Varning för Klarna sparkonto?

Är det fler än jag som inte får tillbaka det man satt in på sparkontot hos Klarna?

Jag öppnade ett fasträntekonto som planenligt efter ett år löpte ut och kapitalet flyttades automatiskt till ett Klarna Flex konto. Där har pengarna fastnat i drygt två veckor.

Appen och tjänsten vill att man anger ett mottagarkonto till den bank man vill flytta pengarna till, inget konstigt mer än att de vill ha tre dagar på sig att verifiera kontot.

När tre dagar gått och det fortfarande inte går att ta ut pengar så börjar Cirkus Klarna.

Jag har lagt timmar och dagar på att försöka förklara för supporten att Klarna också är en bank och att de har en tjänst för inlåning. Det slutar ofta i att ”lägger en notis till en handläggare, de hör av sig om några dagar”. Några dagar!!? Kan man ringa dessa handläggare? Nej de använde bara mail. Kan jag maila dem? Nej de mailar dig.

Efter några dagar (5) kommer det ett mail där handläggaren ber mig testa att flytta en siffra från kontonumret till clearingnumret. Ehhh… Handelsbanken har haft 4 siffror sen förra sekelskiftet. Och varför ska jag användartesta Klarnas tjänster, det borde väl de göra?

Givetvis funkade inte det testet och nu tar det väl 5 dagar till innan jag hör av dem.

Är det inkompetens? Är det ett sätt att köpa tid? Vad tror ni händer? Nån som löst detta snabbare?

6 gillningar

Trist att du skall ha besvär. Själv fungerar det smooth för mig.

2 gillningar

Jag har heller inte upplevt några problem, varken med uttag eller de gånger jag har haft kontakt med kundtjänst.

Har du möjlighet att ange ett annat konto, exempelvis depå hos Avanza & sedan flytta pengarna vidare därefter?

Ja, deras frontline kundservice är klappkass. De fattar ingenting (eller spelar dumma), allt “kvalificerat” läggs till “handläggare”. Faktiskt, när jag en gång kämpat i ett ärende i veckor så tog en handläggare tag i ärendet till slut och hon svarade snabbt på mejl och följdfrågor. Den där j-a slussen för att komma igenom bryter fan ner en fullständigt.

Oj, inte förvånad. Har haft problem med Klarna vad det gäller köp. Bara för att jag vart utsatt för bedrägeri försök för något årsedan och har därmed spärrat mig för kreditupplysningar. Försökte reda ut detta med dom och var helt omöjligt. Men var tidigare intresserad av att spara där min fick den känslan att här är det nåt som inte funkar, så nu kör jag Landshypotek. Klarnas medarbetare är som robotar som inte verkar vilja, kunna, eller ha mandat att fixa något!! Stor varning för dom. Även fall finns insättnings garanti så finns bättre ställen. Blir inte förvånad om de blir stora problem med dom. Typ av med tillstånd eller i värstafall obestånd.

1 gillning

Jag jobbade på Klarnas kundservice och kan svara på varför det ibland känns som att man får lite konstiga svar. Den första och mest självklara anledning är därför att du inte pratar med en anställd på Klarna, eftersom att de outsourcar sin kundtjänst till ett annat företag. Detta kanske låter lite konstigt om man inte är medveten om detta, men det är ganska vanligt för stora företag. Samma företag som jag jobbade för skötte till exempel också kundtjänst åt Amazon, Boxer, Svenska dagbladet, Tradera, Synsam, Coca-cola, Hyundai, och hundratals fler företag. Som en liten sidenote så är det inte heller självklart att den du pratar med sitter i Sverige, även om du ringer till ett svenskt företag och de pratar svenska. När jag jobbade för Boxers kundtjänst genom samma företag så satt jag på ett kontor i Kreta och hade det mysigt.

Det är mest studenter eller andra ungdomar som kommer till denna typen av tjänst, och vi får den mest basala träningen för att kunna hantera 90% av de vanligaste ärenden, såsom att förlänga förfallodatumet på en faktura, registrera att varorna är skickade i retur, osv. Resten av ärendena felanmäls.

Hur man felanmäler kan variera från företag till företag, och Klarna var speciellt kassa på att tillåta vårt företag någon sorts kontroll, insyn eller autonomi. När jag jobbade på Boxer så hade jag ganska många verktyg för att effektivt kunna hjälpa kunden, och i de fallen då jag inte kunde hjälpa dem så kunde jag skicka ärendet till second line support som direkt tog över samtalet och hjälpte kunden vidare, vilket var väldigt smidigt. På Klarna så behövde jag dock skicka vidare till second line som sedan tar kontakt med kunden, men bara genom mail eller via appen.

En sak som gör det ännu värre är att vi oftast inte har möjlighet att erbjuda en lösning eller förklara varför företaget har en viss typ av rutin, men vi har samtidigt inte möjlighet att erkänna att vi inte vet varför saker är på ett visst sätt och vi måste låta självsäkra för att uppnå god kundnöjdhet. Så om en kund frågade varför man till exempel inte kan betala av ett visst köp på deras delbetalningsfaktura så behöver vi vara jävligt kvicka på att komma på någon lögn som låter bra och förtroendegivande. På så sätt så blir kunden temporärt nöjd, och vi får bra KPI:er i slutet av samtalet, vilket är det som vi bedöms på. Sedan om det faktiskt löste problemet är en annan femma. Oftast sitter man bara och ber om att man inte får samma kund igen. Om det mot förmodan händer så kan man dock oftast skylla på tekniskt fel och skicka vidare till second line, sedan upprepar man detta så många gånger som det krävs.

Vad gäller Klarnas sparkonto så är det speciellt illa. Förutsatt att de inte har ändrat någonting sedan jag slutade så är det så att vi faktiskt inte kan se kundernas sparkonto eller göra några typer av åtgärder på kontot. Ofta vet vi inte vet ens hur det ser ut om vi inte använde det själva.

Det var lite besvärligt att försöka svara på frågor när man inte hade en susning om vad kunden frågade om eller vad de såg framför sig. Även om de bara frågade en enkel fråga, såsom vad för siffror deras kontonummer slutade på, så var mer eller mindre den bästa bortförklaringen man kunde komma på “Öhhhh… Nämen, det kan vi tyvärr inte svara på på grund av säkerhetsskäl. Men ähhhh… du ser annars ditt kontonummer på din profil… Eller? Nähä, du kan inte det? Jaha, nämen gud vad konstigt. Det borde du kunna göra. Det måste vara ett tekniskt fel. Jag felanmäler det så kommer våra tekniker se till att lösa det inom 1-2 arbetsdagar.” (jag felanmälde inte det.)

Så var inte alldeles för hård mot kundtjänstarbetarna. Oftast så gör de så gott de kan med de väldigt, väldigt, väldigt begränsade resurserna som de har. Det är Klarna i detta fallet som knappt ger deras B2B kundserviceföretag tillräckligt med insyn och kontroll för att de ska kunna ge tillräckligt god service. Sedan så förmodar jag att de har sina egna anledningar till detta. Speciellt i egenskap som bank så finns det kanske begränsningar i vilken typ av information de får dela med sig av till andra företag.

27 gillningar

Egentligen borde man inte ta ett jobb med de förutsättningarna men jag förstår att inte alla har möjlighet att avstå från ett möjligt jobb.

1 gillning

Mina två korta kommentarer:

1. Jag skyr Klarna vid varje möjligt tillfälle. Jag gillar inte dem och deras affärsidé.
  2. Jag är alltid tydlig med okunnig kundtjänstpersonal att jag inte är arg på dem.

Det var nog allt i ämnet. :slight_smile:

10 gillningar

Just det, kanske kan erbjuda en praktisk lösning också för att få ärenden lösta så snabbt som möjligt. Låtsas att vara upprörd (eller så kan du vara genuint upprörd, det funkar också) och hota om att gå ut i media. Det är det värsta de vet. Det finns oftast speciella rutiner för att rapportera sådana ärenden, och de har högst prioritet. Detta borde fungera för mer eller mindre alla typer av företag.

Tack för att delge oss ditt perspektiv från insidan. Det är ett verkligen ett otacksamt jobb att utföra. Därför jag också försöker få den jag prata med förstå att det är inte dem min frustration riktas åt, utan deras överordnade eller det bolag som anlitat dem.

Jag kan intyga att det fungerar universellt. Vill inte vara en besvärlig kund, så jag kollar med den jag pratar om den ärligt kan lösa mitt ärende eller ej. Är svaret nej så ber jag den koppla mig vidare till någon som kan så att alla kan använda sin tid bäst möjligt.

1 gillning

Tack för förtydligandet.
Jag har Klarna, men endast deras vanliga kredikortslösning. Det har än så länge fungerat bra. Men vid de tillfällen jag har varit nödgad att kontakta supporten (ex hittades inte en av mina bankkonton) så var svaret extremt klandervärt. Nu vet jag varför. Har man inte inte utbildningen som krävs, så blir det galet. Men - Klarna är en bank så de borde ha kunnigt folk. Att endast kunna chatta med en banksupport ser tvivelaktigt ut.
Jag kommer skippa Klarna från nyåret, ty det känns som om företaget gungar rejält. (Nä, mina besparingar är inte hos dem - men ändå).

Gott Slut & Gott Nytt År.

Tack alla ni som vädrat era erfarenheter, det känns skönt att inte vara ensam när det stormar.

Lite återkoppling:
Problemet är löst, jag har fått ut pengarna från Klarna. Eftersom det var rätt mycket pengar och de skulle till ett bostadsköp ett visst datum så blev läget tillslut ganska akut.

Jag ringde supporten flera gånger om dagen och vissa samtal höll jag igång mer än en timme för att försöka komma igenom ”slussen” och för att få prata med nån som kanske jobbade på mitt ärende. Men det var HELT omöjligt att komma vidare. De hade så många bortförklaringar att det till slut blev komiskt; sladden på headset räcker inte, vi kan tekniskt inte koppla vidare samtal, mm

Tillslut blev jag desperat och började googla ett personnamn som en handläggare hade signerat med i ett av mailen. Via insta, fb, linkedin och hitta.se kunde jag hitta ett privat telefonnummer och ringa personen. Jag är inte stolt över det, men ett bostadsköp stod på spel.

30 min efter att jag ringt hen privat fick jag veta att pengarna skulle vara tillgängliga dagen efter. 3 veckors frustration löstes på 30 min…

Klarna funkar toppen för betalningar på nätet, men som bank för inlåning är de katastrofala.

11 gillningar

Ett tips för de som läser det här. Prova alltid att göra en insättning och ett uttag från så kallade Flex-konton innan man sätter in hela beloppet. Om jag inte minns fel så kan man göra en överföring från Klarna Flex till fasträntekonto så att man använder det initialt.

Jag kör personligen Marginalen och de har inte alltid högst ränta men tillräckligt hög kombinerat med andra fördelar. Jag gillar dem skarpt!

4 gillningar

Jag har Klarna sparkonto flex obunden ränta 2% det tycker jag är bra.

Jag har inte märkt några problem varken med att ta sätta in pengar eller ta ut. Jag har ett stort kapital där som jag kommer ta ut längre fram men jag utgår ifrån att det ska gå bra.

Det har gått bra att sätta in större belopp och ta ut mindre belopp :slight_smile: vet dock inte om det tar längre tid att ta ut pengar vid större belopp.

Ibland förstår jag inte heller, ibland kommer pengarna nästa dag eller samma dag och ibland tar det några dagar.

Har gjort det som första grej på Klarna, ersättaren Landshypotek och andra nischbanker – satt in en krona och tagit ut den.

Då vet jag att kontouppgifterna för insättning och uttag är korrekta, vilken tid det tar och att det går utan problem. Fasar för scenariot som trådstartaren beskriver.

Jag plockade nyligen ut 50k från mitt Klarna Flex-konto. Begärde uttag på kvällen och hade pengarna på förmiddagen på mitt bankkonto. Inga problem för mig.

1 gillning

Jag har varit sparkund i många år och det har fungerat relative ok för än nu. Jag tror att de har en petig IT chef som är ivrig att övertala ledningen om nya lösningar. De har en ny app och dessutom många olika ingångar till sparkonton att man blir tokig. Krångligt och ej kundvänlig look and feel. Ikoner som inte lyser med text på vard de står för. Försökte komma ut på uttag i den nya applikationen, det tog mig mycket tid och irritation innan jag hittade den. Jag kommer att avslutta allt jag har med de.

3 gillningar

Stsrtar ingen ny tråd då mitt ämne är relaterat,
Klarna verkar verkligen inte vilja lämna ifrån sig pengar som inte är deras!

Reklamerade en vara i slutet av januari, allt var klart med reklamationen den 1a feb. Butiken skötte allt super, återbetalning skulle ta 3-4 bankdagar.

Den 12e feb hade jag fortfarande inte fått pengarna, så jag kontaktar butiken som svarar att de gjort återbetalningen till Klarna då köpet gått genom dom.

Loggar in på klarna och ser att det är registrerat som återbetalning på det köpet.

När fortfarande inget har hänt några dagar senare kontaktar jag kundservice. Har kontaktat dem ca 5 ggr sedan dess. Går inte att se tidigare konversationer tyvärr, hade velat ha en sparad logg.
Får konstant svar att “återbetalning kan ta 5 dagar/7dagar/14dagar osv” att tiden redan gått tar de inte in…

Idag kontaktade jag dem igen, alltså minst en månad sedan de erhöll pengarna från butiken. Får då veta att jag måste fylla i ett formulär för återbetalning, och sen vänta ytterligare 14 dagar.
Jag har alltså inte kunnat få den infon innan, och inte kunnat få formuläret innan heller då enligt kundtjänst tar deras processer för återbetalning så här lång tid. Hallå lix. Inte ens på postgirots tid kan det ha tagit så här lång tid.
Får ingen respons på mina krav om ränta pga oskälig väntetid…

Jag skulle meddelat Klarna att de har slut på chanser och att du kommer kontakta ARN. Vill de inte ordna det då, kontakta ARN.

Det står till och med en hjälpguide på Klarnas hemsida.
https://www.klarna.com/se/klagomal/

Jag brukar aldrig ha problem med Klarnas kundtjänst, men betalar å andra sidan nästan alltid med 30 dagars faktura. Så då betalar jag inte om jag ska returnera en vara. Men Klarna verkar vara inkompetenta eller ha problem med ekonomin i ditt fall, båda är väl inte jättebra med tanke på att de vill bli börsnoterade. :see_no_evil:

1 gillning

De rapporterade väl bara för nån dag sen i nyheterna att de kunde eller redan har ersatt flera hundra medarbetare i kundtjänst med AI. Då blir det ju så här. Bra för deras ekonomi, men struligt för oss kunder. Jag tar hellre 0.1% mindre i ränta för att få en riktig bank med riktiga människor.

1 gillning