Jag undrar om det finns någon tjänst där man kan jämföra innehåll och villkor för de försäkringar som ingår i olika kreditkort.
Ett exempel skulle kunna vara om försäkringen täcker hyrbilar enbart utomlands eller enbart i Sverige. Sedan kan det ju finnas olika villkor och begränsningar men det ”väsentliga” är ju ofta att ett område alls täcks.
Jag funderar löst på om det skulle finnas en poäng i att ha ett extra kreditkort baserat enbart på försäkringar. Poängen skulle då vara att hitta ett kort med ”rätt” innehåll till lägsta möjliga kostnad.
Jo, att det finns olika dyra lyxkort som täcker det mesta är givet. Jag vill helst undvika sådana om det går. Samtidigt finns det ju kort med andra utgivare än storbanker som man kan få ha utan avgift ett år. Om jag exempelvis skulle avstå från att äga bil och istället regelbundet hyra bil under några års tid så blir villkoren för hyrbil plötsligt väldigt intressanta. Det jag är ute efter är att kunna ställa olika kort emot varandra. Att helt enkelt slippa göra en ungefärligt bedömning av vad som är ganska bra utan istället specifikt välja det som är bäst.
Jag bryr mig helt uppriktigt inte om hur mycket tid och energi det tar mig att reda ut vad som är bäst. Jag ser den frågan som mer principiell.
Vi kan nog konstatera att ”bäst” inte är gratis.
Jag har t ex ett Amex SAS elite, mest för bonuspoängen och möjligheten att resa mycket billigt. Men det kortet har riktigt riktigt bra hyrbilsförsäkring vilket är bra ibland. Andra kort har bättre andra villkor.
Det är helt givet att varken bra eller bäst är gratis. Det är jag helt klar över och också en anledning till att jag ställer frågan.
För att skillnader i försäkringars innehåll ska vara väsentliga krävs att just det där extra området som täcks eller de något generösare villkoren på en viss punkt är verkligt relevanta just för mig. Om jag ska hyra bil någon gång ibland på någon resa och annars har min egen bil så skulle jag sannolikt inte bry mig. Summan av kostnad och krångel med att skaffa ett visst kort skulle äta upp vinsten av att slippa extra försäkring vid en enstaka uthyrning.
Det jag vill göra är att identifiera alla kort som täcker in vissa områden och sedan titta på de billigaste av dessa i första hand. Vad de täcker i övrigt spelar ingen roll. Sedan ska jag mer systematiskt ”överutnyttja” den aktuella tjänsten så att besparingen blir stor, jämfört med att köpa försäkring på annat sätt.
Att det kort jag skaffar kommer att kosta 200-400 kr per år ser jag som helt givet. Om försäkringen för en viss bilhyra kostar 1000 kr och jag hyr bil minst 2-3 gånger per år så är det ju en ren vinst.