Reell risk sparkonto Klarna?

Hej!

Givet klarnas finansiella läge, är det rimligt att flytta sina pengar från deras sparkonto (med insättningsgaranti) till en annan bank, eller nojar man bara?

Har i dagsläget sparat alla pengar jag ska ha till framtida husköp där. (Inte mer än vad som täcks av insättningsgarantin).

Finns det risker trots insättningsgarantin?

1 gillning

Det är ju väldigt liten nedsida att sätta över pengarna någon annanstans. Kalla mig paranoid men även om sannolikheten är liten att något skiter sig på riktigt så är det ju väldigt lätt att bara flytta pengarna “just in case”

2 gillningar

Det gör det säkert. En del menar att insättningsgarantin bara är ett luftslott. Skulle defintivt flytta pengarna.

Berätta mer.

1 gillning

Jag tror inte risken är att insättningsgarantin inte fungerar (om den inte gör det så har vi helt andra problem i min mening dvs systemet har kraschat och staten reder inte ut det när många banker gått i putten) däremot kan problemet vara tidsfördröjningen. Om Klarna konkar så ska det ta Max 6 v innan man får pengarna från staten. Men vi vet ju alla att saker kan ta längre tid än tänkt.

Alltså om du vill vara så säker på att du har pengarna tillgängliga den dagen ideal boendet dyker upp så sätt dem på din huvudbank därifrån du kommer att göra köpet. Du offrar sannolikt räntan tyvärr.

Jag hade en liknande situation men torrt krut som stod på Avanza Sparkonto+Klarna och jag flyttade dem till Collector i förhoppningen att de kanske är stabilare. Torrt krut ska ju vara tillgängligt och inte om 6 veckor tänkte jag :slight_smile:

4 gillningar

Tack för era svar. Jag vill helst ha sparräntan kvar, vilka seriösa skulle ni då rekommendera?

Sbab som är statliga och erbjuder 1,25% kanske?

Eller vill du binda så Handelsbanken som har bra räntor på 1-3 år?

Handelsbanken är väl enda banken som inte behövt räddas av staten vid kriserna förr och nyss.