Ha en sjukförsäkring?

Hej! Vill höra lite vad andra tycker om man behöver en sjukförsäkring. Både jag och min man har var sin olycksfallsförsäkring på Trygg Hansa och vi betalar ca 100 kr var i månaden. Om vi skulle lägga till var sin sjukförsäkring dessutom skulle kostnaden gå upp avsevärt (från totalt ca 200 kr i månaden till typ 800 kr i månaden). Är det värt det tycker ni, om man har en bra buffert och ett bra långsiktigt sparande som man kan ta av för det fall man skulle bli sjuk.

Kan tillägga att vi även har var sin livförsäkring, som skulle täcka halva lånet för huset.

Hur ska man resonera? Är det värt att betala premierna? Hur resonerar ni? Och om ni tycker att man ska ha en sjukförsäkring, har ni tips på ett bra bolag?

Tack!
Kristina

Det beror ju helt på ens egen ekonomiska situation. Många svenskar skaffar försäkringar för att “det är bra att ha” eller för att “man ska ha det” utan att tänka och räkna själv.

Som jag har fattat de flesta sjukförsäkringar är de ett komplement till försäkringskassan om du skulle bli varaktigt sjuk genom att du får tillbaka en större del av din lön under längre tid. Känner du att du klarar dig bra enbart med försäkringskassans del (som du ju betalar till via din skattsedel) vid sjukdom, ja då borde du inte ha någon separat sjukförsäkring.

Det låter som en väldigt dyr försäkring. Hur gamla är ni egentligen? Har ni en komplicerad sjukdomshistorik eller är det verkligen en sjukförsäkring (och inte sjukvårdsförsäkring) vi pratar om? Min fru och jag betalar 40 kr var i månaden för en sjukförsäkring via en gruppförsäkring som min arbetsgivare har (hos LF).

/H