jag har nu under tidigare år haft en faktura på resurs bank som jag varit lite dålig på att betala, kanske betalat 5 gånger de senaste 12 månaderna på en delbetalning. Den 5e december fick jag brev till min billo brevlåda om att jag behöver betala och mitt i texten som såg ut som ren formalia bara stod det att de behövde betalt och annars kunde det ge en betalningsanmärkning. Detta stod alltså mitt i en kanske 200 ords mening och såg ut som bara standardtext. Jag kan inte minnas att jag sett detta och om jag hade sett det hade jag givetvis betalat. Jag har nu fått en betalningsanmärkning på missbrukad kredit. Men jag ställer mig lite frågande om detta verkligen är korrekt gjort. Krediten har alltså aldrig ens nuddat kronofogden och jag har endast fått ett brev i min digitala brevlåda som man behöver läsa väldigt noga för att reagera på, endast fått info om att brevet kom fram genom ett mail(jag får cirka 100-150mail övriga per dag).
Kan tillägga som extra kommentar att jag haft en del fakturor osv tidigare men under hösten börjat arbeta med att få bort de men just Resurs bank är något jag helt glömt bort och missat.
Hur hade ni gjort, hade ni försökt bestrida detta på något sätt eller ansett att det vore rimligt med en så stor åtgärd som betalningsanmärkning?
I huvudsak är frågan hur mycket varning eller påminelse/information man borde få innan betalningsanmärkning, visste inte ens att kreditbolag kunde ge det förrän det var försent. Kan även tillägga att de 5 betalningar som gjorts har varit av större summa så summan betald motsvarar åtminstone 10 av de 12 månadsbetalningarna
Om du hade fått betalningsanmärkningen direkt hade jag tyckt att det var lite hårt. Men du fick en varning i den kanal du förmodligen själv valt för kommunikation med denna bank, så jag skulle spontant säga att det inte är några konstigheter. Men kolla med Konsumenternas bank- och försäkringsbyrå om det finns något reglerat om sådan kommunikation.
Absolut, kan ju inte helt skylla på de, är såklärt även jag som gjort bort mig som både inte betalat perfekt och som inte såg brevet förrän först efteråt. Men jag har skickat till båda resurs bank och UC så får jag se om de kanske kan gå att diskutera lite med och se om något kan göras iallafall
Jag tror inte du har något case här då du har blivit informerad, och “pacta sunt servanda” så oavsett om du har dålig koll på dina mail eller inte så ska faktura betalas. Oklart vad du menar med att du missat 7 månader? En dag försenad, eller att du nästkommande månad fått föregående månads faktura pålagd med förseningsavgifter etc?
Om man missar att betala en faktura säg på t ex en taxiresa kan du aldrig få en anmärkning såvitt fakturan inte hamnas hos Kronofogden och ger ett utslag. Det vanliga är att det först går genom påminnelser, sen inkasso och sen kronofogden. Det behöver dock inte se ut så utan företaget kan istället skicka ärendet direkt till Kronofogden. Om du då betalar direkt till kronofogden får du ingen anmärkning. Om du däremot varken bestrider eller betalar blir istället skulden fastställd och det är först då du får en anmärkning.
I ditt fall låter det snarare som att du har en missbrukad kredit, då blandas aldrig kronofogden in utan i ditt fall resurs bank anmäler direkt till upplysningsföretaget att du missköt krediten och får därför en anmärkning.
Eftersom det är ett kreditavtal är det helt andra regler än när t ex en hantverkare skickar en faktura en gång, det blir helt enkelt att pågående åtagande där du ska ha koll på vilka villkor som gäller i princip utan eventuella påminnelser