Tycker ni man ska ha en utökad reseförsäkring via sitt försäkringsbolag när man ska åka en vecka till Cypern, eller räcker extra försäkringen man får när man bokar via ett kreditkort som har försäkringar för resa.
Det vi är mest nojiga över är om man inte kommer iväg och kan få tillbaka pengarna man lagt på resan.
Blir det kaka på kaka att skaffa utökad via hemförsäkringen eller kan man få ut nåt av båda om det händer nåt oförutsett?
Har försökt läsa på villkoren hos de båda men blir inte riktigt klok. Vissa summor är högre på hemförsäkringen vid ersättningen men resan är inte så dyr att vi inte skulle få tillbaka från kreditkortet. Eller är det procent man får tillbaka på vad resan kostade?
Såg till exempel man inte får tillbaka pengar för all inclusive på kreditkortet men hittar ingen sån info på hemförsäkringen
Sedan jag och min sambo fick barn så köper vi numer oftast ombokningsbara biljetter till flyget. Det hjälper ifall barnen skulle bli akutsjuka och flygresan i det ögonblicket känns orimlig att genomföra. Dock vet jag inte om vi använt det av den anledningen någon, men har bokat om av andra anledning och det är skönt att ha som alternativ. Det täcker inte kostnaden för boendet på semestern dock.
Vi blev nyligen strandade 24h vid en mellanlandning. Det var en riktigt tråkig start på semestern att fastna på ett flygplatshotell och dessutom missa en hel semesterdag. Dock var ju uppsidan att ersättning från flygbolaget blev större än hela tur-och-retur-resan Det var utan någon försäkring!
Då flygresan köptes med kreditkort så finns det även en försäkring där. Jag i kontakt med det bolaget också, men jag vet inte om de kommer ersätta något utöver vad flygbolaget betalade. Skulle vara häftigt om så var fallet!
Gällande extra försäkring utöver det så tror jag att marginalnyttan är väldigt liten. Jag tror att under ett långt liv med många resor så kommer denna extra försäkring kosta mer än du tjänar på den.
Det tror jag generellt sett är sant för alla extra-försäkring. “Law of diminishing returns”.
Om merkostnaden för ombokningsbara biljetter är orimligt hög kan även vara bra att köpa utresan och hemresan separat om ni är oroliga för att inte kunna flyga ut men möjligen kan åka lite senare. Annars kommer hemresan automatiskt avbokas utan ersättning och ni måste betala för t-o-r igen.
Jag har använt ett kreditkorts reseförsäkring. Deras första fråga var har du reseförsäkring på hemförsäkringen. Jag hade inte det, sedan blev jag skickad till ett annat bolag som kreditkortet har avtal med. Det mesta skulle lösas via internet. Hur många ger inte upp då. Jag fick bevisa hämta uppgifter redovisa skicka inscannade dokument. Till sist blev de nöjda och jag fick tillbaka pengarna. Enklast är nog att boka en separat försäkring.