Kredit/debit kort försäkring

Hej!
Jag är inne på att skaffa ett till bankkonto med tillhörande kort. Började fundera på det här med vilka försäkringar som ingår. Exempelvis vet jag att man kan få bra reseförsäkring om man betalar resan med vissa kort. Vilka bankers kort skulle ni rekommendera med försäkring i åtanke? Vad har ni för kombination av försäkringar (Kort, hemförsäkring, övriga försäkringar)? Vilka andra för- och nackdelar finns det med olika bankers kort?

Idag har jag bara vanlig hemförsäkring och vill hitta ett kort som ger ett bra komplement till detta.
Allt gott!

Det finns trådar om detta sedan innan men det har inte kommit fram så jättemycket av “bred uppslutning” i att dela erfarenheter. Det finns inget som är generellt bra utan du behöver framför allt läsa på om de exakta villkoren för olika kort och se vad som passar för ditt specifika resemönster. Det finns många hundar begravda i villkoren. Om något är lite otydligt så kan du alltså utgå från att det inte alls är så bra som det ser ut vid första anblick.

Jag är guldkund hos Länförsäkringar och får kreditkort gratis med bra försäkringar.

Jag har också Everyday card som kostar lite men har bra förskäkringar och cashback.

Man kan då spara lite på hemförsäkring.

Är det “bra försäkringar” på riktigt? Jag har tittat på ett antal olika kort och inget har haft “bra försäkringar”. De har generellt varit dåliga men samtidigt haft variationer i villkoren. Beroende på hur man reser och hur man bokar kan ett kort ha villkor “som matchar” medan ett annat inte har det. Även de kort som är gratis kan ha vettiga villkor på enskilda punkter. Att man generellt skulle få “bra försäkringar” genom att betala och de kort som är gratis vara “generellt dåliga” är tyvärr inte sant.

1 gillning

Vad du säger är vad som gäller med typ alla försäkringar. Allt handlar om villkor och vad man prioriterar.

Nu vet jag inte vilka kort du tittade på men kanske har du några exempel?

Jag har för mig att vi diskuterat de här frågorna i ytterligare någon tråd men de jag kunde hitta är dessa. De kort jag har tittat på är Preem, Santander och Norwegian i första hand. Jag tror att jag tog fram ytterligare några exempel men de var inte markant annorlunda.

Självriskförsäkring hyrbil - Vardags- och privatekonomi / Bil, bilekonomi och leasing - RikaTillsammans Forumet

Villkor i kortförsäkringar - vad ska man tänka på? - Vardags- och privatekonomi - RikaTillsammans Forumet

Ett kreditkort med riktigt bra reseförsäkring - finns det? - Vardags- och privatekonomi - RikaTillsammans Forumet