Hej, är det någon som har hyrt bil utomlands och vet om Klarna-kortet fungerar? Vi ska åka om två veckor och jag lade nu till hyrbil och läste i villkoren att man kräver ett kreditkort med deposition om 1100 EUR. På mitt vanliga bankkort har jag kredit på 10000 SEK som jag aldrig använt eller ens frågat om. Jag ringde banken och frågade om de kunde höja den men det verkade väldigt omständigt. Har inga andra kreditkort, är av princip emot konsumentkrediter. Vi har dock ett Klarnakort som användes en gång för ett köp, och där verkar jag ha “köpkraft” om 25000 kr, vilket jag tolkar är mitt kreditutrymme.
Jag vet inte exakt vad definitionen av ett “kreditkort” är? Eftersom jag med Klarna-kortet kan betala i efterskott antar jag att det är en kredit på det kortet, och det är ju ett VISA-kort.
Någon som testat? Jag kan ju testa att köpa något med kortet idag och se om det funkar i en vanlig affär, då borde det ju fungera även vid biluthyrning, eller hur? Jag har INTE satt in några pengar på kortet så debit-utrymmet är 0.