Har ett lån (ca 500 000:-) via SAMBLA med ”bra” ränta.
Man tecknar om man vill en trygghetsförsäkring i samband med detta, vilket jag gjorde. Ligger på runt 800:-/månad.
Till min fråga. Jag antar att trygghetsförsäkringen är bra men är den onödigt dyr? Kan man få en billigare trygghetsförsäkring någon annanstans?Hur ska man tänka? Ska man ens ha en trygghetsförsäkring?
Det var en ny försäkring för mig. Jag noterar följande egenskaper hos den:
Den täcker fasta kostnader vid arbetslöshet eller sjukdom med följande begränsningar (det finns fler):
Den lämnar ersättning under högst 12 månader.
Den har ett övre tak på ersättning om 12 000 per månad
Den täcker 60% av den försäkrades bruttolön med ovan tak
Den täcker inte olycksfall eller sjukdom under de första 12 månaderna efter att försäkringen tecknas
Den täcker inte ålders- eller förslitningsskador
Den täcker inte deltidsanställningar, visstidsanställning eller andra kombinationer som inte är tillsvidareanställning
Den täcker inte om den försäkrade inte är inskriven hos Arbetsförmedlingen vid arbetslöshet
Den täcker inte vid egen uppsägning eller misskötsamhet på arbetet
Jag misstänker du har en bra sjukförsäkring, olycksfallförsäkring, grupplivförsäkring via jobbet och en inkomstförsäkring via ditt fackförbund. Dessa försäkringar säkerställer att du får runt 90% av din inkomst idag också om du skulle bli sjuk eller arbetslös.
Premien du nämner för denna trygghetsförsäkring är cirka 6,67% av den månatliga ersättning den ger utifrån ovanstående (och fler) förbehåll.
Har du någon form av anställning som inte är tillsvidareanställning kommer du enbart kunna få pengar från den vid sjukdom. Ersättning vid sjukdom kräver dock att du betalat för försäkringen i 12 månader (cirka 10 500 kronor) innan du kan få ut något för det.
Vad tänker du själv om jag säger att de försäkringarna jag skrev ovan kostar mindre tillsammans än vad denna trygghetsförsäkring gör ensamt per månad?