Klarna - gör detta dig mer eller mindre positiv till dom som företag?

Jag fick tidigare upp en annons sponsrad av Klarna i min LinkedIn feed angående ett initiativ dom startat:

Deras positionering av initiativet är att ge konsumenter mer fakta om konsumentlån, och det verkar ju bra, eller hur? Så här skriver dom:

Svenska konsumenters möjligheter att få låna snabba och stora pengar rakt in på kontot är oändliga. Slutmålet för kreditgivarna är att sedan “samla dina dyra lån”, med ett ännu dyrare blancolån med oöverskådlig amorteringstid. Det här är en mångmiljardbubbla. Och den kommer att spricka.

Trots det har debatten om konsumtionslån pekat ut e-handeln som drivande bakom den ökade skuldsättningen i Sverige. Det är naivt, och ju förr politiker, media, myndigheter och konsumenter inser det, desto större chans har vi att tillsammans hitta rätt lösningar.

Här kommer vi lyfta fler perspektiv och bidra till ökad kunskap, både om branschen och om oss själva. Vi börjar med att ge en inblick i vår egen data.

So far so good. När man sedan läser lite mer får i alla fall jag mer känslan om att det handlar om att säga att det är bankernas fel att läget är som det är, att det inte har något alls med att göra att folk mer och mer väljer avbetalningsköp via t ex Klarna. Allt är med andra ord andras fel. Man säger sedan att Klarna är den enda banken som har konsumenternas förtroende, något som dom sedan snabbt motbevisar med sin egen bild (t ex Avanza, Länsförsäkringar, SBAB och SHB har alla bättre eller lika bra förtroende - bara det att dom inte highlightat alla banker i grafen).

Vad tycker ni? Jag personligen tycker att dylika initiativ får exakt motsatt effekt; det känns fejkat och “slippery”. Ser inte folk igenom det, eller är det jag som är biased och missnöjet med de traditionella bankerna är så stort att detta ökar förtroendet för Klarna?

2 gillningar

Jag har en bild av Klarna som ett företag som definitivt bidrar till problemen med skuldsättning och jag avskyr att de alltid poppar upp som förstaalternativ och att de glatt letar upp mina uppgifter baserat på telefonnummer etc. Jag betalar alltid med kreditkort och ber Klarna flyga och fara…

Med det sagt så tror jag att alla dessa “uppstickare” uppfattas som mer renhåriga och smidiga av den stora massan för att de uppfattas “stick it to the man” i förhållande till storbankerna. Jag förstår detta. Men att Klarna försöker svära sig fria från inblandning är bara larvigt. “Delbetala med Klarna” är ju närmast ett meme i dagens postordervärld.

7 gillningar

Jag gillar personligen Klarna och använder det när jag kan. Mycket smidigt och bra betalningsupplägg samt erbjuder bra skydd för oss konsumenter.

4 gillningar

Har enbart dåliga erfarenheter av Klarna. Två gånger fick jag betalningspåminnelser för fakturor som de påstått att de skickat via e-post. Vare sig jag eller min mailadmin hittade minsta spår av att de någonsin hade skickat några fakturor. Däremot vägrade de dra tillbaka påminnelseavgiften, personen jag pratade med på kundtjänst hävdade att denne inte hade befogenhet att göra detta… redan här såg jag en lång Kafka-process framför mig om jag ville ha tillbaka mina 50 kr

Påminnelsemailen lyckades av någon märkligt anledning hitta fram…

Betalar numera alltid med kreditkort, även om det känns bättre att betala först när varan finns i mitt ägo, vilket var möjligt med just klarna faktura.

/H

1 gillning

Alla ska vara uppstickare och inte alls en bank. Fast de är en bank på pappret, bara inte i marknadsföringen.

Klarnas hela affärside är ju att styra in konsumenter i kostsamma delbetalningar, vad de sen väljer att kalla det eller hur mycket sånt här reklambrus de producerar är egalt.

Eftersom klarna erbjuder köp mot kredit har de ett gäng skyldigheter gentemot dig enligt konsumentkreditlagen, sen är de väldigt duktiga på att sälja in det som att det är en tjänst de bjuder på, men du har samma skydd med t ex ett kreditkort.

6 gillningar

Vi har haft flera kunder som berättat att Klarna (vi själva använder oss av konkurrent) inte skickar ut fakturor för att kunna ta ut så många påminnelseavgifter som möjligt… Om det är sant eller inte vet jag inte… Själv har jag aldrig gillat Klarna överhuvudtaget, får en “dålig” känsla varje gång jag hör namnet.

De skickar ut ett mail med en länk där du kan logga in och titta på fakturan. Så det är ju lätt att man missar eller att det hamnar i skräpposten eller liknande.

Klarna ville inte att jag har bara 100 % företag som kunder, fick inte använda deras API i min gamla webshop.
Dom vill bara ha privatpersoner som kunder, där dom kan lura in dem att köpa på kredit istället för kontant, stor varningsflagga för deras affärsmetodik.
Jag undviker Klarna.

Tömde mitt sparkonto hos dem. Landar på Avanza.

Får se hur jag gör med Klarnakortet, inte behövt använda det än, använder däremot klarna för onlineköp vilket jag är mycket nöjd med.

Kör på tillsvidare med viss varsamhet och ögonen öppna för konstigheter.

Jag fattar inte varför man inte kopplar sitt klarna konto mot sitt vanliga bankkonto, det går då inte att missa en betalning… Jag använder alltid klarna via Apple Pay och det dras automatiskt från bankkontot, förmodligen det enklaste jag varit med om…

1 gillning

Använder alltid Klarna för mina köp om det går. Har säkert använt dem minst 20 gånger för diverse olika produkter, aldrig något problem. Har till och med haft en vara som var felaktig och då kunde man lätt logga in på Klarna och då håller de fakturan tills tvisten är löst.

Märkligt att så många andra har problem…

2 gillningar

Klarna säger ju det själva här, den bästa kunden är den som inte betalar direkt utan den som får påminnelseavgifter.

De är grymma på att tjäna pengar, men de kan väl kanske inte anses ha kundens bästa i fokus.

1 gillning

I sådana lägen givet att du inte kunde förvänta dig fakturan (den ursprungliga), använd din makt och bestrid betalningsansvar för påminnelseavgiften.

Även om Klarna då skickar till inkasso eller kronofogden så bestrid även det med hänvisning att de inte redovisat något ursprungligt krav på pengar. Därmed måste Klarna bevisa betalningsansvar, annars ramlar ansvaret på dig.

Tyvärr är det dock så jäkligt att de i praktiken inte behöver skicka fakturan (den första) givet att du har ingått ett avtal nånstans som innebär att du ska betala och du kunde förvänta dig fakturan typ. Så det är inte säkert du kan bestrida och komma undan.

Jag hag bestridit helt löjligt låga belopp när jag har fått felaktiga fakturor, bara för att se till att det som är avtalat är det som ska gälla. Ju fler klagomål och diskussioner på felaktiga belopp som bestrids desto mindre saltade fakturor får andra kunder.

Tror jag fick nytt rekord för några månader sen på 2 kr i bestridandet. Helt meningslöst belopp, men ett stort kommunalt bolag med automatiserade processer, det ska inte kunna bli sånna fel då. Även det omvända har jag gjort, påpekat när ett företag fakturerat för lite.

Jag har ingen åsikt om Klarna har sina kunders bästa i åtanke eller inte. Precis som de flesta företag tror jag prioritet nummer ett är att tjäna pengar. Detta skiljer inte klarna från andra banker som har rådgivare som ger “råd” att placera pengar i bankens egna fonder med höga avgifter. Hela finansbranchen är lite smått oetisk i mina ögon, om Klarna är bättre eller sämre än alla andra vet jag inte. Men deras produkt har funkat felfritt för mig under de 20+ gånger jag använt systemet.

Spontant kan jag ibland dock känna att man har ett visst eget ansvar också. Det går att logga in på Klarna och kolla status för sina fakturor. Normalt sett får man ju en faktura från Klarna rätt snabbt efter ett köp och bör fundera på varför man inte får det om så är fallet. Bestrida fakturor har jag också gjort ibland, men oftast brukar det inte behövas.

2 gillningar

Hah bra konspirationsteori. Själv tror jag att folk är dåliga att läsa mail, och att de är inkapabla att läsa spräpposten.

3 gillningar

Jag använder Klarna ibland, mest för att det är smidigt. Man slipper ta fram och knappa in kortuppgifter (jag vet hur otroligt slappt det låter :grinning_face_with_smiling_eyes:) och att man kan betala efter att man fått varan.

Särskilt när man köper något av mindre kända företag, så känns det bra att kunna betala i efterhand. Men som någon skrev, så har man väl samma skydd med ett kreditkort egentligen.

Jag har hittills aldrig haft några problem, men så är jag också noga med att inte glömma av att betala i tid. Så fort jag fått varan och konstaterat att den verkar ok, så betalar jag direkt via Klarnas app.

Håller dock med om att Klarna är ett av dom många företag som gladeligen slår mynt av människors svagheter och när Klarna försöker framställa sig själva som folkets förkämpar blir det smått parodiskt (LF är ingen bank enligt Klarna?)

Tror ändå att lagstiftning är vägen framåt när det gäller att sätta stopp för fula metoder och ockerräntor. Konsument-bojkott kan också få effekt, men ibland när man ratar ett företag till förmån för ett annat, så kommer det fram senare att båda företagen kört med lika fula knep. Poängen är att som konsument är det inte alltid så lätt att göra det moraliskt riktiga valet. Bättre att lagstifta på ett sätt som gör att alla måste köra med fair play så långt det är möjligt.

1 gillning