Hej, jag har hyrt en bil i Italien i en vecka då vi ska åka dit på bröllopsresa.
I avtalet står det såhär:
A credit or debit card in the name of the main driver issued by a bank and leaning on a bank account. ATTENTION: No prepaid, revolving or debit cards are accepted at the rental station at the check-out. (For some luxury cars, 2 credit cards are required).
Vad betyder det här? Kan jag inte betala med mitt debitkort?
Äger inget kreditkort och hinner inte få det innan jag ska iväg.
Edit: Det gäller Europcars, och jag hittade detta i deras ToA: Credit card(s) : Credit cards usually accepted within Europcar are “American Express”, “Diners Club”, “MasterCard” and “Visa”. Warning: Please note that payment using credit(s) card(s) is (are) accepted in accordance with the limits authorised by your credit card issuer. The credit card holder (in case of a prepaid booking) must be identified as the renter (the “Main driver” to be mentioned on the rental agreement). Such person must present his/her credit card (identified with the same name) at time of “Check Out”.
- Debit card(s): Debit card(s), that are not associated to a bank account, are NOT accepted at time of booking or at the time of rental except:
Lite knepigt formulerat, men det är extremt få hyrbilsfirmor som accepterar debitkort överlag.
Detta får en ju dock att tro att det skulle gå bra, men jag hade inte vågat chansa. Har aldrig hyrt en bil utan kreditkort, har aldrig hyrt en bil där dom accepterade debitkort.
För några år sen, innan jag hade kreditkort, stod jag i Dublin med debitkort och blev nekad att hämta ut en hyrbil. Det löste sig genom att jag betalade en (dyr) fullförsäkring, då gick det med debitkortet. Minns inte vilket bolag det var. Numera kör jag alltid med kreditkort.
Fick gå via alla fyra (?) företag på Arlanda när jag behövde hyrbil senast och inte hade kreditkort med mig. Inget av företagen sade att de accepterar debitkort men sista försöket (minns inte vilket företag) hade en ung praktikant på plats som sa vi kan pröva med debit och se om det går igenom ändå och det gjorde det såklart. Sen kan man ifrågasätta om det accepteras nästa gång för de drog ju ingen säkerhetsavgift eller vad det heter…
Övriga gånger har jag använt kreditkort eftersom det är det som efterfrågas, likaså på dyrare hotell. Jag hade gärna levt ett liv utan kreditkort men det ställer till med problem ibland, tyvärr.
Blev hemlös i San Francisco for ett drygt decenium sedan när hyrbilskjedjan vägrade lämna ut bilen då jag hade visa debit card (det jag läst på hemsidan att debit card funkar gällde vara vissa utvalda locations).
Vandrarhemmen var fulla över helgen, vi sprang runt och leta boende med flygplatsen som backup. Löste det med att betala någon skum snubbe på schabbigt hotel. Fick inget kvitto eller nyckel, utan han låste upp åt oss med huvudnyckel