Sixt skickar faktura efter 3 år

Damp ner ett mail i inboxen idag. Trodde först det var ett bedrägeriförsök men visar sig att det är Sixt som skickat en faktura på nästan 7 tusen för en bil jag hyrde av dem i december 2020. De skriver att mitt kort ”av tekniska skäl inte kunnat debiteras, därför fakturerar de motsvarande belopp”

Har grävt i mailboxen och sett att deras underlag stämmer. Jag tror att det dragits från mitt konto men bytte bank för ett år sedan så kan inte gräva så långt i historiken för att hitta bevis för att jag betalat.

Har de rätt att fakturera över 3 år efteråt?

Sammanfattad tidslinje
2020-12-01 Bokar bilen på Sixt hemsida
2020-12-20 Hämtar ut bilen och debiteras mitt visa-kort
2020-12-27 Bilen lämnas tillbaka
Total tystnad
2023-12-31 Datumet de anger att deras faktura utfärdats
2024-01-05 Jag får fakturan till min mail

Hör mwd gamla banken om du kan få ut transaktionerna för den perioden det rör sig om.

Man har rätt att kräva in en skuld i upp till tio år. En period som dessutom nollställs så fort man gör en påminnelse. Så juridiskt är detta bara en fråga om du redan har betalat eller ej.

2 gillningar

Vill inte minnas att 10 år stämmer, satt i samma läge för något år sedan med en över 3 år gammal veterinärräkning och 3 år är just gränsen för företag att fakturera en privatperson. Jag fick det fysiskt så postade tillbaka alla 6 olika räkningar med texten Bestrids med röd text. Skickade e-post om att de inte har rätt att fakturera samt försökte ringa flera gånger utan att nå den som skickat. Vet ej hur man bestrider en e-postfaktura men det kan du ta reda på lätt. Betala inte, bestrid, ring konsumentombudsman på kommun om du behöver hjälp.

2 gillningar

När jag kollade upp något liknande ett par år sedan så var det tio år som gällde. Det var min tolkning åtminstone

Huh, det var nytt för mig men det verkar stämma.

https://lagen.nu/1981:130#P2S2

Tre år för konsumenter. Då är det bara att bestrida.

Komiskt ändå att de med såpass liten marginal misslyckades med att fakturera inom 3 år. Sixt är rökta i det här fallet oavsett hur det ser ut med tidigare betalning. Men ganska skamlöst att de ändå försöker.

4 gillningar

@inflationssmitarn Varför är det skamlöst att vilja ha betalt för en tjänst även om det gått ett tag?

Eftersom kunden glömt händelsen var den troligen inte dålig heller(dåliga varor och tjänster minns de flesta)

7 gillningar

För att det blir lite av en bluffakturering att försöka kräva in stålar man inte har rätt till. Det omoraliska ligger enligt mig i att mottagaren behöver ha koll på sin rätt för att slippa betala dyrt efter orimligt lång tid och dels för att det ställer till bekymmer för mottagaren som behöver krångla med bestridande och dylikt för att det inte ska bli en långbänk via inkasso o.s.v.

Jag har full förståelse för att saker kan krångla, men att plötsligt komma efter flera år till privatpersoner och försöka kräva in stålar utan ett enda knyst tidigare är inte OK.

1 gillning

Tack för alla svar. Kommer att bestrida fakturan.
Jobbar själv på ett stort företag och vi hade aldrig jagat en privatperson efter så lång tid, särskilt inte om det berodde på bristande rutiner hos oss. OM det var så att pengarna inte drogs är det på dem att de inte ser det tidigare enligt mig.
Men jag känner mig säker på att pengarna drogs från mitt konto. Känner dock att detta kommer göra mig till hoarder, kommer spara varenda kvitto framåt.

3 gillningar

Hoppas allt går bra. Informera gärna här igen.

Påvisar de att de gjort ett nytt försök att dra kortet exempelvis 20210101 ligger deras faktura ännu inom 3års frist tyvärr.

Enligt min erfarenhet är det snarare större företag som alltid är mer "moraliskt hänsynslösa " men juridiskt korrekta för de har större resurser än Oves Bil&Mosaik.

Lycka till :slight_smile:

1 gillning

Lagtexten ovan säger att preskriptionstiden räknas från fodrans tillkomst. Jag är ingen jurist men det går säkert att resonera fram och tillbaka om så skedde när bilen återlämnade (hyresperiodens slut) eller kanske till och med när den hämtades ut (underskrift på hyresavtal), men jag kan inte se att den tiden skulle kunna räknas från ett senare försök att debitera ett kort. Skulle Sixt hävda att deras fodran tillkom den 31/12 2020 och att de således skickade fakturan 31/12 2023 exakt inom 3-årsramen, så tycker jag att man kan påstå att det uppenbarligen är en bakåtdatering då en mailfaktura inte tar 5-6 dagar att komma fram och utöver det den dagen inträffade på en söndag i år.

2 gillningar

Påminner mig om diskussionen jag hade med Svea International för något år sedan. De skickade glatt ett inkassokrav på en 20(!) år gammal tysk skuld. Deras enda referens är ett tyskt litet finansföretag som verkar ägna sig åt att köpa och sälja skulder.
Jag har 8 dagar på mig att betala. Men när jag ställer den enkla frågan vad skulden gäller är det tydligen inte bråttom för det tar veckor innan de återkommer med svaret “vi vet inte”.
Snacka om oseriös verksamhet…

2 gillningar

Har du betalat eller inte?

Haha. På gränsen att skulden varit i D-mark. Under vilken växelkurs du hade fått :joy:

1 gillning

Som jag är lärd räknas det från betalningsdagen Då ingicks avtalet till 100%.
När är en betalningsdag? Förfallodagen utställd på fakturan … men nu var det ett kortköp. Troligen dagen då pengarna dras? Chansar jag på i mitt tänkesätt ovanför.

Tja kollade inte den men gissar att den inte var helt förmånlig. Min betalning kom i form av ett motkrav på dem, krävde ersättning för nedlagd tid, givetvis med 8 dagars betaltid. Efter exakt 8 dagar damp det ner ett brev där de bestred kravet och påpekade att det är olagligt att vidta inkassoåtgärder på en skuld som inte existerar (men vänta nu lite, hur var det nu detta började…?)
Ja jag är en grinig gubbe när någon försöker blåsa mig :slight_smile:

1 gillning

Jag tror inre att du har rätt. Ett par exempel.

Tar man ett lån är aviseringen på lånet preskriptionsavbrytande. Annars kunde ju folk ta upp lån och hålla sig undan i tre alternativt tio år och därefter slippa sin skuld. Det är på grund av denna regel som inkassobolagen kan kräva folk på betalning i årtionden.

Förr i världen hände det att man hade borgen på kontokrediter. Exempelvis om mannen hade en kredit på 10 000 kr och banken krävde att frun skulle gå i borgen för denna. Då var banken tvungen att skicka ut en handling som frun fick skriva på före 3-årsperidens slut. På så sätt förlängdes preskriptionstiden för krediten.

Var det fråga om dett borgenslån var preskriptionstiden tio år. Även då skickade banken ut en handling för avbrytande av borgenspresktiption om inte lånet var inlöst.

Fick under en kort tid tre stycken suspekta mail med “fakturor” som skulle betalas.
Kollade upp dom två första och dom var helt klart scam.

Även den tredje trodde jag var scam för den skickades som textmail utan logotyper mm - men det fanns ett telefonnummer som jag ringde.

Mailet med fakturan kom från Elgiganten och avsåg ett köp av en tvättmaskin jag hade gjort för ett år sedan, som hade levererats och som jag hade kvitto på den var betald vid beställningen ( som man normalt för vid e-handelsköp ).

Men butiken hade dragit bort sin debitering från mitt kortkonto så det fanns faktiskt ingen debitering trots att jag hade kvitto på att varan var betald.

Så trots att jag hade kvitto på betald vara betalade jag ännu en gång då man faktiskt aldrig hade debiterat mig första gången, det var en prisvärd vara occh Elgiganten har varit väldigt tillmötesgående i tidigare garantiärenden.

Självklart skulle dom ha betalt - något annat alternativ fans inte. :slight_smile:

2 gillningar

Långnäsa till dig när elgiganten drar den första debiteringen igen :wink::joy:.

1 gillning

Ja, men det var för 5+ år sedan så jag känner mig trots allt trygg.
Har handlat mycket på Elgiganten och dom har aldrig gjort mig besviken.