Min sambo är gravid så jag har börjat att kolla villkor som finns med Länsförsäkringar hemförsäkring. Vad jag känner att de är det är otydligt om vad de täcker vid problem under resan under graviditet (ser nedan).
Tycker ni som jag, eller är jag helt enkelt för försiktig? Vilken försäkring hade ni när er fru/sambo var gravid?
Jag hade liknande frågor för ett par år sedan och ringde mitt försäkringsbolag och frågade. Dom var väldigt hjälpsamma och svarade tydligt på raka frågor.
Skriv och fråga försäkringsbolaget, ring sedan, och be om konfirmation på ditt email. Skriftligt är vad som räknas.
Om man reser inom EU och är Svensk medborgare, så ska man ha EU-kortet med sig och har då rätt till offentlig vård där man är. Hur det är just med förlossningar vet jag inte, men det går utmärkt om man svimmar och hamnar på akuten, bryter ett ben eller så. Men, det är offentlig vård, så det är ju roligt om den är bra i det land man besöker.
Det gäller väl bara akutsjukvård. Om något akut händer under en normal graviditet borde man vara täckt. Förlossningen är förhoppningsvis inte akut utan planerad och då får man nog betala själv.
Japp, har du skriftliga svar från försäkringsbolaget, så kan du vara säker på vad som gäller. Jag brukar 1) skicka mail med frågor, 2) ringa och fråga saker kring mailet och diskutera, 3) be dem svara per email och om de inte gör det, så skriver jag och refererar till telefonsamtalet (dag +tid) och ber om konfirmation att det jag skrivit (från samtalet) stämmer. Lite krångligt kanske, men det går fort, och om det gäller viktiga saker, är det bäst så.
Såhär gör vi även i jobbet när det gäller större saker.