Klarnas kundtjänst gav mig besked att “ jag begärt att radera mitt konto” , - det har jag aldrig gjort.
Vet någon stegen som krävs för att radera sitt Klarna-konto?
Krävs det verifiering via BankID vid något steg, eller hur kan detta ha skett?
De sa till mig, att jag “kan vara lugn, för det kommer inte att ske eftersom jag har obetalda fakturor”!
Som om det är DET jag oroar mig för, jag oroar mig givetvis för hur detta har gått till!
Jag bad om uppgifterna kring när denna begäran gjorts, på vilket sätt osv, men jag fick igen information, de sa att de inte hade befogenhet på kundtjänst att se någea detaljer!
Jag undrar vafan som hänt!
Några dagar senare fick jag ett mail från Klarna som vill erbjuda mig 500 kronor för “den felaktiga informationen”
Borde de inte betala en ungefärlig summa som det kostar att återhämta sig från ID-kapning?
Vad är rimligt att jag begär för summa och vad hade ni gjort?
Känns helt sjukt att dom bara skulle ha felaktiga uppgifter , kanske vill dom mörka något eftersom begäran av radering av mitt konto inte skulle gått igenom pga aktiva fakturor och försöker släta över händelsen! Jag litar inte ett dugg på Klarna då de tidigare har funnits fakturor i mitt namn med adress till Klarnas kontor, med köp som endast står Klarna och ingen summa på fakturan.
Det har jag försökt få Klarna att förklara, men de har besvarat mina mail med tystnad! De fakturorna har heller inte synts på mina sidor utan blev skickade till mig när jag begärde ut samtliga fakturor över en period.
behöver hjälp med hur jag ska göra och vilken summa som är rimlig att begära!
Jag trodde inte det gick att radera sig från Klarna, givet att deras finstilta för hantering av personuppgifter med stor sannolikhet är olagliga om de skulle prövas i domstol (de anser sig t ex ha rätt att hantera känsliga personuppgifter utan att specifikt fråga). Jag skulle se det som en värdefull tjänst om Klarna raderade alla uppgifter utan att man ens bad dem.
Det är antagligen helt meningslöst att försöka kräva något alls från Klarna. Enda sättet att vinna är att aldrig någonsin handla något alls via deras “tjänster”.
Jag vet inte om jag hade begärt en summa, men hade helt klart polisanmält händelsen. Polisen bör kunna begära ut information från Klarna, i teorin i alla fall.
Är väl en typ av försök till bedrägeri eller dataintrång? Oavsett är det oerhört oroande att någon försöker ändra i ens konton som berör ens privatekonomi.
alltså Klarna är ett företag, jag är en enskild individ. De har meddelat mig att någon gjort en förfrågan att radera mitt konto hos dom.
Det handlar ju om att de vill kompensera mig med 500 kronor utan att de ens vet om jag spärrat hela mitt personnummer, alla bankkonton, kort, betaltjänster, bankID och alla dess tillhörande tjänster där inloggningsmetoden sker via bank id.
Självklart vill jag veta om den begäran är gjord via bankID, eller hur det skedde.
Vad det kostar att återhämta sig / dvs återupprätta allt efter att ha spärrat allt som en ID-kapning kräver för att se om summan Klarna erbjöd sig ens är i närheten av vad det kostar.
Det är det schablonbeloppet som de borde erbjuda, tycker jag, och en utredning av händelsen. Det är möjligt att det i slutändan blir den summan som detta kostar mig!
Jag vet men dock tror jag endast det är kontot som raderas inte alla uppgifterna, de sparar dom säkerligen.
Jag är inte klar över vad det är för en begäran av att radera kontot dom hävdar att jag gjort. Men dom sa att “i enighet med deras riktlinjer kommer kontot raderas inom 90 dagar från att begäran gjordes. “
hahaha kanske man gjorde , men seriöst det e ju svårt att tänka sig att det skett något misstag så att ingen begäran gjorts utan något blivit fel I systemet, det köper jag alltså inte. inte för 500 spänn iaf =)
Om du får meddelanden om att du har begärt att radera ditt konto hos Klarna utan att själv ha gjort det, kan det vara tecken på ID-stöld eller att någon försöker använda dina personuppgifter. Här är vad du bör göra:
Kontakta Klarna omedelbart och informera dem om att du inte har gjort någon sådan begäran.
Spärra ditt BankID om du misstänker att någon har fått tillgång till det.
Kontakta din bank för att spärra dina konton och kort om du misstänker obehörig användning.
Bestrid eventuella felaktiga krav om du får fakturor eller betalningskrav för något du inte beställt.
Det är mer sannolikt att det är något fel i något av deras system än att någon har ett BankID i ditt namn. Alternativt så har du handlat något via Klarna för tre år sedan och de behöver få ditt godkännande för att ha kvar dina uppgifter och inte fått det, varpå de behöver radera. Jag får mail från banker där jag hade sparkonton förr om att jag behöver uppdatera min kundinformation och skiter i det hela tiden. Jag misstänker jag blir utslängd till slut.
Skicka in en anmälan till Klarnas kundombud så får de gräva lite i vad som hänt. Jag skulle inte utgå från att du kommer få så mycket mer betalt än du fått.
Om jag förstått rätt så har du rätt att få ut alla uppgifter som Klarna har sparat om dig i sina system. Om det är så att dom hävdar att du själv har begärt detta så ska du också ha rätt att få se den begäran.
Hej.
Skadestånd vid felhantering av personuppgifter har legat i områder 2000 - 20000 kr. I det här fallet så hade jag tyckt att någonstans 2000 - 5000 kr hade varit en rimlig ersättning. Jag hade föreslagit 5000 kr istället när Klarna kommer med en snål femhundring.
Man kan begära radering från Klarna men man kan inte få allt raderat. Däremot så kan de nog ta bort kontot men måste spara ekonomisk information. Det kan vara så att någon skickat in en begäran i ditt namn om nu mailet verkligen är från Klarna. Det hade jag dubbelkollat.
Jag hänger inte riktigt med på varför Klarna ska betala dig pengar för att eventuellt någon begärt att radera ditt konto? Om det är ett systemfel (ex som föreslogs ovan att du varit inaktiv länge och då försöker Klarna gallra) eller om någon annan illasinnat begärt det via mail eller dylikt, så förstår jag inte varför det är Klarnas ansvar? Och om det är signerat med ditt bank-id så är det väl inte heller Klarnas ansvar? Det känns som jag missförstår någon viktig bit i det här.
Jag har nu kontaktat Klarna och begärt ut alla uppgifter för att se om det finns någon förklaring där då Klarna ej har gett någon förklaring.
Jag gjorde även anspråk på ett 10x högre belopp än vad Klarna föreslog!
Varför jag gör anspråk på ersättning för deras hantering av mina personuppgifter är för att Klarna var dom som ville kompensera för händelsen, och på grund av att dom verkar anse sig ansvara för händelsen så antar jag att dom har ett ansvar också, och antagligen är skadan värre än vad dom vill få mig att tro. Hoppas som sagt få svar bland uppgifterna jag begärt ut…
Jag kommer skriva I tråden hur detta utvecklar sig!