Fortsätter diskussionen från Villkor i kortförsäkringar - vad ska man tänka på?:
I tråden ovan tittade jag på villkoren i de reseförsäkringarna kopplade till de kreditkort jag har idag. Det rör sig nu om tre kort utan årsavgift så att försäkringarna skulle vara bra vore nog mycket att förvänta sig. Jag skulle nu vilja höja blicken och undrar därför om någon har tips på något kreditkort som har reseförsäkring med riktigt bra villkor. Mina två förbehåll är följande:
A) Jag vill helst ha fristående kort, alltså inte kort som förutsätter att jag ska byta bank.
B) Jag vill ha normala kort med normala avgifter, inte något Dubbelplatina SuperDeluxe-kort som kostar 10x vad andra kort kostar och innehåller tillgång till lounger och annat onödigt lull-lull.
De saker som jag önskar ska ingå, i så hög grad som möjligt, är nedanstående.
- Avbeställningsskydd för resor med start i Norden
- Avbeställningsskydd för resor med start utomlands (Europa i första hand)
- Hyrbilsförsäkring Sverige
- Hyrbilsförsäkring utomlands för resor med start i Norden
- Hyrbilsförsäkring utomlands för resor med start utomlands
I realiteten är det två faktorer som jag ser som riktigt avgörande:
- Kortet ska inte vara begränsat till Sverige eller Norden. Jag ska kunna bo på Balkan eller på annat håll i världen och reseförsäkringen ska gälla där. Precis alla delar behöver inte gälla där men det ska inte finnas någon generell begränsning som säger att jag måste bo i Sverige. Det är alltså avbeställningsskyddet jag tänker på särskilt här.
- Jag ska kunna ha en generell försäkring för hyrbilar som inte ska förutsätta att jag är på resa. Jag ska kunna ha en livsstil med hyrbilar, istället för att äga bil, och via mitt kort ha en skade- eller självriskförsäkring som blir billigare än att köpa “styckvisa” försäkringar. Detta är alltså något som går bortom reseförsäkring. Det ska alltså gälla hyrbilar generellt. Det räcker dock med att detta täcks i Sverige. Med mitt kort hos Santander täcks hyrbilar i Sverige men det förutsätts att jag är på resa och det krävs att jag har en färdbiljett till platsen på annat håll i Sverige. Hyrbil hemma som hyrs för att åka till platsen i fråga täcks inte. Jag har dubbelkollat detta med aktuellt försäkringsbolag.
Jag förväntar mig alltså inte att det ska finnas ett kort som erbjuder precis allt detta. Alla kort kommer nästan säkert att ha begränsningar av den ena eller andra sorten. Poängen är att komma så nära målet som möjligt.