Hej,
Det här kan kännas irrelevant här men kanske inte. Är det någon har tips på hyra bil i Italien närmare bestämt i Napoli?
Detta börjar bli lite aktuellt för mig. Någon uthyrare som är värt att undvika? Eller vad ska man tänka på? Gällande försäkring vet jag att oftast brukar självriskreduceringen täckas av kreditkortet. Har i dag Remember Flex.
Du bör i första hand använda tjänster liknande Rentalcars. Då får du bra villkor automatiskt. De erbjuder också extra försäkring men om du har rätt kreditkort kan den ev. täckas. Säkrast att kolla upp villkoren där i detalj bara. Som jag uppfattat det behöver du ofta teckna självriskreduceringen hos uthyraren för att kreditkortet ska täcka den återstående mindre summan. Den grundförsäkring som ingår i bilhyran räknas inte, så att säga. Det kan dock finnas variationer här.
Hyrde 2 veckor, via https://www.sicilybycar.it/en i sommras, funka jättesmidigt. Tog extraförsäkringen (ingen självrisk eller deposit) för 500 för att slippa oroa sig.
Kollade på rentalcars och liknande sidor och kollade sedan på deras egna sidor av de som var populära/billiga; var billigare att gå direkt till dem.
Tänkt på att du måste boka mot kreditkort, oftast bara visa och master card som accepteras. (Det var många amerikaner som inte läst villkoren och var arga i utlämningen).
Hursomhelst vad SciilyByCar smidiga, man kan hämta och lämna på olika ställen, vi åkte dock rom-rom (FCO).
Tips är att kolla på Googlemaps efter hyrbilsbolag på orten. Gjorde så i Grekland och gick efter betyg från kunder och de hade också en väldigt bra och informativ hemsida. Säkert därför de fått bra betyg. Det var mycket billigare än att använda nån internationell tjänst.
Ska också hyra bil i Italien i sommar. Har samma googlande framför mig.
Har också goda erfarenheter av Sicily by car i Italien.
Akta dig för bilfria zoner och fartkameror. Särskilt bilfria zoner är luriga, en liten skylt och text på italienska som är lätt att missa och ser man den fattar man ändå inte vad som gäller. Men räkningarna hittar till Sverige…
Jag har försökt läsa till mig villkoren men får nog lusläsa dessa igen för att vara på den säkra sidan. Den skrämmer mig att Rentalcars har samarbete med uthyrningsfirmor som har 5/10 i betyg. Sen behöver man givetvis inte boka från dessa men säger kanske en del om deras så kallade samarbete.
Kreditkortet är säkrat men tack för tipset. Ska kolla dessa. Känner inte igen namnet men verkar ha lite vettiga priser dock dyrare än bla Hertz.
En kollega rekommenderade också detta. Oftast har mindre bolag inte råd med dåliga omdömen, men samtidigt ska vi åka runt och lämna på två olika ställen. Kanske inte funkar men ska även kolla upp detta.
Vi har hyrt bil i Italien vid ett flertal tillfällen och alltid via Hertz eller Avis.
Lite dyrare, men utan strul.
Har bokat hyrbil i Rom till i sommar. Svindyrt!! Och små bilar. Finns billigare förmedlingsuthyrningar men då är försäkringen separat och man får ligga ute med pengar och sedan begära tillbaka från försäkringsbolaget vid ev. skada.
Jag har också lagt märke till att självrisken anpassats efter kreditkortens ersättningsbelopp (egen teori) och numera är så hög, ofta 3000 Euro, att man ska ta hyrbilsföretagets självriskreducering ändå.
Eftersom resan ska företas med åldrade föräldrar finns inget utrymme för strul så det fick bli ett av de kända stora bolagen och då hade Sixt bäst priser.
I det finstilta kan också finnas särskilda villkor och självrisker om man vistas i södra Italien (diffust angivet).
När jag skulle hyra bil utomlands tidigare var det mycket billigare med Rentalcars än via uthyrningsföretagens egna hemsidor. Antar att sådant varierar.
Remember täcker självrisken eller reparation, så du kan skippa självriskreduceringen (upp till 20k SEK).
Ibland är dock däck, glas och liknande exkluderade från helförsäkringen på fordonet, då täcker inte heller Remember just dem skadorna
Jasså, det var avsevärt mycket billigare än Hertz, Europcar och de andra stora när jag hyrde. Som referens, hyrde jag en Fiat 500 Cab för 307 EUR, 9 dagar inklusive självriskeliminering och ingen deposition. (Tror mitt kreditkort täckte självrisken också, men skönt att slippa flera parter och deposition för några hundralappar)
De flesta kort har någon sådan självriskreducering och också vissa reseförsäkringar i hemförsäkringen (ibland tillägg). Men som jag skrev tidigare verkar hyrbilsfirmorna i Italien hissat upp självrisken till 3000 Euro så man ska ta deras försäkring i alla fall.
Skillnaden är om försäkringen täcker reparation eller självrisk alternativt bara självrisk.
Om du får en skada som kostar säg 15k att reparera så träder försäkringen inte in om självrisken är på 20k. Remember (finns fler) täcker då 15k för reparation.
Om självrisken är 3000 EUR så får avgöra om du kan tänka dig ta mellanskillnaden om du mot förmodan skadar bilen så pass mycket att självrisken kickar in.
Självriskreduceringen är i princip deras största vinstkälla, därav den aggressiva införsäljningen och att de felaktigt brukar säga att bilen är oförsäkrad annars vilket är ren lögn
Känns ju också som att det inte är någon idé för dem att vara petiga vid återlämning om man tagit deras självriskreducering. Kanske tvärtom om annars. En tanke bara, har för liten erfarenhet.
Om man är oroligt lagd är det såklart säkrast att köra hyrbilfirmans självriskreducering
…ska man inte hyra eller köra bil i Italien alls. ![]()
Jag har ett Amex SAS Eurobonus Elite, som har en bra hyrbilsförsäkring. Många andra kort har liknande. Så pass att det nästan kan vara värt det bara för att hyra bil på knepiga ställen nån gång om året.
Jag brukar köpa en ny bil till hyrbilsfirman sedan tar jag med den repiga hem och ställer den i trädgården och använder som rökrum.
Se upp för fartkameror, det finns många. Jag tror mig ha hört att Italien är det fartkameratätaste landet i Europa.
Jag fick en dyr böter skickad till mig här i Sverige.