Självriskförsäkring hyrbil

Jag har planer på att framöver prova att leva utan bil. Då skulle det bygga på att istället använda biödelningstjänster och/eller hyrbilar för att täcka det bilbehov som ändå uppstår.

En jobbig grej är att hantera de självriskförsäkringar som erbjuds när man hyr bil. Ofta är de ganska ofördelaktiga. Jag har hittat en produkt nedan som jag tänker kunde vara bra. Den skulle som jag förstår det ersätta alla andra självriskförsäkringar och vara heltäckande.

Hej,

Lever själv utan bil och det funkar över förväntan! Vi hyr dessutom bil mkt mer sällan än jag trodde vi skulle göra. Lycka till!

Så här tänker jag kring självrisk på hyrbilar: för att ta en försäkring måste den skydda från ett katastrofalt utfall eller vara rimligt kostnadseffektiv.

Tex hyrde jag nyligen en bil i Norge under en semester. Jag tror självrisken var ca 15000kr, och man kunde reducera denna tilm ca 500kr för ca 120kr/dag. Alla katastrofala utfall (man krockar och totalförstör bilen, eller skadar ngn annan i trafiken) är redan täckta nästan helt, och att behöva slanta upp 15000kr om det värsta skulle hända är ingen katastrof. Är det då kostnadseffektivt att betala 100-ngt kronor per dag för att slippa risken att betala 15000? Break even ligger alltså på 150 dagsrs hyra. Jag har haft bilskador ca 3ggr under 30 års bilkörande, dvs min skadefrekvens är ca 1 på 10x365= ca 3500 dagar. Det innebär att detta är en otroligt dyr tilläggsförsäkring som jag valde att inte teckna.

Naturligtvis hade jag övervägt att tecka tilläggsförsäkringen om jag var otrygg med att köra bilen jag hyrde, om jag inte hade ekonomisk möjlighet att täcka självrisken, eller för husfriden om frugan krävde det, men rent ekonomiskt är det i min situation sällan värt att teckna dessa extraförsäkringar. Överväg om detsamma gäller också dig.

Med vänlig hälsning,

F

2 gillningar

Jo, jag förstår helt och hållet. Som jag förstår den tjänst som erbjuds här kan jag alltså istället för 120 kr per dag välja att betala 350 kr per år för en i princip likvärdig tjänst. Det kanske finns begränsningar eller skillnader i villkor som jag inte noterat. Tråden syftar till att reda ut detta.

4 gillningar

Har för mig att tex Volvofinans Visa kort har självriskförsäkring inbyggd i sin service.
Finns kanske fler kortutgivare?

Det finns många sådana erbjudanden. Många gäller enbart utomlands och i princip alla gäller enbart ”på resa”. Även bilhyra inom Sverige täcks men enbart förutsatt att du först åkt till resmålet med tåg eller buss och hyrt bil först på plats.

Det jag är ute efter är en försäkringslösning som täcker självrisker vid regelbunden användning av bildelningstjänster. Jag ska alltså inte befinna mig ”på resa” utan kunna antingen hyra bil för själva resan eller för att typ åka till IKEA. Detta täcks inte av någon kortförsäkring.

1 gillning

Det du letar efter är “M Bilresa” från Riksförbundet M (tidigare Motormännen). Försäkringen täcker både traditionell hyra av bil (ex Hertz, Europcar) men även bilpooler och liknande (ex Kinto Share, Volvo On Demand) och kräver inte en övernattning eller att man är på “resa”.

Saxat från villkoren:

"För moment Självriskreducering/Reparationskostnad - Hyrt fordon gäller försäkringen utan krav på övernattning.

Självriskreducering/Reparationskostnad - Hyrt fordon: 30 000/skada

Finns en bra diskussion på businessclass.se kring ämnet självriskeliminering för hyrbilar där bl.a “M Bilresa” diskuteras.

Hoppas detta hjälper!

4 gillningar

Din kalkyl bygger på ärliga biluthyrare.
Har precis kommit hem från Barcelona, hyrde av SIXT som jag tidigare haft god erfarenhet ifrån Frankrike.
De har en väldigt nogrann kontroll vid återlämning av bilen vilket inte borde vara ett problem för oss skadefria förare…

Ny erfarenhet, SIXT är ett franchise företag, Spanien och Frankrike har olika syn på etik och moral.

Jag vet att jag inte har repat alla fyra fälgarna eller repat ett dörrhandtag bak vilket de ansåg mig ha orsakat.

Självriskeleminering är alltså ett bra verktyg för att slippa att drabbas av SCAM, googla lite och du kommer att se hur vanligt det är i biluthyrningsbranchen.

Självrisk 1200 euro hos SIXT BCN.
Volvo kreditkort har 10 000 kr för självriskeleminering, skada under 10 ksesk får du betala ur egen plånbok.

Flera försäkringsbolag (direkt eller via kreditkort) har lägre belopp än biluthyrarna.

Norwiegan kreditkort (i samarbete med Moderna) har 20 000 sek som högsta beloppp, kostnad 349 kr/år.

2 gillningar

Bra precis hyrt en mycket dyr bil i USA med högsta självrisken och betalade med norwigian kortet samt kopplade på självriskskydd … Hoppas att den inte kommer till användning. Följer tråden. Har samma fundering som dig. :pray:

Jaq hade samma erfarenhet som du vid en hyrbil hos Circle K i Sverige. De ville att jag skulle betala dubbla självrisken (mer än 20 000 SEK) för repor på fälgarna.
Helt orimligt!

Efter att ha diskuterat och pratat med Konsumentverket sänkte de det till 12 000 SEK.

Jag hade Norwegian-försäkringen som täckte det utan problem

1 gillning

Många bra tips från @adbsos. :+1:

Har man hemförsäkring hos Folksam så finns deras Resklar (ingår i hemförskring “Stor” alternativt som tillägg för “Bas” och “Mellan”) som täcker reparationskostnader och självrisk upp till 10 000 SEK.

Har använt den vid flera tillfällen när det varit mindre skador som inte triggat självrisken och det är en otroligt smidig och snabb skadereglering. :money_mouth_face:

1 gillning

Undrar om någon har behövt “prova” försäkringen från M Sverige. Det är ju alltid det varför jag pröjsar de löjliga priserna hos hyrbilsföretagen för att jag känner mig inte trygg med externa självrisk försäkringar :disappointed:

Åter i Barcelona området, undersökte självrisk på några olika bolag. En hade 2 700 euro i självrisk vilket inte täcks av Norwegian försäkringen, max 20 000 ksek.
Misstänker att de extremt höga självriskerna har ett syfte, att ”tvinga” kunderna att teckna biluthyrarens försäkringar.

Min erfarenhet av spanska Sixt och de höga självriskerna gjorde att jag lät bli att hyra bil.

Det finns några uthyrare som fortfarande använder en lägre självrisk för CDW.

Man kan ju ana att diskussionen inte blir så härlig, men alla skador kostar ju inte 20000 kr att reparera. Om man tok-krockar kanske differensen mellan självrisk på CDW och ersättning från kreditkortets försäkring trots allt är ok att ta.