd vs driva egen konsult i samma nisch)

https://optimerarna.se/verktyg/frilans

Lägga även lite printscreens från min egna kalkyl där ni kan se exempel på cirka 50% i näven nyckeltalet, som varierar lite med intäkt, notera att kalkylen är från 2021 så vissa i dagsläget kan man dela ut mer till lägre skatt, tjänstepension är då antagen att ha 50% skatt den dagen man tar ut den på marginalskatt

2 gillningar

Jag har inga invändningar, men tycker att det är lite intressant att det som driver egenföretagandet är marginalskatterna och den risk man tar som egenföretagare handlar primärt om sjukersättning - blir du sjuk som egenanställd har du noll i ersättning innan eventuellt tecknad sjukförsäkring kickar in vilket brukar bli ytterst blygsam ersättning efter ett kvartal eller så. Så bettar du på att vara frisk, kör eget - många sjukdagar, var anställd.

Jag har inte tagit en enda sjukdag på 10 år, bra immunförsvar? :joy: Men ja, det är en risk men har man byggt upp en hel del kapital i bolaget är det ju inget stort problem.Min pappa kör eget och fick ryggskott. Då han har ett fysiskt jobb så blev det omöjligt att jobba. Men inget problem då han haft firman i 20 år (och aldrig tagit någon sjukdag).

2 gillningar

Sant om man nu har valt 90 dagars karenstid? Man kan också välja 1 dags karens. För aktiebolag gäller 14 dagar.

Ersättningen man får är lika hög som för anställda och baseras på din SGI. För nystartade företag får man en SGI motsvarande vad man hade haft som anställd i 36 månader även om man inte kan ta ut lön.

Du kan också som egenföretagare teckna förmånliga försäkringar för att skydda dig mot sjukdom.

Allt sammantaget är det extremt tryggt att driva företag i Sverige jämfört med många andra länder. Det största problemet med sjukdom är dock förlorad intäkt till bolaget.

Även den som har dålig hälsa kan vara egenföretagare tycker jag, men behöver ha låga omkostnader så att sjukfrånvaron inte blir för kostsam.

Det har inte jag heller, och VAB och dylikt är ju inte heller något jag ägnar mig åt så det är en bonus för staten. Märkligt nog är det mycket högre sjukfrånvaro bland de anställda :wink:

2 gillningar