Har jag hittat ett glapp i marknadens produktutbud, eller finns det någon bra sjukförsäkring för höginkomsttagare?
Är 33år, gravid med mitt andra barn med en väldigt hög lön för min ålder. Har aldrig varit sjukskriven innan, men just den här graviditeten har jag tyvärr fått en graviditetskomplikation, så har blivit sjukskriven i 45 dagar innan födseln. Inte hela världen. MEN, det slog mig att 80% av lönen från Försäkringskassan absolut inte är en sanning för den som är höginkomsttagare. Det gjorde mig lite nyfiken på vad den finns för extra skydd för den gruppen. Dessvärre verkar de absolut mesta som finns att tillgå genom kollektivavtal, vilket jag såklart inte har.
Livet i övrigt har ju varit ganska lätt att försäkra sig “mot”, även utan kollektivavtal. Har pensionsavsättning (helt OK, speglar ITP1), en väldigt generös ersättning för föräldraledighet via privat avtal med arbetsgivaren (full lön i 7 månader), men just sjukdom är lite sämre. Får 10% av lönen som ett pålägg genom företagets policy, men det täcker knappast upp till ens 80%, snarare får jag ut strax under halva min lön under denna period. Livförsäkring har jag, så att alla mina lån för bostaden betalas av för mina barn ifall jag skulle kola vippen, samt ett litet extra belopp som kan fungera som sparbuffert. Har även en bra inkomstförsäkring genom facket vid arbetslöshet. Men just denna situation, medel-kort sjukskrivning, tycker jag det är svårt att hitta något riktigt bra? Facket har en sjukdomsförsäkring som känns ganska blek, 3000kr extra per månad från dag 30. Sedan från dag 90 finns det lite bättre alternativ - förvisso något - men tänker även att långtidssjukskrivningar kan komma att kräva att man lägger om sin livstil ganska rejält, lite beroende på vad som gjort en sjuk. Men gravid kommer jag ju inte att vara hela livet.
Vad finns det för försäkringar som täcker upp från att man slagit i försäkringskassans inkomsttak, säg till upp till 80% av lönen? Är det bara kollektivavtalen som har detta, eller finns det faktiskt privata sjukförsäkringar som ger något?