Klarna Saldo, hiss eller diss?

Klarna erbjuder nu ett debitkort med 1% ränta på saldot + cashback samt diverse sparformer, allt under insättningsgarantin.

För egen del är jag beredd att testa, men framförallt tror jag mina barn skulle gilla detta mer än det gamla vanliga storbankskortet. Inroparen för dem är nog Flexkontot där sparräntan betalas ut varje månad.

Vad tror ni, är Klarna något på spåret?

1 gillning

Det låter spännande - hur ser villkoren för cashback ut? Få kort idag upplever jag är lika bra som det var förr… :see_no_evil: #gubbe

Du bör ha i bakhuvudet att klarnas kundtjänst är fullständigt värdelös, händer det något som du behöver hjälp med kan det ta ett halvår innan du får svar från en riktig människa.

10 gillningar

Det finns ju många “fintech” bolag som gjort detta i flera år, lite svårt att se hur klarna lyckas då de lanserade tjänsten idag…

Men jag kan säga att de fintech jag använt (Revolt, Curve, mm) har några saker gemensamt

• De har ingen till obefintlig kundtjänst, nu är det ju inte lätt att få prata med en vettig människa hos storbanken, eller besöka någon fysiskt men deras är det ju totalt omöjligt att komma år. Använder inte Klarna med det är ju vad andra säger också, inte ens om du dör verkar det gå att komma åt dina pengar…

• Dessa bolag ändrar spelreglerna utefter vad marknaden gör, och de springer snabbt. Jag hade ett finare kort som helt plötsligt försvann med alla förmåner. Vissa går i konkurs. Fria uttag blev begränsade till 5 osv.

Såklart man kan testa men jag skulle nog inte överföra någon månadslön där.

Jag har sett dom mer som ett alternativ till att ha kontakter hemma (De går ju knappt att använda) - det räddade mina luncher en vecka då det var lite tomt på lönekontot.

Baserat på en artikel i Di idag är räntan något högre ändå. Kanske att den börjar på 1% då.

Det verkar vara hårt kopplat till erbjudanden via deras partners i appen.

Skriver under på detta 100%. När du väl lyckas chatta med en riktig människa och de skapat ett ärende får du efter en tid mejl från någon på deras kundtjänst som inte har läst ärendet eller tagit del av underlaget du skickat in och ber dig göra om hela jobbet igen. Gör man det kan man räkna med att precis samma sak upprepas igen efter några veckor. Jag öppnade ett ärende i april som fick sin lösning nu i måndags…

5 gillningar

Jag har ganska goda erfarenheter av Klarnas kundtjänst men det har å andra sidan inte krävt annat är kontakt via appen. Men det är klart, bra kundservice är värt en del.

Jag instämmer med i stort sett samtliga dubier och funderingar ovan. Det jag kan känna är ett lite tveeggat beteende är just hur snabbt villkoren kan ändras. Å andra sidan är den traditionella gammelbanken så långsam i att svara på marknadsrörelser att man kan tro att den koagulerat. Å andra sidan gillar jag att man utvecklar tjänster men vill inte bli straffad för det. Typ.

Ska bli kul att se vart det tar vägen, Klarna har en del muskler och kan nog vara rätt envisa om de bestämt sig för att bli en seriös bankaktör.

1 gillning

De har redan i princip alla Sveriges vuxna som kunder. De behöver bara locka dem att använda plattformen ännu mer. De strävar efter att kunna leverera även lönekonto i framtiden uppfattar jag från artikeln jag saxade ur. Det är bara inte lätt att nå dit.

Bonusarna i EU blev sämre över en natt när det sattes en gräns på hur stora transaktionsavgifter som får tas. Det är såklart bättre att detta dolda påslaget på allt vi handlar minskat. Gör marknaden mer effektiv. Men utrymmet att dela ut bonusar minskar också.

2 gillningar

Från att ha varit restriktiv med kort “föll” jag för reklamen och har precis skaffat både sparkonto och kort hos Klarna, Jag gjorde detta av flera skäl:

1. jag handlar rätt mycket på nätet och betalar alltid med Klarna faktura där det går - har till och med börjat undvika nätbutiker som inte erbjuder Klarna. Med mitt Flexkonto hos Klarna får jag just nu lite över 3% ränta och kan ta ut pengarna när som helst. Jag tänker i möjligaste mån sätta över lite pengar på det kontot varje månad, och sedan använda dem för att betala mina fakturor direkt i appen istället för via vanliga internetbanken. Under tiden som pengarna ligger där och väntar ger de mer ränta än hos storbanken.

2. Jag har irriterat mig (lite) på att jag inte kan koppla mitt storbanks-kort till Google pay, men det kan jag med Klarnakortet så nu tänker jag testa hur det funkar.

3. Man kan välja hur man vill betala sina kortköp: Månadsfaktura som för ett klassiskt kreditkort, eller direkt via koppling till annan banks konto (t.ex.lönekontot), eller en kombination av dessa där småbelopp dras direkt medan stora köp hamnar på månadsfakturan. Vet i dagsläget inte om jag kommer att utnyttja direktbetalning men jag ska utvärdera ett tag. Värt att notera är att man alltid får en notis i telefonen när man använt sitt Klarnakort, så risken med koppling till bankkonto känns inte överhängande.

Cashback gäller vissa nätbutiker som du handlar i genom appen. Men den typen av lösning finns det andra banker som också har. Jag har inga illusioner om att cashback ska göra mig rikare.

Edit: Saldokontot har ett clearingnummer och kontonummer som alla svenska bankkonton. Inga utlandsöverföringar alltså (som med Revolut?). Jag testade en överföring från min storbank idag under eftermiddagen. Den dök upp på Klarnakontot efter ett par timmar. Det tyckte jag var smidigt.

3 gillningar