Inkomstförsäkring genom jobbet

Vad har en inkomstförsäkring genom jobbet för villkor? Betalar jobbet för er? Vad kostar försäkringen? Vad ingår?

Med en lön på mer än max av SGI så känns det ju lite olustigt om man skulle bli långtidssjukskriven. Hade velat ha något som ”räddat” mig från en ev ekonomisk stor skillnad vid jobbavbrott.

All kunskap och information tar tacksamt emot!

Jag har inte haft något jobb där inkomstförsäkring ingår. Däremot så ingår inkomstförsäkring gratis då jag är medlem i mitt fackförbund. Olika fackförbund har olika versioner av hur många dagar och hur mycket försäkringen gäller. Men för mig har det varit ett win-win som jag på gott och ont behövde utnyttja i år. Detta gäller dock endast vid ARBETSLÖSHET!

Vid sjukskrivning gäller annat: Då är det en sjukförsäkring du behöver teckna. Och givetvis behöver du teckna försäkringen före du blir sjuk! AFA verkar vara den vanligaste sjukförsäkringen (se nedan). Och den ingår hos de som jobbar för en arbetsgivare som har kollektivavtalade försäkringar.

1 gillning

Om du är medlem i det fackförbund som “gäller “för ditt yrke och bransch finns det kanske en försäkring med förmånliga villkor du kan välja att teckna och betala för. Vissa försäkringar kan ingå i medlemsavgiften, men förmodligen får du välja till och betala extra för en “Sjuk- och efterlevandeförsäkring” eller liknande.

AFA-FÖRSÄKRING och den AGS - Försäkring som ofta ingår i kollektivavtalet (om det finns på din arbetsplats) ger ca 10% extra utöver sjukpenning och brukar betala in pengar till tjänstepensionen för de som har premiebestämda tjänstepensioner.

Det finns på “öppna marknaden” olika försäkringsbolag som erbjuder olika varianter av sjukförsäkring som kan ge ersättning vid sjukskrivning, inläggning på sjukhus etc…

Du bör kunna hitta på nätet.

Lycka till!