Till jul åker familjen en vecka till Kanarieöarna. Vi kommer att bo på ett sådant vis att hyrbil är mer eller mindre nödvändigt.
Nu när jag håller på att boka inser jag att det är en veritabel djungel…Har hyrt bil förut, men inte brytt mig särskilt mycket, utan tagit första bästa…
Hur som helst:
Ska man satsa på en stor aktör typ Avis, Hertz eller går det lika bra med liten (okänd aktör)?
Alla försäkringar som de försöker sälja på en - är det verkligen nödvändiga? (Försöker alltid leva enligt devisen så få försäkringar som möjligt)
Det verka finns en del “agenter” motsvarande hotels.com, vilken av dem något att ha?
Ibland ser man avskyvärt långa köer på flygplatserna till biluthyrningen - hur undviker man detta?
En del kreditkort har försäkringar gällande själriskreducering - tips kring detta?
Notera att jag inte letar efter den absolut billigaste hyrbilen, utan det erbjudande som innebär minst strul…
tack!
Ja, kolla givetvis om ditt kort har det, annars kolla hemförsäkringens reseförsäkring. Du kan behöva ett tillägg där om du vill ha självriskreducering. Tänk på att om du hyr via någon förmedlare som säger att försäkring ingår kan det vara så att du får betala självrisken till hyrbilsföretaget vid skada och sedan begära tillbaka den från förmedlaren. Jag tycker det känns lite osäkert och hyr helst direkt av hyrbilsföretag.
Jag har hyrt via förmedlare tidigare men om något inträffar har man ytterligare en part att förhandla med så jag har frångått det och hyr också direkt numera. Kan inte säga att jag märkt någon större prisskillnad.
Ibland när man hyr via förmedlare inkl försäkringar lockas man ändå att teckna försäkring hos hyrbilsföretaget när man hämtar ut bilen. Så det kan bli dubbelt om man inte är uppmärksam.
Det är alltid tråkigt, omständligt och osäkert att hyra bil, tycker jag. Jag vill betala ett pris och sen bara köra iväg. Det funkar så hos några mindre lokala uthyrare på kanarieöarna. Vad som verkligen ingår är jag inte helt klar över men det är väldigt smidigt …
När vi var på Teneriffa hyrde vi på Rentalcars.com. Det blev en etablerad aktör vi fick den vägen men till ett betydligt lägre pris än de officiella prislistorna. Det fungerade på det hela taget bra.
Vi kom dit väldigt sent på kvällen och det var svårt att inspektera bilen ordentligt. Senare inspekterade jag den och hittade alla möjliga märken. Det var inte så lätt att veta om jag varit vållande till något. När vi lämnade tillbaka bilen visade det sig att alla märken funnits där sedan tidigare så allt var ok.
Själv brukar jag köra rentalcars.com och har självriskreducering via kreditkort så jag tecknar aldrig ytterligare försäkringar. Kolla vad du har för försäkring innan du kommer för att hämta upp bilen så du slipper diskussionen där (som en del uthyrare envisas med). Annars tycker jag alltid det har varit smidigt att hyra bil på Kanarieöarna. Cicar är bra t.ex.
Jag valde att hyra via Rentalcars med deras försäkring till. Som jag minns det var försäkringen relativt prisvärd. Däremot behövde vi aldrig använda den så jag kan inte bedöma hanteringen kring den i praktiken.
Jag valde att hyra den billigaste bilen som passade vårt behov. Sedan fick vi en bättre modell i praktiken. Den var inte alls så tokig. (Clio → Megane)
En grej till:
Kolla om du hittar någon rabattkod du kan använda. Jag hyrde bil i USA och fick 20% på Hertz genom Benify som skötte löneutbetalningarna på jobbet vid den tidpunkten.
Så kunde jag glida runt i en Cadillac Escalade och känna på USA-känslan till ett rimligt pris👍
Vi brukar hyra via agenten Holidayautos och välja uthyrare med bra betyg. H erbjuder en självrisk eliminering som ofta är prisvärd. Det erbjuds man sist i orderprocessen .Vissa mindre bolag vi använt gav oss ofta rätt sunkiga bilar med repor och bucklor i mängder.
Booking.com kan jag rekommendera. Både för boende och bil. Jag har också använt rentalcars. Jag tycker det verkar som att rentalcars är samma som booking.com men utan rabatter.
Har hyrt bil många gånger utomlands och hyr alltid en liten bil av välkänd modell från någon av de största uthyrarna och tar alltid full pott i försäkringar. Vill inte ha något strul med lokala aktörer, udda bilar i dåligt skick, motorstopp, punktering, parkeringstrassel på smågator, skador, reparationskostnader, självrisker etc.
Jag har haft helt motsatt strategi och det har verkligen lönat sig jag tar nästan aldrig de dyrare uthyrarna och väljer aldrig någon försäkring. Jag har iofs lite buffert redo just in case.
Vi har olika erfarenheter vilket signalerar att det inte är kristallklart vad som gäller. Det är dessutom svårt att jämföra priser. Ofta något som tillkommer.
Lyfter detta ämnet igen - någon som har koll på ett billigt sätt att få självriskeliminering via reseförsäkring eller kreditkort?
Jag vet inte om det beror på försvagningen av kronan eller inflation, men i dagsläget så verkar de flesta större hyrbilar utomlands ha en självrisk på 30 000 - 50 000 kr vid skador eller stöld. De flesta kreditkort och reseförsäkringar täcker bara en självrisk på upp till 10 000 kr, ibland 20 000 kr men aldrig mer.
Någon som har erfarenhet av hur man kan lösa det här? Känns ju inte som en självriskeliminering om man fortfarande behöver betala 20 000+ kr.
Beträffande reseförsäkringar;
Läs på om Revoluts reseförsäkring. Den ingår i bl. a metallkortet och täcker självrisken på hyrbil mm. Jag använder den och har metallkortet. Om du är i ditt hemland måste avståndet mellan din hemadress och uthyraren vara minst 10 mil, tror jag. Dubbelkolla villkoren.
Hyrbilarna hyr jag alltid via www.hyrbilar.se med deras föreslagna försäkring. Sedan tar Revolutkortets försäkring självrisken vid ev. skada.
Kolla öppettider hos kontoret och hur det funkar med uppplockning efter öppettider.
Jag är van att man kan plocka upp bilen efter att kontoret är stängt men upptäckte för någon månad sedan att det stämmer inte på Sixt i Malmö. De stänger klockan två på lördagar (som en gammaldags bank) så när jag dök upp 14.30 så var det stängt. Alla andra uthyrninskontor i Malmö var också stängda så vi fick ta ett tåg till mörkaste Småland och bli upplockade. Aningen snopet.