Jag har en hel del pengar på Klarnas sparkonto. Är det klokt att flytta pengarna därifrån? Finns det risker med att ha pengarna kvar på Klarnas sparkonto?
Pengarna är säkrade i och med insättningsgarantin. Men jag själv valde att flytta mitt buffertkonto i dagarna därifrån, för om det skulle hända något dåligt snabbt, så vill inte jag riskera att pengarna inte kan nås under en övergångsperiod.
Som jag förstått det så tas ansvaret för mina pengar på Klarnas konto över av en annan instans, om det värsta skulle hända, och att lösa logistiken kring övergången kan troligen ta en stund. Så jag valde att flytta pengarna, just för att min buffert vill jag alltid kunna nå. Kanske lite extra mycket den kommande vintern.
Men pengarna har som sagt insättningsgaranti, så försvinner gör de inte, oavsett vad som händer med Klarna.
Insättningsgaranti Ja (upp till en miljon).
Risk JA.
Rör det sig om mycket pengar så hade jag flyttat. Men om det relativt är lite pengar för dig kan du låta dom ligga kvar.
Och det är faktiskt inte omöjligt att det blir tjafs om garantin, om den gäller eller inte och det dröjer länge tills pengarna kommer (om ens alls). Har klarna strulat med avgifter till staten, ljugit om konton etc. vet man inte vad som kan hända.
Finns det en pott för insättningsgarantin? Hur mycket är den budgeterad för? Om jag förstår rätt från Historik om insättningsgarantin - Riksgälden.se så har det historiskt bara använts för drygt 2000 kunder. Jag gissar att Klarna har många fler än så som använder sparkonto, och det är ju ingenting jämfört med hur många kunder större aktörer har.
Dvs, är risken större när en “större” aktörer som Klarna blöder pengar, jämfört med en mindre aktör med bara några hundra kunder? Eller är potten obegränsad för insättningsgarantin, och att staten bara printar nya pengar vid behov?
”Det som räddat Klarna är dock att bolaget kunnat låna mer pengar av småsparare i Sverige och Tyskland via sina sparkonton där bolaget erbjuder en ränta på 1 procent och uppåt.
Under första halvåret växte Klarnas inlåning med hela 86 procent till 67 miljarder kronor.”
Personligen så har jag svårt att gissa hur de skulle lösa det och hur lång tid det kan ta. Men vore intressant att få svar kring.
Ps/ Hur gör man en vettig citatruta från en extern textkälla? /Ds
Nej, detta är ett EU-direktiv. Du kan vara lugn i detta avseendet. Om det blir " skarpt läge" så vet däremot ingen om det kommer att ta en månad eller ett år eller någonting annat innan man får sina pengar.
För övrigt, fullkomligt sanslöst att Svenska staten tagit en så stor risk.
Frågan är dock om insättargarantin skulle getts till företaget över huvudtaget. Staten ger ju inte garanti till vilka obskyra bolag som helst. Beslutet att ge insättargaranti till Klarna känns minst diskuutabel.
Det ges inte ut någon insättningsgaranti utan den följer med tillståndet som bank eller kreditmarknadsbolag. Den bedömningen är normalt väldigt strikt (det är därför bolag med tillstånd är värda en hel del även om dom går med förlust). Men samtidigt var t.ex. Allra nära att få sitt tillstånd precis innan det stora raset…
Hur lång tid det tar är nog omöjligt att säga i förväg, men man får nog räkna med att det kan ta sin lilla tid eftersom det väl handlar om att bestämma värdet på bolagets tillgångar först och sen se vad “mellanskillnaden” blir. Men syftet är väl att säkra tilltron till det monetära systemet så det finns väl ett intresse även från staten att skynda på det hela lite.
De som omfattas av insättningsgarantin ska ha systemstöd för att skicka en fil med kontohavare och deras innestående medel till Riksgälden.
Men hur allt detta sen fungerar i praktiken är väl mer oklart då detta väl händer rätt sällan, jag har för mig att senaste gången det hände i Sverige var Actas konkurs och det var innan nuvarande system kom på plats. Personalen lär väl dessutom överge skeppet rätt snabbt om dom är eftertraktade samtidigt som dom vet att dom inte lär få lön längre…
Mycket skriverier om klarna just nu. Jag är lite av en konspirationsteoretiker och undrar lite smått vad och vilka som ligger bakom. Men det kan ju vara någon enklare förklaring förstås. Storhetsvansinne och dålig management?