Att försäkra sin inkomst

Hej!

Om man tror olyckskorparna så stundar lågkonjunktur. Jag är själv i en bransch som inte är jätte konjunkturkänslig, men jag funderar dock på hur ni gör med inkomstförsäkring? Jag är endast med i ”vanlig” a-kassa just nu.

Ha det fint!

Jag är inte med i facket och har således ingen inkomstförsäkring. Betraktar inte frågan som så akut för egen del.

Inkomstförsäkring är normalt något som följer med fackmedlemskap. Olika fackförbund har olika former för medlemskap och det finns anledning att titta på villkoren i detalj. Ganska många kan ju välja mellan att vara medlem i olika förbund.

Jag vet inte hur känslig ekonomi du har och hur viktigt det då är med exakta villkor för inkomstförsäkringen. Jag skulle annars titta bredare på fackförbundens villkor. Det kan finnas allt möjligt relevant där men i slutänden beror det mycket på dig själv vad som är ”bäst”.

2 gillningar

Jag ser det som en försäkring (därav namnet?). Sannolikheten att bli uppsagd är upp till dig att bedömma

Några frågor att ställa sig själv:

• klarar du av dina utgifter på enbart a-kassa?
  • hur länge?
  • hur länge tror du att du kommer vara arbetslös?

Jag har inkomstförsäkring och det har gjort mig trygg i att ta högre risk med mina arbeten och tidigare jobba för högrisk startups. Det är väl egentligen den primära anledningen varför jag har det

2 gillningar

Jag har inkomstförsäkring och är med i facket. Inget jag reflekterat så mycket över egentligen.

1 gillning

Självklart val för mig att också ha inkomstförsäkring. Det gav mig mer i ersättning mellan arbeten än lönen från mitt nyss avslutade jobb pga kort överlapp med ett helt annat jobb. Ganska nice få mer än när man var och löneslavade!

Vanlig a-kassa ger ju inte många kronor, men som du är inne på man får bedöma vad försäkringspremien är värd för just dig. Ofta är det kvalificeringstid så det får man ta i beaktande också (min har 12 månader t.ex.).

Jag har inkomstförsäkring för att jag har en rejäl lön och är 50+, så även om jag är högpresterande och säkert kommer lösa försörjningsfrågan så ger försäkringen mig tid att lösa försörjningsfrågan utan att behöva nalla på besparingar och jag har insett att det kan ta längre tid när jag passerat 50 jämfört med tidigare i livet när jag fått anställningar avslutade (arbetat på till slut krisande bolag två gånger, så shit happens även om man tror för stunden att man är “trygg”).

2 gillningar

Jag har alltid varit med i A-kassan. Jag ser det som en inkomstförsäkring. Men har man lite högre lön så slår man i taket ganska fort. Därför är jag sedan förra året även med i facket – för en inkomstförsäkring med högre ersättning.
Dessutom har jag en privat inkomstförsäkring via Swedbank under ett år. Detta för att täcka upp under första medlemsåret i facket. Då har man ingen rätt till ersättning.

Anledningen är att jag dels hade en arbetsgivare som gick i konkurs under pandemin. Dels är marginalerna mycket mindre med hög inflation och höga boräntor. Jag är villig att betala en premie för att slippa oroa mig för snabba svängningar i arbetslivet helt enkelt.

1 gillning

Har valt bort både fack och inkomstförsäkring. Arbetsmarknaden för IT-folk är väldigt trevligt (än så länge) och skulle det bli en ny it-krasch eller liknande får man helt enkelt pyssla med något annat. Vi har pengar så vi klarar oss. Det största “hotet” för mig själv är absolut sjukdomar och sånt elände. Men där har vi en grupplivsförsäkring som ska täcka in om man blir långtidssjukskriven för t.ex. depression och utbrändhet, som är väldigt vanligt i branschen. Har aldrig ens tänkt tanken att bli arbetslös, däremot ser jag många som “går in i väggen”…

/

Nogväl för att a-kassa+inkomstförsäkring blir rätt många hundralappar i månaden, men en enda månad utan inkomst gör väldigt, väldigt stor påverkan på de flestas ekonomi.

Jag var länge tvekande, men jag satsade ändå på a-kassa+inkomstförsäkring - för om jag förlorar jobbet känner jag inte samma behov av att omedelbart behöva hitta första bästa jobb. Jag värderar att kunna ta en extra månad eller två på mig att hitta rätt jobb.

Det är viktigt att hitta ett jobb man gillar! Att bara ha möjligheten att lätt hitta nytt jobb är inte en bra ursäkt att inte ha en inkomstförsäkring.

Vad är det för monsterförsäkring du har?

Jag har också inkomstförsäkring via mitt fackförbund (egentligen enda anledningen till att jag är med) men skulle inte få i närheten av min nuvarande lön.

Edit: läste om, och förstod nu att du fick både försäkring och lön från ditt nya arbete?

Jag var officiellt på mina semesterdagar den sista tiden hos Jobb 1. Samtidigt hade jag påbörjat mitt nya jobb, Jobb 2 med lite högre lön än Jobb 1. Efter tre månader gick Jobb 2 i konkurs. Då hade detta skeende höjt min ersättning från 80% av Jobb 1 till att vara över 100% av Jobb 1 :slight_smile: .