Gruppförsäkring vs privat

Hej!

Att jämföra vanliga privata försäkringar är ju rätt lätt idag. Bland annat Konsumenternas har ju bra tabeller där rankar och betygsätter olika försäkringar och bolag. Däremot är det svårare/omöjligt hitta något motsvarande för försäkring via facket.

Anledningen till att jag lyfter frågan är för att Trygghansa ringde häromdagen och ville sälja lite olycksfallsförsäkring. Jag sa att vi hade via facket (som ju ofta är betydligt billigare än att ha en privat) och då sa hon att de rent allmänt har sämre villkor. Mer än så kunde hon inte precisera dock, dvs på frågan vad som var sämre så visste hon inte. Jag sa att vi har Lärarförsäkringar och då sa hon att hon visste att de var ganska bra.

Så, vet någon här om det finns någon sammanställning för olika fackförbundslösningar? Jag är exempelvis medlem i ST och skulle gärna vilja jämför det jag får i de försäkringarna jämfört med det vi kan få via min fru hos Lärarförsäkringar.

Och är de här gruppförsäkringarna så mycket sämre rent allmänt eller är det mest snack från försäkringsbolagen? Det är ju rätt mycket billigare med avtalade försäkringar så det får ju vara rätt stora skillnader för att det ska vara värt teckna en privat, tycker jag.

1 gillning

Puffar upp den här tråden. Vad jag förstår är en skillnad att I många gruppförsäkringar räknas ersättning för medicinsk invaliditet av från ersättningen för ekonomisk invaliditet.

1 gillning

Du kan få villkoren från ditt fackförbund. Det finns ingen sådan generell jämförelse eftersom många förbund har olika varianter av vad som ingår och inte. Att det generellt skulle vara sämre är inte sant men kan förstås hända i en enskild fråga.

1 gillning