finns flera tips och rekommendationer vid sökning på nätet.
Min egen erfarenhet är, bestrid felaktigheter så tidigt som möjligt, vid första felaktiga faktura eller felaktiga uppgifter från säljare. Bestrid vid varje tillfälle och bestrid hela vägen.
Var övertydlig, vad som bestrids och dina argument varför säljarens påståenden inte är korrekta.
I din bestridan, skriv ner namnen och arbetsgivare på de som skickat dig påminnelse/inkasso.
Går bra att använda e-mail, kräv kvittens att ditt mail gått fram. Alltid skriflig kommunikation aldrig telefonsamtal.
Skicka bestridan till inkassoföretaget och även till, i detta fall, Tele2, som, vad jag förstår, har anlitat inkassoföretaget.
Spara all korrespondans. Skriv dagbok om hela ärendet. Ge omdöme om leverantören/säljare i forum där många läser. T.ex. Trustpilot eller likn. Fortsätter leverantör/säljare att bråka, skicka insändare i tidning, ge kommentar på twitter, facebook. Det värsta säljare/leverantör vet är dålig publicitet i det offentliga.
Då leverantör/säljare backar och ger dig rätt, kräv kompensation.
Tack för bra svar! Jag har skickat ett mail till Tele2 reklamation och skriver att jag fått fel information från dem och därför hamnat här utan tjänst och med ett krav från inkasso. Skrev att antingen tar ni tillbaka fordran eller så ses vi alla (inkl säljaren) i tingsrätten.
Ska nu även skicka till inkassobolaget på din inrådan.
Skickar inkassobolaget detta vidare till Kronofogden, kommer den inte att gå vidare, under förutsättning att du bestrider och har någorlunda på fötterna. Du får därmed ingen betalningsanmärkning eller en skuld hos fogden.
Bra att du har reagerat! Gör man ingenting så påverkar det ens kreditrating negativt. Nu tycker jag att du kan sova lugnt om natten. Men som sagt, går det till fogden måste (!) du bestrida även där.
Efter att ha jobbat inom inkassobranschen i en herrans massa år så kan jag med säkerhet säga att så länge du har meddelat inkassobolaget din bestridan så kommer de inte skicka vidare det till KFM. Dels får de inte göra det, och dels kostar det pengar för dem (eller tele2, beroende på avtal dem två emellan) att skicka något till KFM.
Kan du inte bara ringa till tele2 och lösa det? Om dom gjort fel så fixar dom ju det. Du låter mer stridslysten än lösningsorienterad. Om man ska hota sig fram i livet brukar det bara bli trassel.
Jag förutsätter att ni haft kontakt på något sett och att dom helt enkelt inte bara skickat fakturan helt random.
I så fall hade jag ringt Tele2 i första läget när fakturan kom och löst det redan då, innan inkassokrav.
Om det är svårlöst och någon form av överenskommelse skett om bredbandet, hade jag övervägt att betala fakturan, för att sedan gå vidare med uppsägning/rättelse osv.
Jag skulle personligen inte riskera inkasso och trassel för i detta fallet småsummor.