Inkasso & preskription undran

Hej.
Jag skulle gärna veta lite mer om inkasso.
Min äldsta är från ca 1985 sista från 2017.
Om jag förstår rätt så finns där ingen preskriptionstid så nu när kf har fått för sej att jag har 2700kr över och ska börja betala till dom. From juli. Har 22000 i skuld där.
Men nu när kronofogden börjar dra då vaknar väl inkasso bolagen till liv och börjar skicka till kf misstänker jag.
Men vad är bäst vänta tills det är på kf eller ringa alla inkasso nu och försöka förhandla och få fryst ränta.
Tack på förhand.

Mvh Ann

Om du inte får svar i detta forum kan jag rekommendera forumet Lånforum.se

1 gillning

Absolut måste du ta tag i det då fort som möjligt.
Ring runt och hör med dom hur ni ska lägga upp det och få grepp om när det kan vara betalt.
Det blir inte bättre av att vänta.

1 gillning

Som Fregge säger, inget blir bättre av att du väntar, ring och prata med dem.

Är det fel menar du?

Har du andra prioriteringar än att betala dina skulder?

Välkommen till forumet,

Jag tycker din frågeställning är lite luddig, kan du förtydliga.

Jag undrar om inkasso inte går under preskriptionstid. Som det gör genom kronofogden.

Nej. Men jag får 1500 över när alla mina fasta räkningar är betalda. Behov av bil för att ta mej till läkare m.m. Har drygt 5 km till närmaste tåg. Kan ej spara in på något

Det tror jag inte, men mitt råd till dig för att lösa skuldenr att samla ihop ~1000 sek och ringa till dom för att erbjuda att lösa skulden mot en direktbetlning nu på 1000 sek. Oftast räknar dom inte ens med att få tillbaka pengarna frpn gamla skulder och tar dealen.

Önskar jag hade kunnat göra det. Men kf tar 2700:- så jag kommer att ha kvar 1500-2000/mån. Beror på var el och andra fasta kostnader ligger på i månaden. Så jag får ta det som det kommer. Det löser sej alltid på något sätt. :blush:. Tack för ditt svar

1 gillning

Har du varit i kontakt med Kommunens budget- och skuldrådgivning? Dom har en skyldighet att hjälpa till. Om du redan har varit i kontakt med dom och det har gått lång tid sedan senaste kontakten, är det kanske läge att kontakta dom igen? Här finns bra information…

3 gillningar

Tack. Ska ta kontakt med dom på måndag :relaxed:

1 gillning

Hejsan
Jag är rätt insatt i preskriptionstider mm.

Man kan generellt säga att det är normalt 10 år. Men privatpersoner har ett undantag som gör att ex en räkning från Telia preskriberas efter TRE år. Skulden försvinner inte, men den kan inte drivas in.

Jag skulle gärna hjälpa dig men då behövs mer fakta kring just dina skulder.

Det som någon säger är ackord, dvs man betalar en del av skulden och resten skrivs av. Det kan vara ett alternativ. Men då finns det en stor fallgrop, att ha någon skuld kvar efter. Så se till att alla går med på ett ackord.

Tänk också på avbrott i preskribtionen, ett avbrott gör att ytterligare tre år kan gå. Dock finns det lite olika gråa hål här.

De som ha gamla skulder kan oftast hitta lösningar, men om KFM mäter ut lön så har man svårt att göra något ofta. Detta för att företagen tjänar pengar på ”evighetsskulder”.

Finns du (eller någon annan i Stockholm, Gävle eller Umeå) så tar jag gärna en fika för att titta på det mer personligt. För att hjälpa till att underlätta för skuldsatta.

6 gillningar

Dom som ligger på kf nu är tv licens och länsrätten hela summan där är på 21.000kr. Dom kommer att dra den 19:e från försäkringskassan (är sjukpensionär)
Räknade ut alla räkningar som jag fått per brev från olika inkasso att skuld ligger runt 80.000 med deras ränta så är hela skulden runt 222.000. Kr. Bor tyvärr i Skåne. Men ska ta kontakt med kommunen. Tyvärr känns det som dom ej kan vissa regler m.m därför söker jag lite själv. Tänkte hamnar dom på kf kan man väl hänvisa till preskriptionstiden. Eller jag tänker fel?

Du tänker fel. Det är tvärt om. En ansökan till KF är en av de händelser som skapar ett preskibtionsavbrott och förlänger preskibtionstiden.

Vad är ett preskriptionsavbrott?

För skulder till privatpersoner och företag (enskilda mål) kan preskriptionsavbrott i princip göras hur många gånger som helst.

En ny preskriptionstid börjar löpa om det blir ett avbrott i preskriptionstiden, till exempel om den som vill ha betalt (borgenären) skickar ett kravbrev. Det innebär att sökanden förlänger tiden att begära betalt.

Preskriptionsavbrott kan ske på flera olika sätt. Till exempel genom att

• du eller ditt företag erkänner skulden genom att betala ränta eller amortering, ber om en avbetalningsplan eller lovar att betala
  • du eller ditt företag får ett skriftligt krav eller en påminnelse om skulden från borgenären
  • sökanden ansöker hos oss om indrivning och hänvisar till skulden.

Källa: Det här gäller för en preskriberad skuld | Kronofogden

1 gillning

Det är både rätt. Och fel.

Det räcker att skulden preskriberats EN gång. Sedan kan de vända sig till Kronofogden hur mycket man vill.

Men det är svårt att ge exakta råd här. Tyvärr tror jag kommunens rådgivning har varierande kvalite. Men hoppas du får bra hjälp.

Hur gamla är skulderna?

Läs på om preskriptionsavbrott. Det är det som är det viktigaste.

Skulle du få en delgivning av kronofogden. Eller för den delen ett brev från inkasso eller liknande är det ett avbrott. Men. Är det bara ett eller kanske två brev så kan dessa kommit bort på posten. Det finns en dom i HD som säger något i stil med att fem brev kan inte kommit bort. Men något lägre antal vet jag inte om. Var ett tag sedan jag sysslade med denna typ av juridik.

Jo. Förresten. Även betalning är avbrott. Så har du betalt 50kr/mån så är det kört den vägen.

Sedan så ska du se till att betala på kapitalet. Normalt så räknas inbetalningarna på räntan. Så man blir en eveighetsgäldenär. Det ska du inte bli.

Hänger du med?

Av nyfikenhet, varför spelar det roll? Blir väl ränta på räntan med?

Nej
Det är inte ränta på ränta när det gäller fordringar.
Således är det riktigt dumt att betala först på räntan.

Ränta utgår normalt på kapitalbeloppet med en angiven (eller avtalad) ränta.

Jag driver ett ärende nu. Har en skuld på 35 öre. Som de vill driva in. Jag anser att man har öresavrundning. Eller så kan jag betala kontant.
Kontant är det ju typ noll kronor då 49 öre och under avrundas neråt. Jag får ränta på dessa 35 öre också.

2 gillningar