Vill skaffa mig en privat sjukvårdförsäkring. Är 45 år och frisk så det är för framtida trygghet om något skulle hända.
Viktigt för mig är att försäkringen går att behålla livet ut. (många slutar gälla runt 65-70 år).
De jag hittat som uppfyller det kravet är Skandia och Länsförsäkringar.
Någon som känner till andra försäkringsbolag som har privata sjukvårdsförsäkringar som går att behålla livet ut?
Andra tips om vad som är viktigt med sjukvårdsförsäkring mottages gärna!
Tacksam för råd.
Har svårt att tro att en sådan produkt finns. Själva idén med sjukvårdsförsäkring är i någon mening att personer med särskilt viktiga och/eller högavlönade jobb inte ska behöva sitta hemma sjukskrivna i ett år i någon meningslös ”sjukvårdskö”. Av den orsaken är också sådana här försäkringar ofta en förmån kopplad till olika typer av högre befattningar.
Vid en viss typ av ålder upphör man normalt att ha den typen av jobb som gör försäkringen relevant. Ganska snart kommer man också till den åldern när det är normalt att ha 3-4 olika ”tillstånd” som man medicinerar eller genomgår behandlingar för. Ofta kan man leva så under lång tid.
Att erbjuda någon typ av försäkring som inte bara skyddar mot sjukvårdsköer utan mot alla upptänkliga behov under ”den sjukliga delen av livet” tror jag inte på. I förhållande till vad man har i pension skulle en sådan försäkring kosta alldeles för mycket för att vara relevant.
Jag har själva båda mina föräldrar i livet och de är i 80-årsåldern. De har båda en uppsjö olika tillstånd. Dock verkar vården för deras del genomgående fungera bra. Jag har mest fått höra att det gått rimligt snabbt att få operationstider och annat när behov funnits. Sedan kan det säkert finnas variationer över tid och mellan olika platser.
Det är intressant. Jag har nu inte läst villkoren i detalj men det borde vara relevant. Det finns förmodligen aspekter antingen gällande vad försäkringen täcker allmänt, vad försäkringen täcker efter viss ålder eller andra ”hakar” som är värda att beakta. Det betyder inte att försäkringen skulle vara dålig, bara att det sannolikt inte är så att försäkringar som tar slut vid ålder X och sådana som räcker till kyrkogården är identiska. Vad som är bra eller dåligt är en individuell fråga.
Håller inte med alls. Varenda större fackförbund erbjuder idag sjukvårdsförsäkring till sina medlemmar till skäligt pris, exemoelvis ca 250 kr/mån och 750 kr i självrisk vid användning av den. År 2021 hade ca 700 000 svenskar sjukvårdsförsäkring. Den siffran har knappast gått ner.
Jag har försäkrat hela min personal (IT-konsulter) med sådan, varför? Jo, för att det är bra för affärerna. Innan personalen var försäkrad hände det att folk var sjukskrivna i veckor pga köer i vården. Inte nu längre. Vet flera bilmekanikerfirmor som gör samma, av samma skäl.
Du ska inte ens fundera på om ett försäkringsbolag kommer att erbjuda dig en sjukvårdsförsäkring vid 70 års ålder, det problemet löser du då. Det finns inga sådana framtidsgarantier och ett försäkringsbolag kan ändra sina regler från ett år till ett annat. Dessutom lever människor längre, vilket betyder att försäkringsbolagen säkerligen kommer att erbjuda försäkringar allt längre upp i åldrarna. Något du däremot ska ha i åtanke är att premierna stiger ju äldre du blir (risken ökar). Min försäkring steg med 18% förra året men jag lyckades pruta ner ökningen till 10% (ja, man kan pruta ned försäkringar).
Det jag tycker är viktigast är att försäkringen finns där när man verkligen behöver den. Man ska kunna gå förbi alla köer och få behandling direkt samt ha en hög övre beloppsgräns med tanke på om man blir allvarligt sjuk, speciellt med lång sjukhusvistelse och lång rehabilitering. Småskavanker kan man lösa utan försäkring och genom att välja en hög självrisk kan man ofta sänka premierna betydligt.
Eftersom jag vistas mycket utomlands så har jag en privat global sjukförsäkring som täcker alla länder utom USA. Tyvärr har jag tvingats testa den två gånger då jag blivit allvarligt sjuk utomlands och den fungerar utmärkt, fritt val av sjukhus och inga köer utan operation direkt och alla kostnader för rehabilitering tog försäkringsbolaget.
Att det finns kollektiva försäkringar via fackförbund är jag med på. Det är i sig inga konstigheter. Jag har själv arbetat på fackförbund och då bl.a. hanterat olika försäkringar. Där ingick dock inte sjukvårdsförsäkring men principen är ju densamma oavsett innehåll.
Att försäkra IT-konsulter låter i min värld normalt. Det är ju just den kategori högavlönade personer som ur arbetsgivarperspektiv kan vara lönsamma att försäkra. Mer ”utbytbara” kategorier medarbetare hör sannolikt inte dit.
Begreppet ”högre befattningar” kan missförstås som att det skulle handla om VD och ledningsgrupp. Högavlönade befattningar är väl mer träffande. Att det sedan kan finnas även andra svårrekryterade kategorier som kan omfattas av samma logik är inte heller konstigt.
Jag jobbar som läkare privat på deltid och det finns en hel del patienter som är en bit över 70. Majoriteten av patienterna är egenföretagare, hantverkare eller både och. Det är stor skillnad i vad försäkringarna täcker när det kommer till rehab, hjälpmedel osv. Kolla noggrant innan du väljer. Vissa bolag kräver tex att alla återbesök bokas genom dem osv. Andra betalar för ortoser medan vissa inte gör det.
Exakt min poäng. Att tänka sig en försäkring som täcker ”allt” och upp i åldrarna är svårt. Sedan vet jag inte hur begripliga villkoren är. Vad vet jag egentligen idag om vilka behov jag kommer att ha när jag är 70 år och vilka köer som kommer att finnas då. Sedan finns det nog mycket kunskap egentligen som försäkringsbolagen har tillgång till.
Sjukvårdsförsäkring diskuteras till och från inom FB grupper för de som bor utomlands tex i Spanien, seglar i södra EU eller seglar jordenrunt.
Är man inom EU är det många som upplever bättre/snabbare allmän sjukvårdsservice och att premierna för privata försäkringar är höga.
Jag är utomlands inom EU ca 4 månader om året och har eget ”försäkringsbolag” dvs har en buffert som jag kan använda vilket är vanligt bland seglare och Spanien boende.
Premierna stiger med ökad ålder, gäller att se över sina försäkringar generellt för att inte slösa på pengarna.
En gammal tråd men svara ändå. Skandia har en bra som man kan behålla upp i åldern. Frågan är hur länge man tycker det är värt att behålla. Jag är 43 och min har stigit till drygt 900 i månaden. Så det lär bli mycket högre premie längre fram.