Har sökt på forumet men ej hittat. Jag som letar dåligt?
Är medlem i ett fack som via försäkringsbolag erbjuder gruppförsäkringar
Olycksfall 44 kr p. månad
Sjuk 14 kr
Liv 40 kr
Trygghetskapital 36 kr
Känns ganska förmånligt. Beroende på hur man ställer sig till kostnad för fack, ca 300 kr p. månad.
Generellt - är det fördelaktigt med försäkringar via fack. Vilka bör man teckna respektive skippa? Trygghetskapital känns som att det överlappar till exempel. Skillnad på innehåll jmft med separat (om någon redan kollat, annars får jag kolla själv).
En separat sjuk och olycksfallsförsäkring skulle för mig kosta 320 kr per månad. Vilket ju känns mycket i förhållande till fackets.
Ser ut som Skandia baserat på priserna. Misstänker att det också är relativt låga nivåer (alternativt väldigt låg ålder).
Nackdelen med avtalsgruppförsäkringar är att om du byter fack så kan du ha svårare att teckna nya (generellt så blir det mesta svårare att teckna med stigande ålder). Ditt fack kan också ensidigt byta leverantör. I vissa fall kan man få teckna en fortsättningsförsäkring om vissa villkor är uppfyllda.
Kolla beloppen på försäkringarna det är det viktiga!
Min inställning är att ju färre försäkringar man har desto bättre. Men det är bra att vara försäkrad mot katastrofer, t.ex. liv och trygghetskapital kan vara en bra idé att använda.
Tycker du missar sjuk- och olycksfall eller ren olycksfall där. Det blir snabbt väldigt dyrt om man är med om en olycka, och nej, samhället täcker inte upp merkostnaderna.
Möjligt men det beror på vilka förutsättningar man har för att hantera oförutsedda kostnader. Många delar av olycks- sjukförsäkringar är lägre ersättningar än hela försäkringsbeloppet för t.ex. tandskada eller engångsbelopp vid cancerdiagnos. Pengar som är skönt att få om man verkligen behöver men inget av dessa är katastrofscenarion.
Om man vill försäkra sig mot invalidisering så är trygghetskapital billigare men då får man inte ersättningar för andra scenarier än arbetsnedsättning.
Glömde nämna inkomstförsäkring vid sjukdom som jag också tycker är ett bättre alternativ. Denna försäkringstyp ersätter lön vid långvarig sjukdom upp till 90%. Detta är en bra försäkring som jag själv nyttjar