Kan man lita på nischbanker och sätta sina pengar på deras konto med insättningsgaranti?

Under 1 år behöver jag spara en större summa för ett senare husköp. Finns det något särskilt man behöver se upp med hos nischbanker som har insättningsgaranti?
Jag tänker att om banken kursar innan mitt husköp, hur lång tid tar det innan man får ut pengarna från staten?
Jag har tittat på Collector bank, Qliro, Aros som i dagsläget ger bästa sparränta.
Tusen tack i förhand för goda råd, så att jag inte bränner mitt husköp!
Lena

Hej,

Ersättningen från insättningsgarantin kommer att betalas ut inom 7 arbetsdagar från den dag företaget gått i konkurs , eller Finansinspektionen beslutat att garantin ska tas i anspråk.

Här finns det väl två saker som kan gå fel; företaget kan hamna i ett “nästan”-konkursläge där de inte betalar ut men samtidigt inte formellt gått i konkurs. Tänk bolag som går in i rekonstruktion och/eller bolag som SAS som trots reglerna (och lag!) inte betalar ut i tid (om än att SAS inte är en bank, men du förstår nog vad jag menar). Och händer detta samtidigt som Finansinspektionen samtidigt är sega på beslut kan det ju ta extra tid. Men HappyCase™ är alltså 7 dagar från konkursdagen. Det är sällan ett HappyCase™ när en bank går i konkurs dock.

En ytterligare sak att tänka på, som dock är oberoende av vilken bank du väljer, är att insättningsgarantin är bara upp till 950 000kr (BREAKING: 1 050 000kr efter årsskiftet pga s.k. icke-inflationen och valutaförändringar).

Beroende på belopp alternativt om du vill ha både hängslen och livrem kan du ju dela upp beloppet på 2-3 banker. Om tre banker går i konkurs samtidigt är det nog jobbig stämning i samhället i övrigt och dessa pengar kanske inte är ditt största problem just då.

2 gillningar

Risken att Avanza eller Nordnet skulle komma på obestånd är i princip noll. De banker som du nämner ovan skulle jag inte satsa på. Detta på grund av de orsaker som anges i föregående svar.

1 gillning

Jag skulle rekommendera att du placerar pengarna på SBAB:s sparkonto. Lägre ränta än de mest extrema nischbankerna, men statens bank lär inte blåsa dig på dina pengar. Jag har mina “säkra” sparpengar där och det känns väldigt bra.

Tack för svar. Hade liknande tankar och bra att få det bekräftat!
Lena

Tack för svar och tips!
Lena

Tack för tipset. Min nuvarande bank har liknande ränta, så då kan de stå kvar där.
Lena

Håller med alla föregående talare. Vill dock bara flagga för att Avanzas Sparkonto+ kör ju många gånger via t.ex. Collector. Så ibland får man titta noggrant vem som står bakom Avanza Sparkontot.

PS. @Erik - älskar din formulering HappyCase™ :joy: DS.

Ja, jag noterade det också. Avanza ger sämre ränta än deras samarbetspartners och då kan man lika gärna använda dem direkt.
Skulle du säga att man kan lita på tex Collector och Avanzas andra samarbetspartners? Är det själva garanten, tro?
Lena

Ojdå, det var väldigt vilken dålig uppfattning det var om nischbanker här. Kan ge mina egna erfarenheter:

1. Hade en isländsk nischbank med insättningsgaranti från svenska staten under finanskrisen 2008 med ca 5-6% ränta (det var tider det :wink: ). Banken gick i konkurs under krisen. Jag fick tillbaka alla pengarna från svenska staten efter några veckor.

2. Därefter började jag använda marginalen som jag använt i över 10 år och har bankkort via och betalar räkningar osv. En rörlig ränta på 0.65% eller 0.8% om man binder i tre månader.

3. Har använt ett par andra nischbanker: Erik Penser bank 2 år, Hoist Spar 1 år och än så länge har det gått bra.

I och med att Klarna har gett möjlighet till 0.9% ränta så tänkte jag börja använda dem dock. Känns som ett stabilt och säkert företag.

Men lite orolig blir man varje gång man testar en ny bank så jag förstår motståndet.

1 gillning

Använt:

Nordiska
Sevenday
Aros
Qliro
Santander
Hoist
Bluestep
GCC
Collector
Erik Penser

Inga som helst problem med någon av dem

Jag har aldrig haft någon positiv upplevelse med Klarna. Jag skulle inte kalla dem seriösa, snarare tvärtom. Deras mål är att samla in förseningsavgifter. Jag undviker dem efter bästa förmåga. När det gäller Marginalen så har jag ett par bekanta som jobbat där och deras historier får mig inte heller att vilja gynna deras verksamhet. Jag känner ingen som jobbat på SBAB dock så där får pengarna vara kvar.

2 gillningar

Intressant, min upplevelse är precis tvärtom. Kan jag välja klarna för faktura alternativ så gör jag det och har aldrig upplevt problem. Har till och med fått hjälp av klarna när jag fick en felaktig produkt skickad till mig med att få uppskov med att betala fakturan tills tvisten var löst.

Intressant, kan du återge lite av de historier de berättat? Ofta brukar man inte ha så mycket gott att säga om en arbetsgivare man lämnat bakom sig.

En gedigen lista. Varför har du hoppat så mycket mellan olika? Jagat högst avkastning eller finns det annan orsak som att sprida riskerna?

Min känsla är att om ett institut är registrerad att ha insättningsgaranti så är det ganska höga krav från finansinspektionen att ha koll på transaktionerna. Tror det ska mycket till att slingra sig runt detta faktiskt. Någon som har insikt i hur säkert man kan lita på insättningsgarantin när det gäller bedrägerier och dylikt?

Främst avkastning på fasta perioder där det periodvis kan vara lite större skillnad. I alla fall värt besväret.
Rörliga inlåningsräntor mellan nischbankerna skiljer i regel bara 0,05-0,1% på de som ligger högst för närvarande.
Just nu har jag buffert på Sevenday och bundet målsparande på Qliro.

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne:Undersökning: Gillar du Klarna?

Jag googlade själv lite på Klarna och vad de har fått för recensioner och kollade min egen historik. Jag har 16 köp via klarna, har aldrig fått någon påminnelseavgift och en gång fick jag en felaktig vara och då hade jag möjlighet att skjuta upp betalningen mot Klarna.

Argumentet att de bara är ute efter påminnelseavgifter låter lite grann i mina öron som att man kör för fort och får böter och anklagar polisen för att de bara vill skinna en på pengar. Däremot så var det några butiksägare som hade lite allvarligare anklagelser som inte lät så bra. Såg nu att de dessutom sänkt räntan så jag kommer nog inte använda mig av dem för mina sparpengar men jag kommer glatt fortsätta betala mina fakturor via klarna.

Marginalen kommer jag också fortsätta använda, tror många banker gör tveksamheter. Ta till exempel Swedank som ju till och med blev fällda, men de flesta banker använder sig ju av rådgivare som skinnar sina kunder i form av höga avgifter.

Dock kommer jag börja föra över pengar till Erik Penser bank 6 månader fast eftersom det har en ränta på 1.1% och 6 månader är en rimlig tid.

http://blog.svd.se/neurathsbors/2014/04/07/klarna-backar-betalar-tillbaka-avgifter-till-kunder/

Vi kommer nog inte så mycket längre i den här frågan. Dock så är ju länken du delade ett utskick från deras kommunikationsavdelning medans länken jag skickade är en journalistisk granskning. Hur som helst så tycker jag åtminstone att de har en snygg logga.

Har kört Nordax i några år och varit nöjd. Bra ränta och banken har funnits i några år.