Jag använder inte Klarna, om jag inte måste (vissa e-handlare erbjuder inga alternativ)
Däremot betalar jag alltid med kort, dvs. jag använder ingen av klarnas tjänster med räntefritt, eller klarnas konto. Jag är inte kund hos Klarna förutom det enligt ovan.
Trots detta har Klarna tagit en kreditupplysning på mig i April, och nu i helgen kom ett till mail från Kivra om att jag har en har en ny fin kreditupplysning i min låda.
Såhär skriver Klarna
Klarna gjorde en kreditupplysning när du handlade (eller hade för avsikt att handla) i en av våra anslutna
butiker.
Klarna kan alltså ta en kreditupplysning på vem som helst bara för de “känner för det” även om jag inte har någon ambition att bli kund.
Hur skulle det se ut om jag gick in i en H&M butik och helt plötsligt ligger det en kreditupplysning i min brevlåda?
Har du köpt något till betydande värde? Spontant verkar det lite konstigt att Klarna skulle ta kreditupplysningar på egen hand. Däremot kan det ju vara en tjänst som de erbjuder sina kunder. De skulle då alltså ta kreditupplysning för kundens räkning, om du köper något dyrare.
Nej, som jag sa, jag använder inte Klarna.
De kan inte ta en kreditupplysning om jag inte ska använda en kredit.
Jag betalar alltid kontant, ibland med Swish och ibland med debit/kredit/betalkort. Inga kort hos Klarna finns.