Inkomstförsäkring - eller mer vettigt att investera?

Jag är 40 år, höginkomsttagare och nybörjare på privatekonomi. Därför undrar jag nu lite över inkomstförsäkring som jag ser nämnas överallt som en jättebra investering.
Är det verkligen så smart att (som i mitt fall) betala 429 kronor i månaden - för att få en inkomstförsäkring på ca 10 månader (300/30)?
Denna inkomstförsäkrings totala belopp har jag räknat ut ligger på cirka (överslagsräkning) 130.000:-.
Det betyder att jag har betalt den på cirka 300 månader (beräknat med 0% ränta).
Men om jag skulle ta dessa 429:- kronor och investera istället, skulle jag ju komma upp i 130.000:- betydligt fortare? Och skulle dessutom inte ha investerat i någon annan än mig själv?
Sedan vet man aldrig om jag någonsin kommer att bli arbetslös. I mitt fall är långtidsarbetslöshet väldigt låg risk - jag jobbar inom ett attraktivt arbetsområde som betalar bra där det söks mycket folk hela tiden. Kan i stort sett byta jobb till samma lön.
Men om det värsta skulle hända, skulle det säkert inte vara helt dumt att ha hängslen och livrem…ja ni hör ju.
Vad är mest vettigt, inkomstförsäkring eller att investera? Är inkomstförsäkring till för alla eller för dem som riskerar att bli långtidsarbetslösa?
Blir lite knäpp på alla för- och nackdelar, hur går era tankar?

1 gillning

Om du har höga kostnader kan det vara värt att överväga, i annat fall skulle jag inte satsa på det själv.

1 gillning

Samma sits här har (höginkomst / attraktivt område) jag inte valt att ta denna typen av försäkring.
Men låga omkostnader och sambo som också är höginkomsttagare + lite investerat / buffert.

Om du är singel med dyrt boende, svårt att få stöttning från ex närstående och barn kanske det kan vara något för att sova gott om natten.

1 gillning

De allra flesta kan få hjälp av nån släkting om det kniper gissar jag. Man kan använda inkomstförsäkring för att ta en del av sin buffert och investera dessa pengar i stället för att de ligger på ett räntekonto och skräpar. Så på ett sett skulle man kunna se det som en slags hävstång presis som du säger påverkar försäkringen ditt kassaflöde och det är relativt dyrt. Jag skulle påstå att för de allra flesta är inkomstförsäkring andvändbart endast som ett sett att sova bättre om natten vilket inte skall underskattas.

Försäkringar är alltid konstruerade för att generera vinst åt försäkringsgivaren. Jag själv har stannat vid hem och villa försäkring & trafikförsäkring trots en bil värd en hundring. Kan hända att jag då förlorar 100 000:- med lite otur men över en livslängd kommer jag ha sparat mycket pengar ändå gissningsvis gemfört med de som har både ditten och datten försäkrat.

2 gillningar

Tack för alla svar! Jag har kommit fram till att min buffert får täcka ett eventuellt inkomstbortfall (minimikostnader-minimiintäkter under ett år) och att A-kassa räcker för mig. Resten av pengarna vill jag ska jobba åt mig - inte åt någon annan.

1 gillning

Har inkomstförsäkring genom mitt medlemskap i Ledarna, och ser den snarare som en försäkring än en investering.
Men, i ärlighetens namn är den mest en bonus eftersom det är medlemskapet jag betalar för. Hamnar du i trångmål med arbetsgivaren kan facket vara ett väldigt uppskattat stöd!