Jag har levt hela mitt liv med att betala räkningar i tid och har aldrig betald någon försent…förrän nu.
Jag hade en hemsida/domän som skulle betalas, som jag trodde jag hade sagt upp. Men jag hade tydligen sagt upp den några dagar försent så den hade fortlöpt och jag hade missat att betala på ca 3 månader (för jag har inte loggat in och trodde att den fakturan som dök upp i min mail var om jag trots allt ville förlänga tjänsten).
Detta ledde till att jag först uppmärksammades av den (faktiskt) obetalda faktura via Kronofogden och då till min fråga: kommer jag få leva med en jädrans betalningsanmärning för en sket faktura på 1000kr? Eller kan företaget på något sätt “dra tillbaka” sin anmälan om jag pratar med dom? Eller kan jag göra något för att slippa anmärkningen?
Läser jag villkoren på webbhotellet så är det uppenbart jag som missat att jag skulle sagt upp domänen några dagar tidigare (15 dagar för att vara exakt), så det känns lönlöst att bestrida - då jag helt enkelt har gjort fel.
Det beror helt på, betalar du fakturan till kronofogden så blir det ingen betalningsanmärkning. Vägrar du betala till kronofogden nu så kommer det sluta med en betalningsanmärkning.
Jag skulle ringt kronofogden när de tagit emot din betalning bara för att dubbelkolla att du inte fått en anmärkning, men du får det inte direkt på första påminnelsen från dem.
”Bara för att ett krav gått vidare till Kronofogden betyder det inte att du automatiskt får en betalningsanmärkning. Hamnar din skuld hos Kronofogden kan det leda till att de fattar ett beslut om betalningsföreläggande. Det innebär att du blir skyldig att betala hela skulden. Så länge du betalar eller bestrider kravet om du anser att det är felaktigt så får du ingen betalningsanmärkning.”
Det ska gå ganska långt för att få en betalningsanmärkning, det är därför det anses så dåligt av banker och hyresvärdar osv.
@meros Det handlar om One.com, som har att man måste avsluta sin “årsprenumeration” 30 dagar innan det nya börjar gälla, och jag trodde det var vid årsskiftet, men det var tydligen i 7 Dec 2023 - och jag trodde helhjärtat att deras faktura bara var om jag trots allt ville förlänga tjänsten.
“Ett betalningsföreläggande ger ingen betalningsanmärkning för dig som är privatperson eller enskild näringsidkare. Det betyder inte heller att någon har slagit fast att du är betalningsskyldig. Men om du inte protesterar mot betalningsföreläggandet medger du att du är betalningsskyldig. Då kommer Kronofogden att meddela ett så kallat utslag, som leder till att det registreras en betalningsanmärkning på dig i kreditupplysningsföretagens register.”
Det betyder att om du inte betalar och inte protesterar så får du en betalningsanmärkning, det är bara lite klumpigt skrivet i din länk.
Så betalar du nu på första påminnelsen så är det lugnt.
Från din länk står det:
”En betalningsanmärkning är en uppgift i ett kreditupplysningsföretags register som visar att du inte har betalat en skuld i tid.”
Skulden de menar är alltså den du nu fått av kronofogden, betalar du inte den i tid för du en anmärkning.
En räkning är inte en skuld, så det är första gången du får en skuld nu när räkningen inte är betald. Nu har du alltså chansen att betala den utan att få konsekvenser.
betalar du till KFM i tid så ingen betalningsanmärkning. Betrider du faktursn blir der inte heller det. sroppsr du huvudet i sanden o låter förfallodatumet passera blir det en anmärkning
Min dotter fick oxå från kronofogden, vi ringde fogden och sen sa fogden att vi kunde betala direkt till parkeringsbolaget i detta fall, så drar de tillbaka kravet hos fogden, hon fick ingen betalningsanmärkning
Hoppas på liknande för mig då! Precis ringt Intrum (som är inkassobolag som det tydligen hade gått till). De sa att om jag betalar så drar de tillbaka kravet så fort de fått in pengarna (nämnde dock inget om anmärkning).
Vet inte om det är relevant här men värt att veta är att förlängningar av denna typen normalt kräver att dom tydligt och i god tid informerat dig om att abonnemanget/avtalet kommer att förnyas vid ett givet tillfälle. Det räcker alltså inte bara med att skriva det i sina villkor. Har dom däremot gjort det så är det nog bara bita ihop och betala.
Ordet “betalningsanmärkning” är verkligen laddat och spelar bedragare i handen. De flesta verkar tro att om man “hamnat hos kronofogden” så är det bara att betala.
Ifall någon (förutom stat och kommun) anmäler till kronofogden att en kund inte betalat en skuld, så kan naturligtvis inte kronofogden bestämma sig för att det är definitiv sanning. Därför kan den som blir utsatt för ett krav från kronofogden naturligtvis bestrida detta och ifall man gör det släpper kronofogden kravet. Det är då upp till kravställaren att starta en rättslig process för att få in sina pengar.
När det gäller stat och kommun däremot, har kronofogden bestämt sig för att ett krav är definitiv sanning.
Jag har haft uppfattningen att när Kronofogden är inblandad, dvs kronofogden ska driva in skulden, så får du automatiskt en betalningsanmärkning. Det stämmer i alla fall med min erfarenhet.
@koda_hemma Tack för ett helt meningslöst svar, verkligen värdefullt.
Sarkasm åsidosatt, tror du jag hade skrivit här om allt stod på brevet från kronofogden?
Och om allt vart så svart och vitt, tror du folk även här i tråden hade haft så skilda uppfattningar om vad som gäller?
Detta stämmer inte. För att en skuld som ligger hos kronofogden ska generera en betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen måste kronofogden först fastställa skulden genom att meddela utslag.
Obs att kronofogden aldrig utfärdar egna betalningsanmärkningar utan det är kreditupplysningsföretagen som har dessa. För att de ska få kännedom om en skuld måste den vara offentlig hos kronofogden och det blir den när de har fastställt skulden.
Ett utslag kan inte meddelas om kronofogden inte bekräftat att du känner till skulden och att den inte är tvistig. Därför ges utslag först när du bekräftat till kronofogden att du vet om och accepterar skulden, delgivning sker oftast genom att signera och returnera det brev du fått från dem. Men det kan också ske genom t ex en delgivningsman. Därefter meddelas utslag efter tio dagar. Det finns personer som undviker utslag i många år för att inte råka ut för utmätning av egendomar.
Om du betalar skulden i sin helhet inom de tio dagarna eller utan att bli delgiven utfärdas inget utslag och kreditupplysningsföretagen får då inte information om skulden så att de kan ge en betalningsanmärkning.
När det gäller skulder till offentlig sektor kan utslag meddelas direkt och därmed generera en betalningsanmärkning omgående. Företag kan också ha sina egna system och regelverk för att bedöma kunders kreditvärdighet och har man en historik av att inte ha betalat till ett företag så kan det påverka möjligheterna att få handla från dem och bolag inom deras koncern framöver.
@Gob tack för ett väldigt utförligt svar. Men om jag godkänner att jag fått kännedom direkt (vilket jag gjorde i min"panik") och sedan betalar (och inkasso sagt att de ska dra tillbaka ansökan hos kronofogden) är detta anmärkning pga. jag noterat att jag fått kännedom eller skippas det iom att jag betalat inom 10 dagar?
Varsågod, jag jobbade tidigare på inkassobolag och vi hade otaliga ärenden likt ditt. Jag kan å ena sidan förstå att man inte är tydligare med när och hur anmärkning uppstår då det är relativt lätt att undvika men samtidigt skapar det mycket oro hos privatpersoner som råkat missa en räkning av olika anledningar som t ex flytt.
Du kan vara lugn, du kommer inte att få en betalningsanmärkning om du betalade direkt - även om du blivit delgiven
Tja, hur gick det för dig, har hamnat i exakt samma båt, fick inkasso den 18nde december, åkte iväg dagen innan till landet och kom hem den 3dje januari, då hade jag fått föreläggande som jag då signerade direkt via telefonen av ren panik.