Grannen vill inte betala för gräsklippning

Min familj bor granne med en familj från England som använder grannhuset som en semesterbostad, pga detta vill dom inte klippa gräs när dom är på semester. När jag var liten klippte jag gräset åt dom varje sommar och när jag blev äldre tog mina syskon över.

Grannarna i sig har alltid varit väldigt trevliga, jag praktiserade på ett bolag dom äger när jag var i tonåren och bodde då hemma hos dom i ~2 veckor. Dom har en lägenhet i centrala london på 5 våningar med en egen gräsmatta baktill. Därmed antar jag att pengar inte är ett problem.

Dom har alltid varit sena med pengarna för gräsklippningen men dom har alltid kommit in, frun kan definitivt beskrivas som virrig, men är väldigt trevlig.

Pga corona har dom inte varit här på 2 år men har fortfarande beställt gräsklippning, har ett mail från dom som grund för detta. Familjen har nu sålt huset och köpt ett nytt semesterhus i Frankrike.

Dom vägrar nu betala för gräsklippningen som är 4500 per år, dvs 9 000 sek. Vilket är väldigt mycket pengar för min syster som är i tonåren och klipper gräset. Alla samtal, sms, mail med mera har ignorerats från deras part, eftersom huset är sålt lär vi aldrig se dom igen.

Antar att det bara är att bita i det sura äpplet och inte få några pengar, men eftersom det alltid finns folk med kloka förslag här tänkte jag testa lyckan, någon som har ett förslag på hur man kan gå tillväga?

2 gillningar

Förutsättningarna är nog ganska dåliga tyvärr, framförallt om betalningen tidigare gjorts med pengar från “kaffekassan”.

Även om ni skickar faktura så är det nog mycket svårt att driva in, framförallt när kunden sitter i utlandet.
Rent principiellt är det säkert möjligt, mot en betydande arbetsinsats från er sida. Det är nog tyvärr bara att gå vidare.

2 gillningar

Vi lever i en rättstat, stäm dem.

Det är bara i amerikanska serier man kan stämma folk för 4500:-

Vi lever i en rättstat, stäm dem.

Nej, gör inte det.

1 gillning

Känns som en hederssak att betala för gräsklippningen om man har beställt den. De kanske inte har det så gott ställt med pengar i alla fall? Och även om de har det gott ställt med pengar borde de väl kunna förstå att 9000 kr kan vara mycket pengar för någon annan fastän det inte är det för dem.

Skulle i sådana fall vare ett legendariskt fall av lyxfällan, 5 våningar i centrala London med egen gräsmattan, semesterhus i frankrike, 3 barn i privatskola, 2 stora hundar. privatlärare 6 dagar i veckan till alla barnen, en städerska som är där varje dag och en nanny som är där varje dag.

Tror mer att dom bara skiter i att betala faktiskt.

Kolla om de finns på Facebook och kolla upp om de har en mamma/pappa vid liv?

Ibland kan människor ändra sig relativt fort om de får välja mellan att skämmas eller att inte skämmas. :see_no_evil:

10 gillningar

Då gäller talesättet “där alkoholen går in går vettet ut” även för “där rikedom går in går även vettet ut”.

Hota med att göra en youtubevideo om dem och detta så kanske de ändrar sig

Jag råkade ut för en händelse för många år sedan i samband med en privat investering ihop med en mycket välbärgad person som vägrade ersätta mig och varje gång jag kontaktade honom svarade han med olika ursäkter och det gick flera år tills jag tröttnade på att vänta. Jag ville inte hota för det kunde kanske slå tillbaka mot mig själv rent juridiskt utan meddelade endast att jag skulle gå ut på på internet och varna andra i hans omgivning för hans beteende så att de inte skulle råka ut för samma sak (få honom att skämmas). Det fungerade och jag fick mina pengar två veckor senare.

2 gillningar

Kan funka. Men det är olaga hot, vilket då motparten bara behöver rapportera till polisen. Kan sluta illa.

Förtal, har folk dålig koll på. Förtal handlar inte om att man lämnar ut en uppgift som är osann. Utan att man lämnar ut en uppgift till andra om att personen lever ett liv som är klandervärt eller brottsligt. Så att gå ut på nätet och sprida vad dom har gjort inför deras vänner kan åter leda till att man hamnar i domstol som förlorare. Don’t do it.

Då summan är liten, kan man väl driva ett förenklat mål i domstol? Kostar väl nästan inget och därefter kan man skicka kronofogden efter dem. Även i England.

Tänk synen när kronofogden dyker upp hemma hos dessa välbärgade rika och grannarna får se dem plocka ut prylar från deras hem. Kan säkert bli jättepinsamt och deras kredit värdighet tar en sjuk smäll. Kan bli svindyrt om tex deras lånekostnader skjuter iväg eller om dom blir nekade telefonabonemang.

Jag hade förklarat via mail till dem att jag nu tröttnat och skulle stämma dem i domstol i ett förenklat mål och sedan jaga deras tillgångar både i hela EU och England av ren princip.

1 gillning

Att stämma någon av princip är bortkastad tid.
Vad gör man om man förlorar målet och måste betala allas juridiska kostnader?
Det finns ju inget kontrakt utan målet bygger endast på han sa, hon sa.

Att lämna ärendet direkt till ett engelskt inkasso (Bailiffs) vore nog det enklaste. Det räcker nog med att de får ett engelskt inkassokrav i brevlådan för att de ska lösa problemet som säkert är en struntsumma för dem. Dessutom måste de betala inkassokostnaden.

1 gillning

+1 på det @Mikael_Sjoman skriver. Om ni har bevis på avtalad beställning inkl. överenskommet belopp samt att personerna i fråga missat/struntat i påminnelser att betala så hade jag försökt mig på detsamma. Jag har en bekant som i ett liknande scenario (lån) gick direkt till kronofogden när hens kamrat missade x antal chanser att återbetala.

Edit//
Ovan skedde dock i Sverige.

Ja det var ett surt äpple och en insikt i hur dom värderar relationen med er!
Eftersom flera i er familj,genom åren, varit inblandade i affärer med dessa grannar så är förmodligen betalningsintällningen inte specifikt riktad mot din tonårssyster. Fundera på om ni inte skall ta smällen som grupp istället för att en ung människa får ta hela smällen ensam. Hon bearbetar säkert känslor om tillit just nu och det kan ju hjälpa med att en annan grupp kliver in och visar henne “samhörighet”.

Mina 2 “öre”.

6 gillningar

Kan man ens göra det när man bara har ett mail som underlag, hur går man tillväga?

Vet inte om det är möjligt men är väl värt en googling, Bailiff powers when they visit your home: What you can do when a bailiff visits - GOV.UK.
Kanske man måste gå genom en svensk inkasso som skickar ärendet vidare.

Min tanke var att om kravet kommer från en svensk inkasso så struntar mottagare förmodligen i det då England inte ens längre är medlem i EU men ett krav från en engelsk skulle de nog ta på allvar.

Förenklad rättegång = väldigt låga rättegångskostnader. Den används när summan är låg, för att folk inte skall dra sig för att gå till domstol även om summor är lägre.

Poängen är att maila om det till personen som vägrar först - så att hen förstår att här kan det bli jävligt jobbigt. Förhoppningsvis räcker det när hen förstår att OP kommer göra allt dom kan för att göra livet surt med konsekvenser som kan bli betydligt jobbigare än att bara betala 9000 kr.

Finns det massiv mail kommunikation så blir det lätt att vinna. Kronofogden är en bra väg att gå, men vad är poängen om dom inte bor i Sverige? Dom kommer ju inte göra en internationell insats för att hitta 9000 kr, så det är bortkastad tid och 300 kr i ansöknkngsavgift. Det kommer ju inte leda någonstans. I England används ju ett domstolsutslag för att göra det samma när man utmäter. Så utan det är OP körd med engelska kronofogden.

Därmed hotmail om att göra det till principsak och hota med rättegång/kronofogde, förhoppningsvis leder ju det till snabb betalning utan någon mer insats. Skiter det sig så betala 900 kr för förenklad rättegång, så att man kan gå vidare och göra livet surt för asen som inte betalar för sig även i England.

Kanske helt enkelt BÖRJA med att skicka en klassisk “pappersräkning/faktura”? :wink: Där specar ni vad som gjort och under vilken tidsperiod. OM/NÄR den sen förfaller kan man skicka kravet vidare till inkasso/kronofogden eller lämplig annan åtgärd.

4 gillningar

Gräsklippningen har väl varit en uppgörelse grannar emellan och inte uppdrag enligt kontrakt. Fungerar inte personliga påstötningar kan ni nog glömma pengarna även om det är surt.

Vore ju bra med en förklaring. De kan ju ha varit förhindrade av någon anledning, stress, glömska, sjukdom eller nåt annat. Det kan inte uteslutas att de har haft legitima skäl, men då borde de ju kommunicera dem.

1 gillning