Jag är i färd med att se över min familjs försäkringsskydd.
Det är allmänt känt att man kan ha ytterligare en försäkring eller alltid välja ett högre försäkringsbelopp, men vart ligger balansen?
Nyfiken på hur ni ser på personförsäkringar.
För tillfället omfattar vårt skydd följande:
En livförsäkring som motsvarar halva beloppet av vårt bolån plus två års löner.
Sjuk- och olycksfallsförsäkring med ett försäkringsbelopp på 1,7 miljoner.
Barnförsäkringar för barnen och, naturligtvis, en hemförsäkring.
Jag funderar på om vi även bör överväga en inkomstförsäkring. Vad är era tankar och råd kring detta?
Inkomstförsäkringar är ofta orimligtdyra i mitt tycke. Men allt beror ju på vad man har för lön och behov, normat så har man 3mnd karenstid på dessa och sedan börjar det betalas ut.
Jag har via Unionen/alecta och när jag tittar på privat försäkring så är det bättre att spara den summan på börsen för vår familj. Men detta är ju högst individuella avvägningar och man bör se vilka andra skydd som man har via fack och a.kassa. Sen ställer man det mot vad man kan få ut av en privat försäkring.
Jag landade i att det skulle vara orimligt dyra premier för denna försäkring då jag inte varit arbetslös eller sjukskriven mer än 3mnd under mitt vuxna liv.
Det beror kanske lite på vilken bransch man är i också. Jag jobbar inom tech och har sett kollegor bli sparkade återkommande sedan Covid, rätt slumpmässigt… Och jobbmarknaden utanför ser inte särskilt ljus ut heller. Jag gick med i Unionen vid Covid just pga all osäkerhet i omvärlden - samt att jag har småbarn, huslån och hela den baletten, så är väldigt beroende av en stabil inkomst.
Med det sagt kommer jag nog ta bort inkomstförsäkringen i framtiden om 1) jag känner mig tryggare på arbetsmarknaden och/eller 2) jag har blivit så gammal att mitt liv inte är känsligt för en stabil inkomst (barnen blivit äldre t ex)
Vill förtydliga att jag har inkomstförsäkringen genom Unionen men har aktivt valt bort privata alternativ från LF/IF/Bliwa etc. Anser att det blir för mycket av kaka på kaka och att jag har marginalerna i min ekonomi om det skulle bli illa för mig med anställningen. Har man inte marginalerna att kunna ta en arbetslöshet under 6-12mnd så skulle jag rekommendera att man tittar över att försäkra sig. Detta får man se på själv om man kan dra runt sin ekonomi på den ersättning som man får från a.kassan eller inte.
Jag har valt att ligga kvar på deras standard 150dagars som täcker diffen mellan taket i A.kassan och upp till en normalinkomst på 60K och som ingår i Unionens medlemskap. Visst det ersätter inte allt, men det gör inte så mycket. Det viktiga är att man klarar sin ekonomi och i värsta fall bara behöver minska på sparandet lite jämfört med när man var anställd. “Den obligatoriska försäkringen ersätter månadsinkomster i intervallet mellan inkomsttaket i den lagstadgade arbetslöshetsförsäkringen upp till 60 000 kronor per månad och med en ersättningstid om högst 150 dagar.”
Unionen ingår i min avgift till facket och a.kassan. en “privat” försäkring kostar extra premie. Du täcknar den det som om det vore vilken annan försäkring som helst.
Hos länsförsäkringar kan du exempelvis skaffa en inkomstförsäkringar som betalar ut 8000kr/mnd vid sjukdom/arbetslöshet. Vill minnas att dessa har en karenstid om 30 dagar dock.
Skulle kosta runt 450kr/mnd(för 8k, det går att ha lägre utbetalningar och premier) i försäkringspremie. Visst skulle det vara trevligt med 8K extra varje månad om man är sjuk, men jag har aldrig varit arbetslös ofrivilligt mer än 2-3 veckor och har varit sjukskriven mer än 30 dagar 1 gång i livet.
Det skulle kosta mer än det smakar för mig personligen. Men som jag skrev så får man ju analysera sina egna marginaler och avgöra om man klarar ett år som arbetslös eller sjukskriven rent ekonomiskt. Jag klarar mig eftersom famlijens utgifter(räkningar+mat+bas behoven) täcks med god marginal av ersättningen från a.kassa+unionen eller försäkringskassan(+alecta vid längre sjukskrivning).
På toppen av detta så tillkommer min frus inkomst som gör att vi har pengar till nöjen och sparande också. Hade jag varit ensamstående så hade jag kunnat överväga försäkring pga bostadslånets snabba svängningar i kostnader över tid.