Hej, tack för en fin blogg. Mycket bra information.
Jag har en fråga, min fru har lite skulder som hon vill bestrida. Skulderna ligger inte hos KFM utan hos inkassobolag. Alla skulder är ifrån början på 2000 talet.
Nu har jag läst på din blogg att all över 3 år kan vara preskriberat om man inte godkänns skulden. Hon har inte skrivit under något alls under de 15 åren som passerat. Allt som kommer hem på lådan är papper från inkassobolagen.
Om man nu kontaktar inkassobolagen och säger att man bestrider fakturan, då har man ju godkänt att man fått information ang fakturan. Eller gäller de 3 åren som man inte fått någon info bara från \“huvud\” borgenären?
Så man kan bestrida inkassobolagets krav via mail utan att man \“erkänner\” att man fått info om fakturan?\"
“Den viktigaste regeln för att skulden ska avskrivas är att man inte får ”godkänna” skulden. Man får inte ha avgett löfte om att man ska betala den, godkänna en avbetalningsplan eller på annat sätt erkänna skulden. Har man gjort det så förlängs preskriptionstiden med 3 år till, för då räknas det som att preskriptionstiden har brutits. Så om man får ett föreläggande från tex kronofogden eller ett inkassoföretag ska man kolla hur gammal skulden är. Är den äldre än 3 år (för konsumtionsskulder) och man inte har pratat, skrivit eller haft någon som helst kontakt med borgenären (den man har skulden till) ska man direkt överklaga.\”
Tacksam för hjälp innan vi kontaktar inkassobolagen./Martin